Well, om det är bok tycker jag att det beror helt på den övriga layouten. Första alternativet är bra eftersom det är luftigt och trevligt, förutsatt att det endast sitter i ytterhörnen. Dvs. att det finns fyra sådana hörn vid ett siduppslag - ja, tänk sig att du öppnar en bok och att ytterhörnen på vänster sida är försedda med detta, liksom ytterhörnen på höger sida.
Är layouten i sig luftig och bra gjort och därmed kan kosta på sig hel inramning utan att kännas trång så gillar jag tvåan som sjutton. Den är klart snyggare och mer stämningsfull än den första, men också tyvärr mindre stilren eftersom det blir ganska mycket bord. Precis som med ettan skulle jag dock undvika att sidornas inre kant förses med denna bord. Om varje sida vore helt inramad blir det väldigt trångt och inrutat. Det är alltså, enligt min smak, ett bättre alternativ om bara sidornas ytterkanter har lodrät bord, medan den övre och undre borddelen alltså löper över båda sidorna - så att hela uppslaget blir inrutat i en bord istället för varje sida.
Kan du möjligen visa hur - i vilken stil ungefär - texten ska ha? Har du en testlayout på det?
Om inte annat kanske det vore värt att göra en test med båda borderna, för att få en känsla för hur de ställer sig i förhållande till texten och det.