Nekromanti Vad ska boken kosta?

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Säg att du hittar en bok man kan köpa via publit. En novellsamling i skräckgenren på cirka 80 sidor i formatet 110*180. Boken är av en okänd författare. Säg även att du skulle bli intresserad av boken, vad skulle du i så fall vara beredd att betala för den?

Det är nämligen så att jag arbetar på mitt gymnasiearbete där jag håller på att skriva och formge den där boken, och så har jag även bestämt mig för att självpublicera den vi publit. Detta gör jag inte i förväntning att tjäna massa pengar eller att bli känd utan för att jag tycker det är kul att testa och jag vill ha min egen bok i tryckt form. Allt annat är en bonus.

Så vad tror ni kan vara ett vettigt pris?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
  • Finns det bilder i boken?
  • Är de snygga?
  • Har den ett snygg och stilrent omslag (ser den snygg ut i bokhyllan)?
  • Är den ordentligt genomarbetad och formgiven eller bara en mängd (säkert bra) noveller?
  • Hårdpärm eller inte?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hm.

Hur skulle de säljas? I fysisk eller nätbutik? Eller på någon smått obskyr hemsida? =)

Jag gillar iochförsig skräcknoveller, svenska Kulter var grym. Men av en helt okänd författare och inte på något vis kopplad till eller stöd av någon jag är bekant med och vars smak jag respekterar (I Svenska kulter var Arferts iblandning en del av mitt beslut för att köpa den)? Inte mer än 100:- iallafall, troligare närmare 50:-.

Jag skulle gilla en "betala vad du tycker den är värd"-modell, kanske efter att ha fått läsa en av novellerna i elektroniskt format.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Mellan 50 och 150 skulle jag säga! Om jag inte är villig att lägga en femtiolapp på en bok tycker jag nog inte att den är tillräckligt intressant för att läsa den ändå. Men sen är det ju omöjligt att veta vad man skulle lägga på en okänd (okänd författare, inget förlag) novellsamling. Men om det skulle gå att läsa ett längre stycke (en hel novell, eller varför inte allt?) online är det en annan femma.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Boken kommer vara i mjukpärm och som det ser ut än så länge kommer jag sälja den via Publits widgetshop på min blogg. Den kommer inte innehålla några bilder.

Än så länge är varken layout eller omslag klart, och det är jag som kommer göra alllt jobb, så jag har inte en aning om hur det kommer bli. Men jag ser allt detta som en process för att lära mig hur allt funkar.

Som en del av marknadsföringen kommer troligtvis ett utdrag av en text förekomma på ett eller annat sätt.

Prisradien ni nämnt, ca 50-100 kr, är ungeför vad jag tänkt mig. Och med tanke på att mitt mål inte är att tjäna på boken så kommer jag nog pressa det en del.

Detta är endast en liten prisundersökning, när arbetet är mer färdigställt kommer jag slå på större med marknadsföringen och då kommer både textutdrag och omslag finnas att se!

Men tack för era svar!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Egenutgivet i liten upplaga... 80-130 spänn kanske, det beror på ditt styckpris hos Publit.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Utan försmak på texterna så tja, 50:- kanske. Runt 100:- om jag gillar det. runt 150–200:- om texterna lyckas frambringa "Bara måsta ha i hyllan!"-känsla – det vill säga att de är märkvärdigt välskrivna eller originella.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Okänd författare innebär att du måste visa vad du går för om du vill ha mina pengar over huvud taget.

Med andra ord, skriv en extra novell, publicera den gratis på nätet som ett sätt att visa vad du går för. Lägg inte bara ut den på din egen website, är du okänd så lär inte många hitta den. Sprid den där folk är, på The Pirate Bay, på forum och så vidare.

Sedan kan du sälja för 100-200 kr, beroende på inbindning och sånt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troberg said:
Med andra ord, skriv en extra novell, publicera den gratis på nätet som ett sätt att visa vad du går för. Lägg inte bara ut den på din egen website, är du okänd så lär inte många hitta den. Sprid den där folk är, på The Pirate Bay, på forum och så vidare.
Plus ett tusen på det.
Se även till att första kapitlet eller de första tio sidorna av boken finns tillgängliga för allmänheten att läsa.
Snacka med SF-bokhandeln, de brukar vara bra på att ta in okända författare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Troberg said:
Okänd författare innebär att du måste visa vad du går för om du vill ha mina pengar over huvud taget.

Med andra ord, skriv en extra novell, publicera den gratis på nätet som ett sätt att visa vad du går för. Lägg inte bara ut den på din egen website, är du okänd så lär inte många hitta den. Sprid den där folk är, på The Pirate Bay, på forum och så vidare.

Sedan kan du sälja för 100-200 kr, beroende på inbindning och sånt.
Ja. Alltså, jag vet inte om jag skulle lägga ens en femtiolapp på en egenproducerad bok jag inte vet något om. Men får jag däremot läsa ett smakprov som jag verkligen gillar är det egentligen inga problem att lägga 150 spänn på boken.
 
Top