Nekromanti Vad representerar eon för er?

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag fick, som en reaktion på att det råder så delade meningar om eon utväcklas åt rätt håll, en fundering. Vad i mundana är det som ni på forumet tycker representerar eon mest.

tex.
jargiska kejsardömmet
tirackernas briemer
dvärgarnas kvasar


Ja jag tror ni förstår.

Det skulle vara roligt om ni svarade på ethär inlägget med er åsikt innan ni läser efterföljande inlägg så blir det lite av undersökning över det hela.




Lijat - undersöker.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag tycker att det som är mest representativt för eon i mundana är
Universitetet i Calina.

då det representerar eons jordnära ton samtidigt som det i mitt mundana också visar på den vetenskapliga magin och den medeltida tidsperiod som eon utspelar sig i.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Va?

Say what?

Måhända åsyftas tirakernas biremer?


/Rax, antirakvarie :gremsmirk:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag fick, som en reaktion på att det råder så delade meningar om eon utväcklas åt rätt håll, en fundering. Vad i mundana är det som ni på forumet tycker representerar eon mest.

För mig är det det Jargiska Kejsardömet. En grå värld utan skarpa linjer. Där det inget finns något uttalat ont. Utan allt är utifrån var man bor, vilken gud man tillber, eller vilken gud man inte tillber. En tirak är inte ett slaktoffer för spelarna att plöja igenom. Magiska prylar ligger inte och skräpar i grottor och katakomber, och monster möter man inte lite nu och då när man är ute och reser.

/Honken - Grisodlaren, fast... jag visste inte man odlade grisar... de trodde jag man födde upp... Nåja, i Eon kanske man odlar dem...
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Va?

Birem = grekisk galärtyp med två årrader.

Den tirakiska umburan ska, enligt säker källa, också ha två årrader och kan därmed klassificeras som en birem.


/Rax
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Efter som jag huvudsakligen spelar i de feodala rikena soldarn och consaber blir det nog...

Riddarnas codex
Länsherrarnas förläningar
Feodalismens vinnare och förlorare

Damn...Jag måste få in mer religion i min kampanj. Det är ju jätteviktigt i Consaber.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Va?

ursäkta att jag rörde ihop det jag medade briader dom stora tirakisak handelsfartygen men mindes fel då jag inte kollade i boken.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,938
<ul type="square">
[*]Trögt och omständigt regelsystem
[*]Risig layout
[*]Överdetaljerad värld
[*]Gott rollspelshantverk
[*]Starkt varumärke
[*]Extremt skiftande kvalitet
[*]Klassisk, välgjord och hyfsat trovärdig fantasykänsla
[*]Rabiata anhängare
[*]Sämsta monsterboken EVAH! (M&V)
[*]Snyggaste omslaget EVAH! (Eon Grand Luxe)
[*]Intressanta orcher
[/list]

Observera dock att jag inte spelat nya Eon III utan bygger mina erfarenheter på Eon Deluxe (är det ettan eller?). Således kan många av sakerna jag tagit upp förändrats till det bättre (eller sämre).

- Vulf
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Det finns både Eon Deluxe och Eon II Deluxe. Skillnaden är att II är lite ljusblå medan I är mörkblå.

Vad som direkt representerar Eon för mig blir mest Asharina och Rhung-alari områdena där det mesta av vårt spelande tar plats.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Observera dock att jag inte spelat nya Eon lll utan bygger mina erfarenheter på på Eon Deluxe (är det ettan eller?). Således kan många av sakerna jag tagit förändrats till det bättre
Jupp, det kan det. Prova Eon III du... Jag vet inte om det nämnvärt förändrar nåt av det du tagit upp, förutom att det är ännu bättre rollspelshantverk, men sammantaget kan man säga att det känns fräschare, intressantare och att man blir riktigt inspirerad av Spelledarkapitlen - det är dessa som enligt mig gör den stora skillnaden mella Eon III och tidigare utgåvor. Dessa är självklart även mycket användbara till andra spel, så du kan med fördel använda dom till allt du spelar - vilket förhoppningsvis även inbegriper källan till spelledartipsen... Eon lll.

-Hjalle, försöker kanske läsa bibeln för en satanist, men...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Eon... öh... representeras av Eon lll för mig... Liksom... Jo.

-Hjalle, tror på nytändning.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Humor

Det som framför allt annat representerar Eon för mig är den underfundiga, mustiga och stundtals lite bondska humor som stundtals återfinns i snart sagt alla moduler. Den för tankarna till de isländska sagorna, nu när jag tänker på det - 'Njals saga'-stuket. Av någon anledning har jag framförallt kommit att förknippa den med Petter Nallo, men det är kanske bara ett hjärnspöke. De flesta författare har bidragit med sin del.

Det mest lysande exemplet är kapitelintrot till "Ägodelar" i Spelarens Handbok, där grottrollet Naug går igenom och räknar upp vad han har i ett hål i väggen i sin grotta.

"Plötsligt slogs Naug av en tanke (något som inte händer var dag och därför är värt att notera): kanske fanns det något kvar av dvärgen han bet armen av vid klippan nära dammen bortom skogen ovanför höjden?"

Den stilen. Liknande roliga kapitelintron är tex "Förläningar" i Riddaren och scenen på slavmarknaden i Jen i Eon III, men på det hela taget finns den där humorn lite här och var i Neogames verk, och har influerat mitt spelledande en hel del (liksom vår sajt 'Drunoks drängar', vars koncept kommer av att Drunok i 'Riddaren' hela tiden framställs som världens skabbigaste och skitigaste bondeland). Ångest i all ära, men oavsett kampanjstil är Eon inte Eon utan ett visst mått av kärv humor, lekfullhet och ironi. Inte för mig iallafall.

- Ymir, tycker
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,218
Location
Göteborg
Trögt och omständigt regelsystem
Det har förenklat i Eon III, kanske inte till din önskvärda nivå, men iallafall lite åt det hållet.

Risig layout
Den är lättöverskådlig och bättre i Eon III än i Eon I.

Överdetaljerad värld
Ja, olika tekoppar. Det kommer bara att bli värre med åren och modulerna...

Gott rollspelshantverk
Ännu bättre i trean.

Sämsta monsterboken EVAH! (M&V)
Den är slutsåld, så det är väl förlåtet?


Jag tror nog inte det kommer bli Vitulvs spel ändå, men trean är i nästan alla avseenden bättre än ettan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,938
men trean är i nästan alla avseenden bättre än ettan.
Det är jag övertygad om. Jag kommer nog inte överge något av de spelen jag lirar nu för Eon, men respekterar det likväl för det goda hantverk det är. En livskraftig del i den svenska rollspelshobbyn. Typ.

- Vulf <font size="1"> - har visst blivit magiker, wohoo! </font size>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Först & främst så representerar Eon en shcysst stämming över lag. Det är et trevlig värld att lira, som jag tor har nåt som kan tilltala nästan alla.
Eftersom jag är barnsligt förtjust i att spela dväärg så gillar jag speciellt den kulturen. Men jag tror samtidigt att alla på nått sätt tillför något..

/ Johan K, som har renast upp efter helgens besök
 
Top