Vad magi ställer till med i samhället

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Hur mycket magi kan ställa till det beror på många olika faktorer.
Vilka och hur många kan använda magi, vad kan den göra, vilka risker finns, vilka kulturella aspekter på den finns och mycket mer. Man kan inte bara titta på ett spels/en världs formellista och utgå från den.

Hur lätt det är att bli magiker är en aspekt. Kan vem som helst lära sig magi? Kan man göra det på egen hand, eller kan vissa naturligt använda magi? Behövs speciella studier via böcker eller en mentor? I så fall, hur lättillgängliga är dem? Krävs det andra egenskaper? Hög intelligens, och betyder högre förmåga mäktigare magi? Om det är relativt få så kanske en magiker i sig kan förstöra länder, men aldrig skapa en magisk tjänsteindustri. Och tvärtom.

Vad kan magi göra? Vad som helst? Väldigt specifika saker? Permanenta saker eller temporära?

Hur riskfylld är magi jämfört andra utföranden? Kan man räkna med att en del går åt som lärljungar eller är själva utförandet alltid förknippat med vissa faror? Tycker de flesta att det är värt risken eller inte?

Om magi kräver en mentor, hur villiga är de att lära ut det de kan, och vilka krav ställer de? Tar de emot hela klasser, några få, eller en väl utvald efterföljare? Om det kräver böcker, hur lätta är de att få tag på?

Hur ser kulturen på magi och dess utförare? Är de som vem som helst, eller sitter de isolerade och försöker förstå multiversums hemligheter? Vill de förändra samhället eller ha egen makt? Har man haft problem tidigare så att man jagar dem med magisk talang? Tvångsrekryteras de av en stat?
Hur ser kulturen ut i övrigt? Arbetar alla, eller har man stor skillnad mellan samhällsklasser? Har man slavar? Ses innovation som framgång eller gillar man att ha det som det alltid varit.

Två AD&D/D&D-världar där magin tagits med i större aspekt eller påverkat extra mycket är Eberron som har en magiindustri och Dark Sun vars värld förstörts av magi.

Finns så många aspekter på ämnet men i princip kan magi göra allt från att inte ha nån påverkan alls på samhället och världen till att vara källan till all förändring, till allt välstånd osv. Svårt att säga nåt utan att det finns mer detaljer, mer specificerad data att utgå ifrån.

Något du nämnder med kristallkulor till exempel. När det gäller det mesta som uppfinns eller existerar är att det kommer en reaktion på det. Om det används för att tjuvlyssna så lär folk komma upp med nåt sätt att stoppa det med annan magi. Det handlar mest om hur länge man är oupptäckt och hur lång tid ett motmedel tar att fixa, och hur lätt man kan hantera folk med magi.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Ta en sån tråkig
spell som detect magic. Säg att den är den enda magi som öht existerar i en annars helt icke-magisk värld. Inga magiska föremål, magiska varelser, ingenting annat än att det går att kasta detect magic.

Om du är ensam i världen att kunna den, ja då är den väl inte så nyttig. Du vet troligen inte ens vad besvärjelsen gör. Bara att du kan göra... något.

Men om många personer kan Detect magic så kommer de kunna upptäcka varandra (och bara det, eftersom det i det här tankeexperimentet är den enda sorts magi som exiterar).

De här personerna skulle med all sannolikhet lägga väldigt stor vikt vid detta, kanske speciellt om de inte riktigt vet VAD de upptäcker. Ord som ”utvald” skulle användas, även om det är helt slumpmässigt vilka som har magisk förmåga. Massa lore uppkommer genom århundradena etc.

Kanske bildas ett hemligt nätverk. Kanske är det här något helt öppet och typ reglerar arv el dyl. Kanske är det som i Willow och nån gammal gubbe dyker upp och testar traktens ungdomar då och då.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon är ju ett spel som präglas av extremt nördande kring världsbyggande, så den här typen av frågor är mycket stötta och blötta i Eon-teamet. Internt på Helmgast har vi något vi kallar "Rakhoritestet". Rakhori är landet Thalamurs hemliga polis. Premissen för Rakhoritestet är att alla magiska resurser andra förfogar över, hade Rakhori tekniskt sett kunnat förfoga över. Hur hade det påverkat världen, om Rakhori utnyttjade dessa resurser till sin fulla potential? Konceptet började som en kritik mot den förmåga schamaner hade i Eon I-III att ta över andras kroppar, då det verkade märkligt att mäktiga organisationer som Rakhori inte lyckats förvärva samma förmåga.

