DoD Vad måste vara med?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Kom på lite fler frågor: Alver, kommer de dyrka jorden i form av Tevatenu? Och kommer ithilgroms tunga finnas som det ur-yndariska nekromanti-språket? Jag sitter och läser i Kopparhavets hjältar för första gången och ser en massa halvsubtila ereb-referenser. Kommer dessa nu vara 100% ereb? Alltså Montagor får heta montagor osv? Styr Pargal i Landori? Kommer regler för smickelbräde? Förlåt alla frågor, men jag blir så taggad! Sen blev jag imponerad av förmågorna i KH, både för släkten och yrken. Kommer dessa översättas till Ereb? Man vill ju spela en ank-fäktare, eller en stoisk utövare av Banzikan!
Grymt kul att du är taggad!

Nu kommer jag att bli lite nördspecifik, men det avgörande för oss är egentligen inte varumärket Ereb Altor utan medgivande från upphovsmännen för de olika termerna och idéerna. Sedan har vi även varit lite selektiva i vad vi vill lyfta fram från det gamla Ereb Altor och fokuserat på russinen. Utöver 1989 års box är våra inspirationskällor även Erik Granströms Argond och förstås vårt eget Athos.

Så är tillexempel Montarkun något liknande men ändå annorlunda är Montagor från Kopparhavets kapare med sin egen identitet, så där kommer vi att behålla Athos-versionen. Regler för Smickelbräde har vi pratat om faktiskt, hade varit kul. Vad gäller Landori har vi ännu inte definierat styret... Samtidigt så finns ju Risings fantastiska regler från det här forumet, så där känns det nästan konstigt att göra något annat, det skulle vara om det hade varit en bra homage.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Kom på lite fler frågor: Alver, kommer de dyrka jorden i form av Tevatenu? Och kommer ithilgroms tunga finnas som det ur-yndariska nekromanti-språket? Jag sitter och läser i Kopparhavets hjältar för första gången och ser en massa halvsubtila ereb-referenser. Kommer dessa nu vara 100% ereb? Alltså Montagor får heta montagor osv? Styr Pargal i Landori? Kommer regler för smickelbräde? Förlåt alla frågor, men jag blir så taggad! Sen blev jag imponerad av förmågorna i KH, både för släkten och yrken. Kommer dessa översättas till Ereb? Man vill ju spela en ank-fäktare, eller en stoisk utövare av Banzikan!
Skrev ett svar som jag visst aldrig postade (feberhjärna).

Kort svar, ja, Ereb-referenserna i Ereb Altor kommer vara tydligare. Men det är inte Äspels gamla spelvärld en gång till. Vissa ändringar tycker vi helt enkelt gör settingen lite bättre. Men

Förmågorna kommer i så stor utsträckning som möjligt översättas till DoD23-regler.
 
Top