Nekromanti Vad och var ska man plugga?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
unfair said:
Troberg said:
Troberg said:
"Alla" som jobbar på den tekniska sidan idag jobbar med datorer. Det är därför vettigt att ha det som en grundstomme.
En sak till: Om du räknar med att programmera, lär dig databaser, och lär dig dem bra.

I stort sett all professionell programmering idag är mot databaser. Det är vad de stora konsultdrakarna sysslar med, det är vad företagen köper, det är vad modern webutveckling handlar om, det är i princip allt som de som inte bara är hemanvändare vill ha.
Programmering känns som en sådan där sak som jag tror jag skulle vilja jobba med i några år, för att sedan komma över det. Alltså jag vill i varje fall testa på ifall det är det rätta för mig. Kan ju inte säga hurvida det kommer vara något jag gillar om 30år men för tillfället så finner jag det fascinerande och har tagit mig friheten att lära mig en hel del inom web-utveckling och design. Typ html 5, css 3, javascript (med bibliotek som jQuery), php, sql och börjar leka med ruby.

Så tack för tipset angående databaser. Ska inte glömma bort det.
De flesta programmerare sysslar med det ett tag, och går sedan vidare till projektledning, systemarkitekter eller liknande. Jag har själv gjort den resan, och programmerar numera bara på kul, min nuvarande roll är produktansvarig för några av företagets produkter, vilket innebär att det är jag som har helhetskollen på produkterna, marknaden, verksamheten som produkterna stödjer, vidarutveckling osv.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Först tycker jag att du ska ställa dig frågan varför du vill studera? Är det att få ett välbetalt jobb inom ett intressant område så snabbt som möjligt? Är det att finna sig själv som människa? Att starta upp vuxenlivet på riktigt? Att uppleva det mytomspunna studentlivet med overaller och blöta fester? Antagligen finns det flera olika skäl med olika prioritet.

Ta en sådan sak som studieort, där ingår frågor som långt eller nära hemorten, bostad, studentkultur, utbildningskvalité, utbildningsrykte (vilket inte nödvändigtvis är samma sak som kvalitén).

För att ge ett lätt råd, då jag tror mig minnas att du bor i Borås, så är det att läsa teknisk fysik på Chalmers.

Du får då en krävande utbildning (men du verkar smart och det går som sagt alltid att byta bort), nära hemorten (vilket är en fördel då man kan behålla en del gamla vännätverk samtidigt som man får nya, men framförallt för att du då i värsta fall kan pendla första månaden, det är alltid mycket lättare att få bostad en bit in på terminen), på ett unviersitet med väldigt bra rykte (särskilt i västsverige), och så vitt jag kan se också bra utbildning.

Om matematiken är ett huvudintresse så har chalmers även flera inriktningar på matematikprogrammet som kan vara värt att kolla på.

Men sen vill jag också visa på att det går att göra på ett annat sätt. Själv så var jag helt ointresserad av studentliv, och hade inte helt klart för mig vad jag ville göra i framtiden, min studenttid la jag ner så lite som möjligt på själva utbildningen och använde tiden till saker som jag tyckte var mycket roligare. (I snitt kanske jag har pluggat 15-20 timmar per vecka, även om det fanns vissa toppar med väldigt mycket plugg).

Jag började med att läsa idéhstoria A och B i Karlstad, mest för att det var enklast då jag redan bodde i Karlstad och inte hade sökt något annat då jag trodde jag skulle göra lumpen (men dom ändrade sig 3 veckor innan det var dags). Sen flyttade jag till Linköping och gick matematikprogrammet i två år, linköping har bra rykte inom tillämpad matematik, och jag älskade staden, det är en studentstad men också tillräckligt stor för att finnas annat. Efter att ha läst där i två år på ett program så var jag trött på det och ville läsa idéhistoria igen, det fanns det ingen i Linköping så jag flyttade hem till Karlstad och läste idéhistoria C. Där någonstans insåg jag att idéhistoriautbildningen i Karlstad inte var jättehögnivå (eller så fick jag bara en dålig handledare), så på vårterminen flyttade jag till Göteborg för första gången och läste idéhstoria D.

Första vändan i Göteborg så bodde jag i ett studentrum, av typen skitlitet rum, delat kök, det var tyvärr skittråkigt. Jag vantrivdes med allt förutom kursen, staden, lägenheten etc.

