Vad krävs, enligt dig, för att ge ut en rollspelsbok?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Man måste sammanföra Uz-Dargührs tre legendariska artefakter. Det sägs att svärdet försvann då hjälten Kozarin mötte sitt öde på den fördömda vulkanön Malagrin, att bägaren finns hos tjuvfurstinnan Olandra i dimmiga Sarzindes, och att masken vilar i Yagchas spegeltempel. Skynda, tappra äventyrare! Ty det sägs att ni inte är de enda som söker efter dem!

I brist på dessa tycker jag att tröskeln bör vara låg. Förmågan att ge ut ett rollspel med goda produktionsvärden är, tycks det mig, ganska långt från förmågan att skapa det i första rummet, så jag ser hellre att folk inte skyggar från att ge ut något bara för att de inte kan ge det rätt inramning.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag har aldrig gett ut en rollspelsbok, men det börjar faktiskt närma sig. För mig är byggstenarna:
  • Ett koncept som är bra nog. Det behöver inte betyda att innehållet ska var unikt eller fantastiskt men det ska kännas intressant att utveckla både för mig och mina bollplank. Detta steg är inte något problem för mig. Tvärt om har jag fler idéer än vad jag hinner med.
  • Ett utförande som är bra nog. Med utförande syftar jag på regelkonstruktion, speltest, världsbygge och skrivande. Det här är min svaga punkt. Jag hittar alltid något som jag tycker behöver förbättras och har därför svårt att komma förbi det här steget.
  • En förpackning som är bra nog. Jag tycker inte att det är nödvändigt med fantastiska bilder av Johan Egerkrans och lika fantastisk layout layout av Johan Nohr. Prydligt, funktionellt och med någon slag sammanhållen känsla räcker långt i min bok. Här har jag dock inte direkt några användbara kunskaper utan får ta hjälp av andra. Det är också en utmaning.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Lite konstig fråga. Man måste ju inte ge ut en rollspelsbok. Det gör man väl om man vill? Missar jag poängen med tråden?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Om jag ska ge ut något så vill jag dels förstås att spelet ska vara bra, att det är något som jag är väldigt nöjd med och som gör något som nuvarande spel inte gör. Sen skulle jag vilja att det är korrekturläst av ett antal personer, har professionella illustrationer och professionell layout, jag skulle nog också vilja ha ett ISBN-nummer och hamna på kungliga biblioteket. Antal sidor och liknande känner jag inte att jag har några krav på.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För mig krävs: Att jag är tillräckligt nöjd med produkten.

Det involverar:
Inte sidantal, bilder, en viss mängd regler.

Att jag känner att någon annan kan använda det som jag tänkt.

Och jag har gett ut 2 färdiga rollspel, Magiska Ord och Go Your Own Way, bägge tillgängliga i förra årets julkalenderinlägg. Jag har också gett ut lite smakprov som The Yuletomte's Guide, kartsmakprov, bildsmakprov i samma kalender och bidragit till Staden och förra årets Rymdfanzin. Så de är alltså saker jag är nöjd med. För min spelklubb har jag gett ut ca 40 nummer av ett klubbfanzin och det är samma sak där.

Jag laddar upp för att lansera en webbsida som ska samla mitt material och där, för att jag ska vara nöjd, ska kvalitén vara att det känns som det kunde vara något man betalar för, fast det kommer vara gratis. För mig innebär det att bilderna ska hålla hög kvalité, texterna ska vara korrekturlästa, reglerna felfria och materialet ska vara lättanvänt oavsett om det ska användas digitalt eller fysiskt.

(Jag har gett ut en produkt som jag inte var helt nöjd med, ett seriealbum 2012, men det var så bra som det kunde vara på grund av deadline, och jag har turen att fixa till en del av problemen till en återutgivning.)
 
Top