KH Vad sa du att du var?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
I en stad av Kandras storlek hur många är människor, hur många är något annat?
Är djurfolken mer representerade på olika platser?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
I en stad av Kandras storlek hur många är människor, hur många är något annat?
Är djurfolken mer representerade på olika platser?
Vi har medvetet valt att inte vara så uttryckliga runt det här. Vi vill att spelare inte skall känna sig begränsade av vad och var de kan spela. Men mellan raderna framgår ändå ett par saker:
- Ankor är vanligare i västra Kopparhavet och i Västerhavet - Morelvidyn, erebosiska arkipelagen etc.
- Vargfolk är särskilt vanliga på dammvidderna och i nargurs skogar.
- Minotaurerna är ganska allmänt spridda, men har historiska rötter i norra samkarna.
- Dvärgar har sin främsta bosättningar i Grynnerbergen, Aidnebergen och Golwyndabäckenet.
- Den typ av alver som beskrivs i grundboken lever utspridda över hela Athos, och kan påträffas lite varstans - även långt från alvrikena.

Men med detta sagt är Kopparhavet en kosmopolitisk plats, och vilket folkslag som helst kan påträffas i princip var som helst. Att vår exempel-RP är ett vargfolk från Krilloan är inte en slump...

En stad av Kandras storlek - ja det bror på stadens läge och syfte. Montarkun har en mycket stor andel ankor, men även en relativt stor andel av andra folkslag. Fristaden har förstås en stor andel dvärgar. Just Kandra befolkas i huvudsak av människor, men det går även att stöta på alver, dvärgar och andra folkslag - precis som det beskrivs i Leif Euréns klassiska modul
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vi var i Baar nyligen, jag gick intrycket av att där fanns en hel del minotaurer. Men i mina fria fantasier när jag ser mig om på gatan i Baar så är de flesta jag tittar på ändå människor.
Lite som i en starwars film det finns en uppsjö av varelser, men de flesta är ändå människor, eller?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vi var i Baar nyligen, jag gick intrycket av att där fanns en hel del minotaurer. Men i mina fria fantasier när jag ser mig om på gatan i Baar så är de flesta jag tittar på ändå människor.
Lite som i en starwars film det finns en uppsjö av varelser, men de flesta är ändå människor, eller?
Ja, människor är fortfarande dominerande. Och på de flesta platser utgör de både majoritet och samhällselit. Zorakin, Berendien, Efaro, Krun - de kan alla beskrivas som människoriken där andra folkslag är mer eller mindre betydande minoriteter.

Som en liten fotnot, det är fortfarande relativt öppna samhällen, och även om samhällseliten är övervägande mänsklig finns det inget som hindrar en minotaur, vargfolk eller alv att etablera sig inom överklassen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Som en liten fotnot, det är fortfarande relativt öppna samhällen, och även om samhällseliten är övervägande mänsklig finns det inget som hindrar en minotaur, vargfolk eller alv att etablera sig inom överklassen.
Vilket förutom att vara trevligt i spelvärlden går bra ihop med att jag upplevt det som att spelvärlden har starkare anknytning till antiken än vår medeltid hade. Runt antikens Medelhav, generellt, verkar inte fysiska företräden varit bas för förtryck likt senare tiders rasism. Däremot fanns gott om kulturelitism men kultur kan man byta och bli en del av (även om det kan finnas juridiska krav kring det, exempelvis vara född romare eller aktivt blivit upptagen medborgare efter frigivning, legionärstjänstgöring med mera) på ett annat sätt än att byta kropp. Ställde man upp på kulturens premisser verkar man eller i alla fall ens barn kunnat bli del av ny kultur då.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vilket förutom att vara trevligt i spelvärlden går bra ihop med att jag upplevt det som att spelvärlden har starkare anknytning till antiken än vår medeltid hade. Runt antikens Medelhav, generellt, verkar inte fysiska företräden varit bas för förtryck likt senare tiders rasism. Däremot fanns gott om kulturelitism men kultur kan man byta och bli en del av (även om det kan finnas juridiska krav kring det, exempelvis vara född romare eller aktivt blivit upptagen medborgare efter frigivning, legionärstjänstgöring med mera) på ett annat sätt än att byta kropp. Ställde man upp på kulturens premisser verkar man eller i alla fall ens barn kunnat bli del av ny kultur då.
Ja, definitivt. Även om för just Kopparhavets hjältar behöver man inte ens så långt - vår tanke är helt enkelt att det här inte är ett spel som handlar om att utforska maktstrukturer i förmoderna samhällen - det är ett spel om att slåss mot demoner, gräva efter skatter och utforska glömda öar. Och då känns det onödigt att lägga in massa tråkiga sociala restriktioner i spelvärlden (förutom i det Heliga Kishatet och Kardunien förstsås ;) )
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vafalls, samhällstråk är en fyrbåk att utnyttja i rollspelsvärlden. Edsförbundet låter som ena riktigt tradiga typer med allsköns blanketter som ska skrivas in innan man får sitt kaparbrev utskrivet i fyra kopior.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Vafalls, samhällstråk är en fyrbåk att utnyttja i rollspelsvärlden. Edsförbundet låter som ena riktigt tradiga typer med allsköns blanketter som ska skrivas in innan man får sitt kaparbrev utskrivet i fyra kopior.
Är de lika ense om hur saker och ting ska skötas som i de olika grekiska stadsstatsförbunden så är säkert inte blanketterna heller giltiga två städer bort 🤪
 
Top