Nekromanti Vad kan göras bättre i Neotech?

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Datorer - Mjukvara och Hårdvara

Nått jag personligen skulle uppkatta är ett Dator kapitel (Del av större kapitel, eget kapitel eller egen mini-modul) som behandlar allt inom datorer. Dels Hårdvara (Priser, märken, prylar, prestanda och design) och Mjukvara (OS, Webläsare, hemsidor och populära MMORPG).

Själv har jag visseligen minna egna funderingar på dessa, som man kanske tom skulle kunna skriva ner. Men en officiell modul hadde grymt uppskattats.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Vad kan göras bättre i Neotech?[ANT]

Håller med förutom om du menar att man ska ha vinit och SI i neotech, för jag tror att ett lite snabbare system kan vara på sin plats.

Jag tycker faktiskt att det nuvarande iniativsystemet funkar aldeles utmärkt. Det är enkelt, tillför inga extra tärningsslag. Vinit är underbart i Eon, men tycker inte det skulle tillföra nått i Neotech.

/Honken
 
G

Guest

Guest
Re: Mindre psykose for cybertech.

Jag håller istort sett med, förutom att en fingermobil kan vara rätt påfrestande om den ringer helatiden och man inte kan lägga ifrån sig den, det skulle ge mig psykoskryss iallafall, men det skulle vara samma med en fastklistrad mobil.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Oish ett inlägg till

Ett nytt yrke:
Ett yrke som jag kom på nu i dagarna att jag saknade är någon form av aktivist/engagerad. Exempelvis om rollpersonen ägnar sig åt politik, blir aktivist av något slag, jobbar inom någon stor organisation typ FN, lobbyorganisation eller hjälporganisation. Det e ju inga svårigheter att hitta på själv men det skadar ju inte om det kommer med. Ett sådant yrke inbjuder ju faktiskt till en hel del intressant rollspelande.

Sen bara för att det är roligt så de flummiga tabellerna i början av Neotech (1) måste ju komma tillbaka. Skäggtabellen eller Utmärkande saker(eller nått). Att återigen kunna slå fram "Speciellt pannband" hade ju varit skitkul.

Och till sist lite när det gäller färdigheter. Jag tycker EONs system med grundchans på färdigheter som fås ur attributen ska användas istället för grundvärde 5. Sen en lite småsakt bara. Lägg till Informationssökning på vissa Uppväxter. Exempelvis medelklass och uppåt
 
G

Guest

Guest
När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på att det vore intressant med uppväxtsspecifika grundchanser, den sociala eliten får alla lära sig att söka information därmed har de speciell grundchans, men alla är ungefär lika bra jämfört med andra sociala klasser som har ett mera ojämt utbud och därmed har de inte den som skolfärdighet, medelklassen däremot så lär man sig informationssökning på eget bevåg, men man får ändå hjälp och då kan individen utveklas långt mer, så medelklassaren får ingen grundchans men däremot skolfärdigheten informationssökning.

Eller svamlar jag bara?
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Attributtbestemte grunnsjanser må være med. Dette har med medfødt talent å gjøre så jeg er usikker på hva statusen skal ha å si på dette. Nå motsier jeg kansje meg selv litt, men min idè er at de ferdighetene som alle starter med grunnsjanse 5 i N2, får alle RP attributtbestemte grunnsjanser i disse. Man vil også få attributtbestemte grunnsjanser i alle (eller noen) skole- og oppvekstferdigheter som ikke står på denne listen.

For at dette skal fungere må kansje en del av ferdighetene strykes fra de alle kan, eller man sier at som har den og den oppveksten får bare 5 i noen av disse ferdighetene. Nå begynner det å bli litt uklart her, men jeg håper det er flere enn meg som forstår tankegangen min.

Forøvrig så synes jeg at BIL skal avgjøre hvor mye poeng som brukes på skoleferdigheter vis-a-vis oppvekstferdigheter.
F. eks:
BIL < 10 => 10 poeng på skoleferdigheter og 20 på oppvekstsferdigheter
10<BIL>15 => 15 poeng på skole, 15 poeng på oppvekst
BIL>15 => 20 poeng på skole, 10 poeng på oppvekst

Jeg er generelt for at RP har flere ferdighetspoeng før de kommer ut i jobb en de har i N2, attributtbestemte grunnsjanser er en god løsning, flere poeng til å fordele ut under oppveksten er en annen.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Låter bra. bara man får något annat än ett fast turorning.

Angånde boken skulle jag vilja se en regelbok och en världsbok i stället (blir nästan samma sak)
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: För mycket pengar för RP?

