Nekromanti Vad kan hända en olyckskorp?

af_88

Veteran
Joined
20 Jun 2008
Messages
1
En i min rollspelsgrupp blev olyckskorp efter slag i bakgrundstabellen och lyckades med konststycket att få 3 i tur.
Jag tänkte kolla om någon hade några förslag på vad som kan hända honom, annat än klassikern att det börjar spöregna så fort han ger sig ut, trots att himmelen nyss sett så klar ut.
Det får gärna vara lite humoristiska inslag.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Finns la ingen hejd på hur många saker som kan hända honom. Tappar något på en lång resa; ölsejdelns handtag går av när han skall skåla; landar i hästskit när han ramlar; råkar svälja en fluga när de äter kvällsmat; slår i tån mot ett sängben när han stiger upp...
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Jadu, en i min grupp slog också fram olyckskorp till sin RP i min kommande kampanj, men vi slog om, tråkiga som vi är, varken karaktären eller kampanjen har rum för sådär överdrivet mycket humor av den här sorten, skulle bli tråkigt och jobbigt i längden.

Men hur som helst, här har du lite förslag:

*Fåglar bajsar på rollpersonen i tid och otid...
*Mygg och annat jobbigt dras till rollpersonen...
*Rollpersonen får saker tappade på sig...
*Serveringspersonal på värdshus råkar spilla rollpersonens mat/dryck (på honom?)...
*All utrustning rollpersonen köper/använder tenderar att vara av undermålig kvalitet (vilket först visar sig i de mest olägliga situationerna)...
*Rollpersonens eventuella ragg visar sig vara riktigt dryga/ha mörka jobbiga hemligheter/vara av fel kön...
*En jobbig hund/katt/hormz bestämmer sig för att följa efter rollpersonen överallt...

Hmm, listan skulle ju kunna göras hur lång som helst... men är det jobbigt, och lite kul, så använd det! 3 i Tur är trots allt jäkligt extremt!
Får hoppas spelaren i fråga inte tröttnar på sin karaktärs otur bara...

//Boboliwsy
 

Ehlaine

Veteran
Joined
6 Aug 2007
Messages
18
Location
Jönköping
Jag gillar saker som att facklor alltid är blöta när man ska tända dem, lås kärvar alltid, dörrar knarrar, vakten patrullerar givetvis just där den inte borde osv.

Även sånna saker är väl kanske klassiker, men ändå roliga. Jag har en sån (liknande) karaktär i spelgruppen, och det är kul när han alltid förväntar sig att nåt ska gå på tok, även om det inte gör det
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Inget uppenbart

Jag som spelare skulle enbart tycka att det var frustrerande och jobbigt att utsättas för förslagen i tråden. Att fåglar skiter på en, ölsejdelhantag går av och att hästen pissar på ens stövlar och fan och hans moster är kanske sådana mer humoristiska förslag, som du ju efterlyser, men om jag svarar för mig, skulle detta förstöra min spelupplevelse. Jag skulle snarare önska att spelledaren utformade min låga tur som någon slags mindre konsekvent förbannelse, med lite mer storstilade och ödesdigra effekter. Gärna så att det inte är uttalat, gärna så att det inte känns påklistrat och självklart - "jaha, ja där var det min otur som spökade igen". Snarare så att de val som rollpersonen gör, oavsett om de för stunden eller kortsiktigt framåt verkar framgångsrika, drar honom och de/det han håller kära/kärt mot en bister undergång. På sista tiden har jag till och med funderat på om jag, vid ett eventuellt återupptagande av Eonspelande (vilket i nuläget inte verkar troligt), skulle hålla rollpersonens Tur dold för spelarna. Nå, detta var bara en parentes.

Om du berättar lite om rollpersonen i övrigt, och vad ni spelar för nåt, så kan jag alldeles säkert komma med saftiga förslag. :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Med tanke på hur mycket den rollpersonen kommer att lida så fort det vankas strid (för att se om skölden skyddar passivt, för att se om vapen fastnar etc, etc) så tycker jag nästan att du kan bespara honom från fler elakheter.

Nästan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
I de spel som har värden för tur, så brukar jag låta den med lägst tur vara den som utlöser alla fällor, får första pilen i sig i bakhåll, vara den som får träffar på sig när andra fumlar med sina vapen eller vara den som råkar dras in i nya äventyr och så vidare. Precis som jag låter den mest bäst Syn oftast först lägga märke till saker eller den som är vackrast (eller hög Amor) är den som alla riktar sina ögon emot och som folk försöker ragga upp.

Sådant är inget jag anser man ska slå tärningsslag för, utan det är sådant som direkt ska komma som en del av personen. Färga allting som olyckskorpen gör via otur. Pareringar kan förklaras med att rollpersonen snubblar eller drar med den andre personen i sin otur, misslyckade slag med att personen får skit på sig eller blir på något annat sätt distraherad. Ett tankesätt man kan använda sig av är att beskriva alla misslyckade slag som fummel, även om det inte får resultatet av fumlet. Ramlar personen ner från en bro, så ska denna kunna få tag om någon klängväxt eller dylikt. Oavsett missöde, så ska personen kunna rädda sig själv på något sätt vid misslyckade slag, så att det skiljer sig från fummel.

/Han som tycker det är tråkigt att bara plantera saker som spelledare för att förlöjliga någon, utan tycker det ska komma som en effekt av ett tärningsslag
 
Top