Vill man introducera nya mäktiga magiska resurser i spelvärlden bör man därför begrunda frågor som:

- varför är denna resurs inte tillgänglig för de stora magikersamfunden?
- om den är det, varför har de inte använt den?
- om de har använt den, varför har den inte fått större genomslag?

bara för att exemplifiera lite.

De sätt på vilka magi påverkat världsbygget är därför fundamentala i Eon, och utforskade i en lång rad settingmaterial och äventyrskrokar. Det är vanligt i Eon att besvärjelser som tycks värdelösa för typiska äventyrare, tex "Gigas goda jord" som boostar färdigheten Jordbruk, visar sig ha haft enorm påverkan på historiska civilisationer, och det finns en central plott i Eon IV Magi som kretsar helt kring en bys användande av den besvärjelsen. Hur vanliga de olika magiska kraftkällorna är bland magiker i Eon är också i huvudsak baserat på hur nyttiga de kraftkällorna är för civilisationen, och i förlängningen hur lätt det är för magikerna att få jobb. Livsmagiker och stjärnmagiker står särskilt högt i kurs, då deras förmågor att hela respektive förutsäga framtiden är högt skattade hos olika mecenater.
 
Last edited:

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag löser detta ganska enkelt genom att göra magi unikt.
En kristallkula som skickar telepatiska meddelanden, en årslön? Jag kan tänka mig 150 livstidslöner.
(Materialet som behövs har bara återfunnits på 3 platser i hela värden, och så vidare).
Man kan fortsätta detta i oändligheten men ni fattar vad jag menar. På detta sätt så är magi något ovanligt som rollpersonerna väldigt sällan råkar på och när de väl gör det så känns det speciellt. På samma sätt så har det inte påverkat samhället i lika stor utsträckning som exemplen ovan gör gällande.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
"Rakhoritestet"
Det är sådant som jag tycker är adelsmärket för gott världsbyggande! För att ta ett exempel ifrån litterarturen: Jag är måttligt förtjust i militär SF, men gillar Richard Morgans SF-serie med början i Altered Carbon. Han har infört teknik att digitalisera ens medvetande och sedan föra över det till en annan kropp (som försetts med en så kallad "stack"). Därefter har han funderat både länge och väl på hur det påverkar hela samhället, allt ifrån att du då kan ladda ned medvetandet ifrån stupade soldater i nya (syntetiska) kroppar eller hur det påverkar rättsväsendet (varför låsa in folk i fängelser när du kan lagra dem på en hårddisk i 50 år och tjäna en hacka på att sälja kroppen?). Sedan låter han dessa slutsatser inte bara vara basen för en trilogi utan även påverka intrigens delar.

Jag har i många år funderat på om jag skall dyka in i Eons värld och åtminstone läsa om den, men det här var definitivt något som gav argument för att göra det "någon gång"!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Jag löser detta ganska enkelt genom att göra magi unikt.
En kristallkula som skickar telepatiska meddelanden, en årslön? Jag kan tänka mig 150 livstidslöner.
(Materialet som behövs har bara återfunnits på 3 platser i hela värden, och så vidare).
Man kan fortsätta detta i oändligheten men ni fattar vad jag menar. På detta sätt så är magi något ovanligt som rollpersonerna väldigt sällan råkar på och när de väl gör det så känns det speciellt. På samma sätt så har det inte påverkat samhället i lika stor utsträckning som exemplen ovan gör gällande.
Vilket nog tyvärr gör att den rollperson som är magiker kan bli väldigt rik och inflytelserik om denne spelar sina kort rätt. Att ta bort förmågan genom att säga att nödvändiga magiska ingredienser saknas vore som att säga till krigaren att denne inte kan få använda sin nya stridskonst för den kräver en trästav av färsk gyllenbok och det trädslaget är utrotat sedan 519 år.