Så jag flyttade tillbaka till Karlstad och tog ett par matematikkurser på hösten för att jobba mot en examen i matematik. Jag insåg då att matematikutbildningen i Karlstad tyvärr var rätt dålig, och efter att ha tagit ett sabbatsår då jag jobbade och gjorde klart min idéhsistoria, så hamnade jag i Göteborg igen. Den här gången så hade jag dock stått i studentkön i några år redan då jag aldrig ramlat ur den eftersom jag bara hade ett rum förra gången, vilket gjorde att jag fick en riktig lägenhet. Jag hade också fler vänner som flyttat ner och sen dess har jag trivts riktigt bra här.

Jag pluggade då mer matematik (enskilda kurser via GU, men då institutionen är gemensam så var jag nästan bara på chalmers), och läste då framförallt doktorandkurser i intressanta ämnen. Samtidigt hade jag insett att csn-lånen snart skulle ta slut och i valet mellan att rikta in mig på finans eller optimering så blev det det senare. Läste några optimeringskurser till (hade redan läst lite i linköping) och försökte sen få ex-jobb på ett företag som jag lyckats få reda på att det var där jag ville jobba.

Reaktionen var att jag ju inte hade läst någon programmering så det var ingen idé. Så den våren läste jag lite programmering på distans från KTH (7.5hp), och även lite självstudier, och återkom sen och sökte exjobb hos samma företag på hösten, med 'arbetsprov' på min programmering. Efter att jag gjort mitt examensarbete där (och formellt sett via linköpings universitet, eftersom det var där jag börjat mitt program en gång i tiden som jag aldrig hoppade av) så jobbar jag nu där sen ett par år tillbaka.

Jag har en mycket bra lön (ca 30k (vilket iofs är under snittet för min ålder och examenstyp, men för någon som levt på studielån och sommarjobb i typ 7 år så är det ändå väldigt mycket pengar) och intressanta och varierande arbetsuppgifter även om jag ofta förvånas över hur lite matematik/optimering jag faktiskt håller på med (vilket ju är lite varför jag blev anställd), och hur mycket annat (som programmering, planering, möten, säljuppdrag, intern teknisk support etc).

Jag har fortfarande väldigt lösa planer på att doktorera någon gång i antingen matematik/idéhistoria om jag skulle få chansen.

Så vad ville jag ha sagt? Antagligen att även om livet säkert på många sätt blir enklare av att läsa ett program på en ort med hög studentkultur, så är det inte nödvändigt, och så länge man läser hyfsat relevanta saker så är det inte jättenoga exakt vad man läser, för att få jobb handlar det mer om kontakter, intelligens och social kompetens ändå, att ha lärt sig att 'lära sig' saker är det viktigaste för att sen lyckas på jobbet.

Jag har förövrigt fortfarande inte tagit ut min Mastersexamen även om det är något jag har dåligt samvete för, och efter att jag fått jobb så fortsatte jag plugga distanskurser på halvtid för att kunna bo kvar i lägenheten, och jag har bråkat och krånglat med väldigt många administratörer på universitet, och har rätt dåliga chanser att få en doktorandtjänst då jag med alla mina byten (och infrekventa närvaro) inte direkt byggt upp några kontakter, men jag har haft en väldigt skön studietid, och har nu ett bra jobb, så på det stora hela så är jag rätt nöjd.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Grejen är att det är ungefär så illa överallt. Tidigare var bostadsbristen för unga ett storstadsproblem, sen drabbade det alla univesitetsorter, och nu håller det på att bli ett problem på de flesta andra mellanstora städer med.

Ofta KAN man få bostad på något sätt. Just nu har jag en helt okej bostads situation såäven om jag sökt lägenhet i ett och halvt åt så har det varit lungt sökande. Jag hade kunnat flytta in i kollektiv eller hura i andra hand om jag velat.

Men... Ska man börja plugga tjänar man på att ställa sig i bostadskö som tidigt som möjligt på alla de orter som eventuellt kan bli relevanta inom de närmsta 5 åren.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Okej, här kommer ett expertsvar, eller nja jag har pluggar aritektur och samhällsplanering och har familj som jobbar med samhällsplanering.

