Nekromanti Vad krävs..

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
..för att skriva artiklar/insändare till Codex och förhoppningsvis få dem publicerade?

Då frågan är ganska öppen, menar jag mest;
- språkbruket
- omfattningen (minst, mest)
- ämnet
- placeringen (var hamnar de?)

..och, ska man ta kontakt med er innan för att få klartecken, så att man inte sitter och skriver i onödan?

//MiDNiGHT.

 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du ska antagligen maila Ola och berätta vad du ska skriva om...
Om Ola är intresserad så ger han dig mer direktiv..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"..för att skriva artiklar/insändare till Codex och förhoppningsvis få dem publicerade?"

"Då frågan är ganska öppen, menar jag mest;
- språkbruket"

Språkbruket är god skriftsvenska, sådan som stackars lärare försöker lära ut. Codex har en riktlinjeguide men vill man vara riktigt säker så finns det böcker om korrekt svenska att låna på bibliotek eller att köpa. Detta är uppenbarligen inget krav men både korrekturläsare och resten av producenterna uppskattar om det inte krävs för mycket arbete för att få artikeln från ditt dokument till tidningen.

"- omfattningen (minst, mest)"

Varje sida har plats för 8000 tecken nu och då får fortfarande bilder plats. Något egentligen min eller maximum finns inte förutom för musikrecensionerna som ska ha 50-150 tecken.

"- ämnet"

Rollspel, brädspel, film, tv-spel, dataspel. I princip allt som kan härledas från det som är i tidningen idag.

"- placeringen (var hamnar de?)"

Det är upp till layoutarna och Ola.


"..och, ska man ta kontakt med er innan för att få klartecken, så att man inte sitter och skriver i onödan?"

Ja, det är smidigast, om du har några skrivreferenser kan det också vara intressant.

Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
*ähum*

Något egentligen min eller maximum finns inte förutom för musikrecensionerna som ska ha 50-150 tecken

*Ähum*

Det där, alltså citat från dig var 87 tecken.... En skivrecension skall vara runt 100 ORD... runt 3-500 tecken dvs..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Att fela är mänskligt. Jag är väldigt mänsklig :)

Ja, så går det när man försöker minnas istället för att kolla upp exakt.

Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag är också männsklig...

:o)

japps.. ville bara rätta så ingen börjar skicka recensioner till mig som ser ut så här:

"Skivan är fin, bra och billig, köp!"

Det blir liksom inget att trycka då :o)

chrull


.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: jag är också männsklig...

"Skivan är fin, bra och billig, köp!"

Det blir liksom inget att trycka då :o)"

Jodå, och så får man plats med fler recensioner, antalet Codex-X talar ju ändå om hur bra det är.

Nåja, ska försöka komma ihåg det om jag får för mig att recensera musik igen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: jag är också männsklig...

Nåja, ska försöka komma ihåg det om jag får för mig att recensera musik igen.

Öhm... jaha visste du inte det.. alltså.. när du gav den där Jethro Tull skivan 4 X så sålde du din djäl till mig...

Så nu måste du leverera minst 4 recensioner till mig varannan månad...

:o)

Allvarligt talat så får du jätte gärna sätta dig en helg ock skriva en sisådär 20 stycken.. så har jag några på lager :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
ANtal tecken per sida!!! ENLIGT LAYOUT!

Ho ho!
8000 tecken, jo det får plats men om man vill att sin artikel ska vara fin i tidningen ska vi ha 6500-7000 tecken och högkvalikativa bilder.... 8000 tecken blir lite för maffigt... (Ifall det inte är enbart text och inga bilder...)
Helt och håller får vi in 10000 tecken per sida men några sådana texter vill vi inte ha... :)

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Ta kontakt med mig! Så är det enklaste sättet att börja skriva för Codex. Jag vill veta saker som hur gammal du är, vad du sysslar med, jobb, skola, m.m. Och framför allt, vad brinner du för. Vilka spel och typ av filmer vill du skriva om.

Du e-postar till ola@portalarea.com

Skickar du med bilder skall dessa vara jpg.ade och små och helst inte så många.



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
<I>"Skickar du med bilder skall dessa vara jpg.ade och små och helst inte så många."</I>

Har för med att layout sa att de vill ha tiff:ade bilder?

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Det är stor skillnad om jag ska titta på alster från blivande illustratörer. Då vill jag bara skaffa mig en uppfattning om det är bra eller inte tillräckligt bra. Då vill jag inte ha allt för mycket tunga dokument i mailen. Däremot kräver layoutarna toppbra bilder för godkända alster som skall i tryck.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 
Top