Så min preferens är följande: Först skapa rollpersoner och diskutera ramverk för äventyret tillsammans med gruppen. Därefter skapa äventyret baserat på rollpersonernas bakgrund, relationer, övertygelser, mål, drivkrafter, rädslor, och liknande.
Nu är jag nyfiken på hur ni gör.
Jag sätter först premisserna för kampanjen, typ "ni ska spela casinovampyrer i Las Vegas 1968". Sedan låter vi det sjunka in några dagar eller veckor, och snackar rollpersonsidéer på Facebook. Sedan träffas vi och ägnar en kväll åt att gemensamt göra rollpersonerna, snacka ihop oss om hur de känner varandra och allmänt spika alla grundbultar för kampanjen. Output-rika system som tex Eon, Neotech, Travellers on a Red Road och Western är starkt föredragna i denna process, men vi kör den även om vi kör output-fattiga system som Vampire och Star Wars. Sedan bokar vi in ett datum för första spelmötet, och jag går hem och klurar på hur jag ska göra livet så surt som möjligt för rollpersonerna.