Först vad bostadsbristen för unga ett storstadsfenomen, sen spred det sig till det till univesitetsorterna, och nu håller och har det till viss del spridigt sig till typ alla mellanstora orter.

Detta handlar om att vi har haft för lite bostadsbyggade i Sverige de senaste 40 åren, och fortfarande har vi för lite bostadsbyggande trots att folk vill bygga, som i sin tur beror på på saker som plan och bygglagen och lagen om MKB.

Bristen på bostäder beror också på demografiska saker som fler enmanshushåll, en massa förtiotalister som nu flyttar från sina hus till mindre lägenheter, en massa stora nittotalskullar som flyttar hemifrån, att miljonprojektet behöver renoveras vilket är skitdyrt och bostadsbolagen därför inte har råd att bygga, om inflyttning från landsbygd till större orter, på grund av att fler studerar, med mera.
 

SkurkSteffo

Veteran
Joined
27 Nov 2003
Messages
49
Location
Borås
Själv är jag inte civilingenjör men har flera kompisar som är det.

Har du betygen så rekommenderar jag antingen KTH eller Chalmers. Utbildningarna vid de andra högskolorna eller universiteten har väl likvärdig kvalitet. KTH/Chalmers har dock avgjort högst status och är även de enda med visst internationellt renommé. Oavsett vilken högskola du väljer så kommer du att få slita hund och då kan du ju lika gärna satsa på det som ger potentiellt bäst utdelning efteråt.

Många nya högskolor har tillkommit under de senaste 30 åren och fortfarande finns det chefer som gick Chalmers/KTH när dessa i princip var de enda som fanns och som rekryterar först och främst från dessa.

Jag har kompisar som läst antingen teknisk fysik (TF) eller datateknik (DT) och de flesta av dem har jobb. De har sagt att TF ofta upplevs som mer teoretiskt av arbetsgivarna och det tog lite längre tid för dem att få sitt första jobb (som inte heller riktigt låg inom området de utbildat sig inom). Är du duktig, intresserad och hittar din nisch så tror jag inte det spelar så stor roll på lång sikt vilken inriktning du väljer.

En examen är nödvändig om du vill doktorera. En del väljer att börja jobba innan de tar ut examen och i Sverige går det väl bra. Har du tänkt att arbeta för något internationellt företag rekommenderar jag ändå att du tar ut examen. Civilingenjörsexamen är en yrkesexamen, vilket är en fördel gentemot arbetsgivarna eftersom de vet (eller tror sig veta) vad den innehåller. Sätter du samman en egen magister/master så krävs det att du själv marknadsför dig bättre så att arbetsgivarna förstår vad du sysslat med.

Oroa dig inte för mycket om bostad, jag tror det löser sig. Väljer du Chalmers så kan du dessutom pendla ett tag i värsta fall. I vilket fall som helst så kommer du att lägga ned 100 000-tals kr, 5-6 år av ditt liv, blod, svett och tårar på detta så låt inte materiella saker som bostad hindra dig.

För övrigt kan jag bara instämma i Trobergs råd om databaser. Kombinera med analyskunskap och visualiseringskunskap (t ex via webben). Det kommer nog fortfarande vara hett om 5 år. Om du är intresserad av det förstås.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Port Kad, The Rim
Jag är samhällsvetare från Lunds universitet så jag kan inte säga mycket om LTH (Lunds Tekniska Högskola) som sådant. Men för 25-30 år sedan var Lund en underbar stad att vara student i; det där var några av de bästa åren i mitt liv. Och så vitt jag vet är det så trevligt fortfarande. Jag vill att mina barn ska plugga där under nästa årtionde.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Civingenjör i Ryndteknik på Luleå Tekniska Universitet är också ett grymt kul variant om du vill läsa till civilingenjör inom teknisk, fysik, matte och data.

Du har samma möjligheter på arbetsmarknad som någon som läst Civ. Ing. Teknisk Fysik i mångt och mycket, men du får bygga rymdraketer under utbildningen! Och efter utbildningen har en möjlighet att jobba inom rymdteknik också. Samt så får du roliga teknikkurses som om elektronik, flygteknik och datateknik också.

Utbildningen har gott internationellt anseende inom rymdtekniken.

