Nekromanti Vad pratar patricier om på fest?

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Som titeln antyder.
Om du går på fest i Conans Aquilonia, i Romarriket, bland Cirefalier eller motsvarande i din Sword & Sorcery-värld, vad för slags samtal kan man höra bland de bättre bemedlade? Ju mer specifikt, desto bättre.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Galga gjorde bort sig på Julias senaste bjudning, full som ett ägg. Hans fru och bror har en affär och det verkar som om han till sist fått reda på det ska andra redan visste. Men att döma ut sig full offentligt... Dränka sina sorger gör man privat.

I Aquien finns en fantastisk ny vingård. Helt nystartad, men jag kan lova att deras sydsluttning med duskut-druvor är helt fantastiska. Jag lovar min häst på att du kommer tycka om det bättre än antika Ayh-gårdens klassiska röda. Ja, det är bättre än deras legendariska skörd för arton år sedan.

Den här skulpturen är verkligen fantastisk. Ljuset faller perfekt på den i det här rummet. Jag måste säga att skulptören fått fram motivets innersta väsen och själ på ett makalöst sätt. En pjäs som kommer gå till historien, sanna mina ord.

Augurs nya möblemang är verkligen gräsligt, har du varit där och hälsat på än? Han har ingen koll på hur färger går in i varandra och han har röda kuddar i sin vinröda divan. Rent pinsamt för en man i hans ställning.

Vilken fantastisk frisyr du har, bästa syster! Du måste talas om för mig vem som gjort den! Jag bryr mig inte om priset, den uppsättningen är värd att döda för.

Legion XI är på besök i stan, min bror är nyligen befordrad general där. Han har varit i Iviten och stridit mot barbarerna. Femhundra man var fastlåsta i en klyfta, omringade av tiotusen skäggiga vildar. Men han lyckades segra ändå, genom att hålla ut i fyra dagar utan sömn, mat eller vatten innan legion XII han ikapp och understödde dem. En hjälte för vår tid.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Se på den där uppkomlingen som tror att han har något att göra här bland oss. Han är inget annat än en simpel köpman som fått lite pengar. Han saknar fullständigt den kultivering som utmärker en riktig adelsman.

Jag har hört att Cajanus skuldsatt sig ordentligt på grund av dåliga affärer. Han kommer nog få lämna huset eller sälja av en hel del av sina dyrgripar. Om man skulle ge honom ett erbjudande som han inte kan säga nej till.

Har du sett den nya hetären nere på Glada galten? Skulle gärna spendera en natt med henne.

Hörde att senator Treanus anklagades för att ha tagit emot mutor för att rösta mot de nya lagförslagen. Var väl det jag visste att han var en hal typ, och att han bara vill gynna sig själv, och inte tänker på republikens väl.

Var en imponerande uppvisning på arenan igår. Gladiatornerna kämpade väl, och framförallt Spartacus kämpade väl. Undrar hur Corianus skall toppa det.


/Ulfgeir
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Greven av Skultheim har skaffat en sån där jätteliten hund. Ni vet en sån där som hertiginnan av Bjuur brukar bära omkring på i sin väska. De är allt för gulliga de där. Jag har fått tag på en kennel som avlar jättefina exemplar, så nu tänker jag skaffa mig ett par stycken med såna där fina, stora öron.

Jag trodde det skulle serveras hjort på det här gästabudet, men icke. Tror ni det finns någon sanning i att tjuvjägare har tagit ned nästan hela beståndet i provinsen?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Kan inte någon stoppa den där Marcellus. Hans retorik börjar få plebejerna att bli alldeles galna. Jag är rädd för att de kommer göra en revolt om inte någon ingriper...

Jag har hört rykten om att många av slavarna gått med i någon sorts hemlig kult som dyrkar en dömd brottsling som en frälsare som de tror skall rädda dem. Nåväl, så länge de utför sina uppgifter som de skall, så får de väl tro på vad de vill.


/Ulfgeir
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Vilken aristokratgrupp? Vad man samtalar om är 1) vad som ger makt, eller 2) vad som ger status.

Är det Conans Aquilonien innebär det att vi samtalar om
1. Greve Coscas attacker mot sin granne, baron Rufus, och huruvida det kommer att störa transporterna genom djävulspasset.
2. Hur man skall komma runt det faktum att Greve Cosca är beskyddad av ministerinnan Cornelia, som har kungens öra.
3. Huruvida prins Conns regemente kommer att rekrytera, och vad som krävs för att få in några av våra söner där.
4. Hur barden Viladius förvred huvudet på kungen, och kommer leda till att han antingen kommer (eller inte kommer) att låta resa en staty av Terescus, vilket i så fall både skulle påverka familjens status och deras ställning i rättsprocessen om deras land.
5. Hur prins Blaal av Bossoniens syster har börjat försöka förföra prins Conn. Vad beror detta på? Kommer det att leda till att någon arresteras senare? Hur måste vi skydda vår egendom för att inte hamna i kläm?


Utöver de rena aristokraterna har vi därefter den enorma gruppen hangar-ons. Dessa är där för att de är trevliga. Då gäller Ulfgeirs grejer perfekt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Om du vill ha tips på mer inspiration kan jag rekommendera Robert Graves bok Jag, Claudius. Den utspelar sig nästan helt i Roms absoluta överklass. Massor av präst om teater, musik, politik, historia, etc. Dessutom en galet bra bok i största allmänhet.

Steven Saylors deckare i Rom kan också vara skoj, den första heter Romarblod. Mer medelklass och vardagsliv, men förstås är det mycket intressant överklassande också.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Om man skall vara lite fördomsfull - varandra. Och högpolitik. Vilket i deras ögon är samma sak.

Och förra festen och nästa fest.

De pratar också mycket om senaste pristjuren, senaste gobelängen de köpt, bästa jakthunden och de prestigefyllda militärämbeten deras döttrar och söner har fått.

Och så finns det kufar som är uppriktigt intresserade i boskapsuppfödning och militärtaktik och deras undersåtars välmående och andra obskyra detaljer. De behandlas med nedlåtande eller insmikrande överseende beroende på rang och ställning.

Läs Krig och Fred
 
Top