Dynghögar, horhus, badhus (som bara av någon anledning också är horhus), grisar som springer runt på gatorna och en "tolerant" attityd till avfallshantering. Det var WFRP, va?
Allvarligt talat bör det finnas ett gäng hantverkardistrikt av varierande klass (ingen vill bo i närheten av garvarna...), de obligatoriska värdshusen och krogarna, palats för högt uppsatta familjer, slumkvarter som växer upp utanför stadsmurarna, rester av gamla stadsmurar inne i stadsplanen, spetälskehospital någonstans utanför staden, kloster och konvent, tempel (många och små) och, ja, en hel del djur. Folk hyser i flera fall djur på bakgårdar och liknande, så staden blir med nödvändighet ganska smutsig. Om jag inte missminner mig ligger Altdorf dessutom vid en flod. Då tillkommer kvarter för lastning och lossning av varor som transporteras på flodbåtarna samt för underhåll av nämnda båtar. Då det dessutom är huvudstaden torde det finnas en hel del byggnader som är knutna till administrativa funktioner.
Butiker av traditionellt slag tror jag inte att det finns allt för många av. Det mesta köps (för vanliga varor) eller beställs (för ovanligare ting) från hantverkaren eller producenten. Om man vill ha tag på ovanligare importprodukter som inte produceras i staden känns det snarare som om man får tala med handelshustyper som inte står och säljer över disk, alternativt ha turen med sig när man går och letar hos stadens pantlånare (för det finns det en del av). Jag vet inte riktigt om stadsvakter bör finnas som en separat organisation -- snarare tror jag att det rör sig om medborgarmilis som ser över sina egna kvarter så att de inte brinner ned (och det är
viktigt -- husen ligger tätt och även om de är byggda av sten så baseras de på trästommar). Om det skulle behövas mer muskler kallar man in de militära styrkorna (Hur funkar den organisationen i imperiet, förresten? Milis, legosoldater, yrkestrupper, indelta?) -- man har liksom ingen riktig distinktion mellan militära och polisiära befogenheter.
Altdorf är väl dessutom säte för magikerkollegiet? Om man får modellera detta efter medeltida universitet så innebär det att de har egna områden där egna lagar gäller, och förmodligen rent utav egna vakter att sätta in mot orosmoment (till exempel missnöjda studenter, något som hände ett flertal gånger under vår egen medeltid). Eftersom studenterna lyder under egna lagar är de i allmänhet illa sedda bland allmänheten (att de håller på med magi lär också spela). Dock innebär studenternas närvaro en än mer fertil krognäring.
Detta är nog allt jag kan komma på nu. Hoppas det var till hjälp!