Enda nackdelen är att du måste bo en termin i Kiruna för att plugga på rymdraketbasen Esrange, (det heter så på svenska) Esrange. Vilket kan både vara en rätt awesome upplevelse för klimatet är kickass och extremt, rymdraketbasen är awesome, men å andra sidan är Kiruna en håla.

http://www.ltu.se/edu/program/TCRYA

De av mina kopisar har läst det har varit nöjda, men en del var missnöjda att plötligt behöva bli särbos på grund av den där terminen i Kiruna. De har alla fått jobb snabbt efter utbildningen, en del inom rymdgrejer andra inom kärnkraften, och andra inom maskinteknik.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
SkurkSteffo said:
För övrigt kan jag bara instämma i Trobergs råd om databaser. Kombinera med analyskunskap och visualiseringskunskap (t ex via webben). Det kommer nog fortfarande vara hett om 5 år. Om du är intresserad av det förstås.
Jo, den där Troberg kommer med vettiga råd, lyssna på honom!

Skämt åsido, databaser är något som oftast bara läses i förbigående med någon relativt ointresserad lärare. De är helt enkelt inte lika "sexiga" som operativsystem eller nätverksprotokoll.

I verkligheten så är det dock så att de som betalar för programutveckling gör det för att de har ett behov. De behovet är nästan alltid att man har (eller vill ha) en värdefull datamängd. Denna datamängd behöver organiseras, visualiseras, hanteras och administreras. I centrum av detta finns databaser som nav.

Även när man inte har ett direkt behov, säg om man vill göra simuleringar eller liknande, så är det fortfarande nästan alltid en databas som man har data i.

Jag har arbetat cirka 20 år i branschen, och har hittills inte sett ett enda (professionellt) projekt som inte haft med databaser att göra i någon form. Visst, vill man göra en ny WinZip eller texteditor eller så så behöver man inte databaser, men pengarna och marknaden ligger på företagssidan, och där är det enterprise-system och verksamhetsstöd som de vill ha.

Se det så här, det är inte en slump att Oracle är ett av mjukvarubranschens största företag, trots att de gör ganska mediokra produkter...

Det är dessutom en bättre karriärväg. Databassystem är ofta stora system, och därmed har de bra karriärmöjligheter. I branschen så ser man ganska nedlåtande på de som "bara gjort program", dvs inte databassystem, det är liksom lite lekis.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
w176 said:
Civingenjör i Ryndteknik på Luleå Tekniska Universitet är också ett grymt kul variant om du vill läsa till civilingenjör inom teknisk, fysik, matte och data.

Du har samma möjligheter på arbetsmarknad som någon som läst Civ. Ing. Teknisk Fysik i mångt och mycket, men du får bygga rymdraketer under utbildningen! Och efter utbildningen har en möjlighet att jobba inom rymdteknik också. Samt så får du roliga teknikkurses som om elektronik, flygteknik och datateknik också.

Utbildningen har gott internationellt anseende inom rymdtekniken.

Enda nackdelen är att du måste bo en termin i Kiruna för att plugga på rymdraketbasen Esrange, (det heter så på svenska) Esrange. Vilket kan både vara en rätt awesome upplevelse för klimatet är kickass och extremt, rymdraketbasen är awesome, men å andra sidan är Kiruna en håla.

http://www.ltu.se/edu/program/TCRYA

De av mina kopisar har läst det har varit nöjda, men en del var missnöjda att plötligt behöva bli särbos på grund av den där terminen i Kiruna. De har alla fått jobb snabbt efter utbildningen, en del inom rymdgrejer andra inom kärnkraften, och andra inom maskinteknik.
Fast merparten av jobben är i Kiruna...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Nja, merparten av de svenska rymdjobben är i Kiruna och på Universitetsorter.

Merparten av jobben du kan få däremot är detsamma som folk som läst teknisk fysik. De flesta jag känner so m pluggat rymd börjat jobbat med teknisk fysiksaker över hela Sverige. Dom som gott vidare för att jobba med rymden har gjort det utomlands.

Vill man ABSOLUT jobba med rymden och bo i Sverige är Kiruna en av de orter man kan få jobb på, det är sant. Men du kan också få rymdjob b på universitetsorter i sverige. Men i grunden kommer du ha lika bred möjlig artbetsmarknad som någon som läst Teknisk Fysik.