Håller med att man får för mycket pengar. Jag brukar köra att man bar får ta pengarna från sista yrkesperioden (undantag fängelse) plus alla extra pengar man fått från diverse olika händelser.

skjut vapen känns ju sjukt biliga när man springer om kring med några 100 000 euro
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Det känns som en stor del av alla brotslingar sitter i fängels när man skapar sin rp. Ofta utan att ha ett val även om amn vill spela en lag lydig med borgre. Kan man inte samla alla händelser med dåliga resuktat för yrken i toppen på tabbelen. så kan man ge dom som är framgångs rika lite plus på slagen. då e hamnar ju nästan baradom dumma skurkarna i fängels
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Vet inte om det bara är slumpen som bråkar med mig som vanligt men jag tycker många rp oavsätt yrke har en tendens att antingen hamna i fängelse eller bli avskedade så att dom inte kan fortsätta med det yrket nästa period.
Minns när vi gjorde en hög soldater till en kampanj, så hamnade flertalet av dom i fängelse eller bler avskeedade t.o.m. innan vi började spela.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag har för mig att risken att få fängelse i snitt för sysselsättningarna i N2s regelbok ligger på 42%. ,-)

Det är en hård värld.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Tror chansen blir betydligt högre innom vissa yrken. Känns som en stor del av världens kriminnela sitter i fängelse och att det bara är 'toppen på is berget' som är fri.
Om man skulle spela kriminell så är det ca 30% varje gång man slår på händelse tabellen och har man samma yrkes period tre gånger så blir det sex slag. Känns jävligt kört.

Likadant om man har soldat som yrkesperiod så känns det som att hela amren sitter i fängels eller har fått sparken.

Skulle helt klart vilja se lite minde chans att hamna i fängelse och även att framgångs slagen spelar in på chansen att hamna i fängelse.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
yrken och enheter

Skulle vilja se fler yrken. Främst flera olika militära och polisiära yrken (agenter, forskare mm) för att få lite olika karaktär på dem. Skulle då kunna tänka mig att ett vissa poäng var knutna till en färdighet. Då man i många yrken går en bestämd och väldigt styrd utbildning. Man kan då även ha händelser i tabbeler som är bättre anpassade. Nu känns många händelser ganska tveksamma till vissa under yrken i för några sysselsättnings perioder.
Om man har fler yrken i boken kan man också del upp dem i flera större grupper (kriminella, militära, service, arbetare, akademiker mm) på ungefär samma sätt som nu men att grupperna är större och varje yrke har en egen händelse tabell och fler unika egenskaper (tänk på programmering och arv av klasser för ni som vet hur det funkar). Gemensamt i varje grupp kan man ha en slags gemensam allmän grupp händelse tabell som är unik för yrkes gruppen.
Även cybertech tycker jag borde vara knuten till vissa yrken. Nu sitter ofta mina spelare lika länge med cybertech dela som resten av RP. Om man hade en cybertech tabell där man slår fram vad för cybertech som man kan utrustats med från start. Så skulle allt gå smidigare och snabbare. Cybertech ska vara sådan att den har med yrket att göra och är betald av arbetsgivaren om sådan finns (dvs ett lån som måste betalas). Att ta emot cybertechen ska vara fri villigt (för dom flästa?). En egen ruta på rollformuläret att skriva upp cybertech vore trevligt också.

Något bra och roligt sätt att ta fram tidigare arbetsgivare hade varit intressant att ha med.
”ja du har jobbat som torped för…ööö…någon!”


Lite fler uppväxt färdigheter eller valfria enheter för dom under 18 hade varit bra. Färdigheterna man har grund i kan vara knutna till uppväxt färdigheterna.
Jag tycker att man ska ändra hur man får fram sin ålder och tidsåtgången för varje period. Som det är nu kan man vara allt mellan 21 och 50+ och ha lika många på äng att sätta ut även om alla har varit framgångsrika. Skulle vilja se att beroende på hur framgångsrik man är ett fast antal poäng som man får för varje år i yrket. Och att karriärens max längd avgörs av framgångsslaget men att man själv kan byta yrke tidigare
Eller att man slår fram sina färdighetsvärden på samma sätt som i Wastelands. Man välja ett antal färdigheter som man är bra på och några man ska vara lite sämre på. Antalet av varje avgöras av hur framgångsrik man varit. Sedan slår man fram färdighetsvärdet med ett modifierat tärningsslag (Ex: 1T6+6. Sedan får man ett mindre antal enheter beroende på hur länge man varit i yrket att valfritt placera ut. Det skulle korta av tiden att göra RP ganska mycket.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: yrken och enheter

När du ändå pratar om uppväxt och yrken. Jag tycker det vore lämpligt att flytta över en hel del enheter från yrken till uppväxten för det är ju trots allt under uppväxten man lär sig som mest(undantag yrket universitet men det e å andra sidan bara kunskapsfärdigheter). Då försvinner ju även till viss del problemet med kunskap i förhållande till ålder. Iaf på slutet. Ex man har 10 uppväxtfärdigheter. En yrkesperiod antingen är 1 år eller 5 år och man får 40 enheter under den tiden så är den ena yrkesperioden 5 ggr så effektiv. Sänker man antalet yrkesenheter till 10 så är ju förhållandet proportionellt lika fel men inte lika fel i absoluta tal. Höjer man dessutom uppväxtfärdigheterna till 40 enheter lika dant i slutändan. Men man får ner skillnaden skillnaden på yrkesperioden iaf.

40 enheter 18 år = 2,2
10 enheter 18 år = 0,6

10 enheter 5 år = 2
10 enheter 1 år = 10
Differans 8

40 enheter 5 år = 8
40 enheter 1 år = 40
Differans 32

50 enheter 23 år = 2,2
50 enheter 19 år = 2.6
Differans 0,4
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Många bra förslag...

... har kommit in, särskilt i Boldtaars post. Jag har sparat tråden och lovar att titta närmre på den om jag får chans att fila på Neotech någon gång i framtiden. Det är uppenbart att det finns mycket att förbättra!

/RipperDoc
 
Top