Såvida en inte spelar i en värld där rollpersonerna inte är magiker, t.ex. Tolkiens Midgård. Men då faller lite min ursprungsfråga eftersom magin inte är vanlig nog för att påverka samhället.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Det finns en bok som jag inte läst och jag inte brytt mig om att kolla vad den handlar om men den heter: ”What If You Just Turned Your Magic All The Way The Fuck On”. Det är i alla fall den enda fråga som man bör ställa sig när man skriver någonting med magi i! Alla andra frågor är inte bara fel men anti-rätt.

Settings som har ordentligt med magi som påverkat samhället ordentligt:

Sigil delen av Planescape

Warhammer 40k

Numenera

Chronicles of Amber

Athas
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
@kwarnberg tipsade av en händelse om den här videon häromdagen
Jag tycker det var ett utmärkt exempel på min frågeställning. Jag har lite svårt för berättare som försöker sätta rekord i antal ord per minut, men tycker ändå att första halvan av filmen var bra (sedan upprepar han sig). Egentligen var jag inte ute efter exempel på dåligt världs- eller regelbyggande utan vilka konsekvenser dessa får.

I filmen tar han (hittar inte lätt vad han heter så han får vara anonym) upp två konsekvenser i Skyrim: den ena är klassikern att konstruktörerna slänger in en besvärjelse för att göra det enkelt för nybörjare alternativt för att det är "kul". I det här fallet är det en "förvandla järn till guld" vilket är ... korkat. En helt värdelös besvärjelse att lära sig eftersom dess blotta existens gör guld precis lika värdefullt som järn, eller egentligen mindre värdefullt eftersom järn kan användas till fler saker än guld. Kan det här vara en effekt av D&D dominans? Det verkar ha oändliga besvärjelselistor med allsköns brutna effekter på världen, har det uppstått en lista på besvärjelser som alla förväntar sig finns i ett spel för att det skall kännas komplett?

Den andra konsekvensen är att om de flesta kan magi, då finns det motmedel emot den mesta magin. I filmen tar han upp exemplet med fängelsevakter som inte drogar fångarna för att hindra dem ifrån att använda magi. I ett rollspel eller ett datorspel är det väl kanske snarare en effekt av att konstruktören inte vill ta handlingsförmåga ifrån spelaren/-arna, men det är snarare en dålig berättelse om intrigen leder till att de hamnar i fängelse och de förväntas ta sig ut av egen kraft. Men exemplet är ett lysande exempel på det jag letade efter, jag menar vilken fångvaktare kommer inte av ren självbevarelsedrift försöka hålla magiker funktionsodugliga? Återigen ser vi exempel på gott världsbyggande i Shadowrun där det finns handfängsel som effektivt hindrar arresterade magiker ifrån att lägga besvärjelser. Ben Aaronovitch bokserie Rivers of London har många inkonsistensproblem (med tanke på hur många magiker och magiska varelser det finns är det ett totalt mysterium varför ingen ännu kommit ut ur garderoben och blivit premiärminister för The Magic Party - Unicorns for Everyone!!!), men eftersom det handlar om en polis behövde han lösa motsvarande problem och använder i princip samma lösning som Shadowrun (samt att de håller långa förmaningstal om farorna med att använda magi, "this is your brain, this is your brain on magic").
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
445
Location
Uppsala
Witcher serien har en intressant take på detta:

I the witcher (mer specifikt boken The season of storms) hintas det åt att magikerna aktivt hindrar nya magiska uppfinningar att komma ut i samhället i för att de själva ska behålla makten över teknologins utveckling och förhindra att de förlorar sin egen makt.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Vilket nog tyvärr gör att den rollperson som är magiker kan bli väldigt rik och inflytelserik om denne spelar sina kort rätt. Att ta bort förmågan genom att säga att nödvändiga magiska ingredienser saknas vore som att säga till krigaren att denne inte kan få använda sin nya stridskonst för den kräver en trästav av färsk gyllenbok och det trädslaget är utrotat sedan 519 år.

Såvida en inte spelar i en värld där rollpersonerna inte är magiker, t.ex. Tolkiens Midgård. Men då faller lite min ursprungsfråga eftersom magin inte är vanlig nog för att påverka samhället.
När vi kört magiker så har vi inte haft det problemet. Det har varit känt att ingredienserna är svåra att få tag på vid karaktärsskapandet.
 
Top