Vill man läsa typ teknisk fysik, och jobba inom typ teknisk fysik, så är Rymdteknik rolig en rolig inrikting att plugga.

Sen behöver man inte nödvändigtvis ägna sitt yrkesliv åt rymden om man inte vill. Vill man jobba med rymden, och vill man stanna i Sverige så blir det antingen någon universitetsort eller Kiruna.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Ok, sista helgen att skicka in en anmälan för i vår nu då. Skriver här igen istället för att göra en ny råd.

Mitt nuvarande val ser ut så här:

1
INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR
300 högskolepoäng, Chalmers tekniska högskola, Göteborg

2
DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR
300 högskolepoäng, Chalmers tekniska högskola, Göteborg

3
Civilingenjör i mjukvaruteknik
300 högskolepoäng, Linköpings universitet, Linköping
Men jag bör nog lägga till fler val. Ifall ifall.

Mitt hägskoleprovsresultat blev 1.5 i höstas och jag skrev åtskilliga poäng bättre nu i vår så jag gissar på 1.6-1.75 någonting när jag får tillbaka det om några veckor. Så jag tror jag har väldigt bra chanser att komma in på vad än jag lägger som förstaval.

Jag är dock ännu inte helt 100 på vad jag borde läsa. Eller tja, jag vet typ vad, men inte helt säker på var. Lutar åt Chalmers nu, känns som ett säkert val. Men Linköping värkar inte fel det häller. KTH värkar allt för jobbigt att få bostad kring (om man inte vill pendla riktigt långt), och skolan är inte lika stor som de andra, dock fortfarande en stor skola.

Jag funderade ett tag på Blekinges Tekniska Högskola men jag lämnade det senare. Känns allmänt bättre att ta en av dessa då jag ändå kan komma in och inte bor där nere direkt.

Har idag och imorgon ifall jag kommer på något annat. Hur som, vad tror folk?
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Innan du väljer se den här filmen...

Länk

Och bli sen rörmokare. :gremtongue:


Seriöst dock om du väljer någon sorts yrkesinriktad utbildning där tanke är att du ska få jobb efteråt och inte en akademisk karriär, kolla upp vad du har för möjligheter till praktik, internships och ex jobb ute hos företag.
De flesta jobbannonser inom IT som inte är ren kodapa har minst 3-4 års yrkeserfarenhet som krav.
En genomförd praktik ger dig kontakter och erfarenheter som öppnar dörrar för dig som annars skulle vara stängda.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Nu är jag ju jävig eftersom jag undervisar i Linköping på utbildningarna i IT, datateknik och datavetenskap (som läggs ned och ersätts av nya mjukvaruteknik). Rent uppläggsmässigt på utbildningen så tycker jag mjukvaruteknik verkar bli riktigt spännande med sitt fokus på utvecklingsmetodik och entreprenörskap. Mycket industri- och praktiknära. (Själv är jag programansvarig för kognitionsvetenskap.)

http://www.youtube.com/watch?v=uk68b3ljN2o
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Det är ju gott om tid förresten... Det är först i övermorgon som det är deadline. ;-) Men var ute i lite god tid eftersom belastningen på servrarna kan vara ganska hög de sista timmarna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
KTH och Chalmers lär fortfarande var de mest "prestigefulla" skolorna.. i den meningen att man får bäst jobb-kontakter där. Har jag hört från folk som nyss blivit civilingenjörer. Om det är sant vet jag inte. Av de som gått på KTH (som jag har bäst koll på av naturliga skäl) hade alla jobb innan utbildningens slut.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Chalmers och KTH har bra rykte utan tvivel.

Enligt Svenskt näringslivs rankning Högskolekvalitet (som har lite skakig reliabilitet) ger dock datateknik (D) civing på LiU snabbare ut i jobb och fler utbildningsrelevanta jobb än D på Chalmers och KTH. Stockholm och Göteborg ger dock högre lön. Inte helt oväntat. Umeå kommer ut bra i den undersökningen också:
http://www.hogskolekvalitet.se/list?sa=Teknik&pn=Datateknik

Jag tror att Svenskt näringsliv bakar in IT och liknande programnamn i samma kategori som D.

