Nekromanti Vad kostar en stadsmur?

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vad kostar det egentligen att bygga en rejäl stadsmur runt en stad som är lika stor som Tiban (eller är tiban)? Jag blev intresserad eftersom jag nyss läste lite i tirakboken, jag har den inte tillgänglig nu, men jag kommer ihåg det viktigaste: Först och främst så står det att ingen i staden skulle ha råd att bygga en stadsmur kring den, + att ingen vill det. Senare står det (i kapitlet om personligheter) att någon bordellmamma tjänar flera miljoner silver om året (nej, just det, det var inte silver, men ett tirakiskt mynt som motsvarar ett silver). Sedan står det att hon är rikast i stan, med undantag för handelsherrarna. Då börjar man ju undra lite; om hon nu tjänar en miljon silver om året, har hållt igång sin verksamhet i kanske fem (siffran tagen ur luften) år, och kanske slösat upp en miljon, så borde hon ju ha hela fyra miljoner silver kvar. Sen är ju handelsmännen ännu rikare! Om dom då inte skulle ha råd att bygga en stadsmur, vem skulle då ha det? Man börjar ju undra hur rika Ashariska adelsmän som har hand om städer egentligen är...

Mvh Victor Palm...

...Som inte tänkte igenom sitt inlägg särskilt grammatiskt, vilket gör att det kanske blir svårläst.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
..."någon bordellmamma tjänar flera miljoner silver om året"...

Hon har utgifter också.
 
Top