Men oavsett: IT-branchen ser lovande ut just nu, samtidigt vet man inte hur den ser ut om fem år. Det är inte det som ska styra ens utbildningsval. Man ska välja något som man tror att man kan brinna för och sedan arbeta aktivt under utbildningen att bygga bra kontakter för framtida arbetsliv.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,363
Location
Helsingborg
unfair said:
Jag är dock ännu inte helt 100 på vad jag borde läsa. Eller tja, jag vet typ vad, men inte helt säker på var. Lutar åt Chalmers nu, känns som ett säkert val. Men Linköping värkar inte fel det häller.
Linköping är också definitivt ett "säkert val", IMHO lika säkert som Chalmers.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Jag pluggade civilingenjör inom informationteknologi i Linköping och kan verkligen rekommendera både utbildningen och studentstaden. Chalmers och KTH är såklart också bra, men jag har ingen direkt erfarenhet av deras utbildningar. Jag gjorde exjobb på Chalmers, men då hade jag inget med de vanliga utbildningarna att göra.

IT-programmet tillhör D-sektionen, och de delar de flesta kurserna. Skillnaden är att man på IT pluggar problembaserat, vilket jag tyckte var en fördel. Man tränas att arbeta i grupp med folk man inte väljer själv, vilket man ju sedan ofta gör i arbetslivet. När det gällde profilinriktningen i fyran gillade jag att det fanns både hårdvara och mjukvara som inriktning (länk).

De flesta valde mjukvara, men jag valde hårdvara och jobbade efter examen med att designa datorsystem för satelliter och raketer. Nu är jag istället teknisk skribent inom mjukvara. Profilerna var gemensamma för IT, D och Y (teknisk fysik och elektroteknik), så det handlade bara om att man hade tagit olika vägar dit. Jag tycker att det är bra att inte låsa in sig för tidigt, utan att ha valmöjligheter kvar så sent som möjligt i utbildningen.

Linköping har ett bra campus, där evenemang/fester ordnas av en utbildning för övriga utbildningar enligt ett roterande schema. Detta till skillnad från KTH och Chalmers som har sektionspubar, där man inte nödvändigtvis blandas lika mycket mellan utbildningarna. I Linköping festar den tekniska fakulteten även med den filosofiska fakulteten (filosofi, religion, litteratur, osv) och med medicinarna.

Linköping har dessutom Lysator, Sveriges äldsta datorförening från 1973, som ordnar intressanta föredrag.

Jag upplevde inte att det var svårt att få bostad, men jag började plugga 1999 och det kan ha ändrats. Det lär knappast vara Stockholms-svårt.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Bostad brukar vara struligt ett kort tag i början då det kan bli lite tillfälliga boenden, men i oktober har de flesta hittat något. Antingen ngt eget eller ngt tillsammans med kursare. Så i Linköping är det inte något att oroa sig för. Studentlivet är också IMHO bättre än på KTH och Chalmers, men kan så klart inte mäta sig med Uppsala och Lund.

IT på LiU är också ett bra program, och delvis ett säkrare kort än den nya utbildningen i mjukvaruteknik eftersom att den säkert kommer att dras med barnsjukdomar. Det gör alla nya utbildningar. Jag läst kognitionsvetenskap andra året det programmet gick och som student fick man verkligen vara med och forma programmet. Samtidigt får man lärare som verkligen brinner för att jobba med det nya programmet och de första årskullarna på ett nytt program brukar det vara bra drag på.

Det som är bra med IT, som jag gillar att ha kurser med, är att de studenterna tar tag i saker och inte sitter och väntar på receptliknande instruktioner (särskilt i högre årskurser). Det har att göra med att de läser stora delar med problembaserad pedagogik. IT ska man välja om man vill forma sitt eget lärande och känner ett driv i det.

Med nya utbildningsprogrammet i mjukvaruteknik blir man lite av en pionjär och då blir man del av att ta fram en helt ny utbildning. Nog så spännande. Samtidigt slipper man mycket hårdvara om man inte tycker att det är så skoj. Man häckar avsevärt mycket mer hos oss på Institutionen för datavetenskap än på Systemteknik eller Matematisk institutionen.

D är istället ett beprövat och väletablerat civing-program som rullar på i sina spår med alla fördelar och nackdelar som kommer därav.
 
Top