Nekromanti Vad kan göras bättre i Neotech?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Klockan är 01:15 här i Hong Kong, NoGo är nere på obestämd tid och jag har vansinnigt mycket studier att göra. Därför tänker jag mycket på vad som skulle kunna förbättras med Neotech :gremlaugh:.

Kort sagt - någonstans i den mörka framtiden finns förhoppningsvis en ny version av Neotech (och om inte så finns det all anledning för communityn att ändå ändra vad som ändras bör). Neotech är och kommer alltid förbli det spel som ligger mig närmast hjärtat, men det är väldigt långt från ett felfritt spel. Så mentalt har jag under alla åren sakta skapat en lista på vad som borde förbättras eller ändras. Nu är jag nyfiken på vad resten av Neotech-communityn tycker. Eftersom det här handlar om rena visioner får ni vara hur vidlyftiga som helst i önskningarna, och jag ser gärna idéer bortom modifieringar av regelsystemet, ex. hur världen kan förbättras, hur spelet kan ges en starkare images, hur layouten bör se ut, vilka moduler som bör prioriteras, etc.

(Notera att detta är absolut ingen "officiell" wishlist för nästa Neotech eller något åt det hållet. Det är att betrakta som fritt spånande och inspiration.)

Som en katalysator kan jag mycket kort föreslå några generella ändringar som jag ser som måsten:
* Nya illustrationer/foton
* Uppfräschad layout
* En klart tydligare image/koncept
* Bantade regler
* Teknologiskt uppdaterad värld
* Mer spelmaterial

/RipperDoc

P.S. Ägaren till servern NoGo finns på, Surukai, har varit okontaktbar än så länge, så jag vet lika lite som er varför NoGo är nere. Om Surukai läser detta, eller någon som känner honom, se till att han mailar mig :gremwink: D.S
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Om reglernas omfattning (dvs inte deras komplexitet utan deras användningsområden) bantas, så anser jag att de ändå bör finnas med på sidan av, kanske inte ens i regelboken men annars gärna i en avancerad/expert-modul för regelnördar som får sin inspiration därifrån.

Däremot är det ju sen bara bra om det finns förenklingar och möjligheter till snabbt och händelserikt spelande.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Vad gäller bantning av reglerna vette sjutton om det behövs annat än att ta bort ett antal tärningsslag i skadan (ungefär som det är gjort i eon). Uppdatering av teknologin. Egentligen är det väl liknande förbättringar jag skulle vilja ha gjort. Mer illustreringar än "bilder". Mer definerad spelvärld. Kanske lite mer grisodling... Dessutom är mitt spelledande lite mer tecknothriller än vad Neotech kanske var tänkt från början.

/Honken
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Illustrationer, kartor & Neotchserier

När det gäller illustrationer så tror jag att svartvita tecknade bilder skulle göra sig mycket bättre än fotona som finns nu.

Något jag även saknar väldigt mycket är dels kartor över städerna, jag vill kunna föreställa mig lite bättre ungefär hur mycket av staden som utgörs av företagsdistrikt och hur de är placerade, hur nära slummarna de ligger osv. När man spelar Neotech just nu så har alla sina egna bilder på hur sånt ser ut. Jag skulle även vilja ha en massa bra bilder som ger en bättre känsla av hur städerna, ödemarkerna och dylikt faktiskt ser ut.

En såndär vild tanke som nämndes ovan slog mig nyss. Neotechserier vore ju ett oslagbart komplement till rollspelet. Dels fyller det ju samma funktion som noveller, men det skulle ju även vara fullspäckat med bilder. Det kanske skulle få alla att hamna på samma våglängd när man spelar spelet.

Neotechs foton tycker jag för övrigt är ganska lika fotona i kortspelet "Slasher: The final cut".
 
G

Guest

Guest
Gemensamt regelsystem för droger, alkohol, mediciner och gifter, bygg upp reglerna efter gemensam struktur, så man lättare minns dem, eventuellt ha med tolerans etc, droger samt mediciner känns såpass vanliga i neotech att man skulle tjäna inlärnigs och funktionsmässigt, gift däremot känns såpass inaktuellt så det känns onödigt att ha separata regler för det.

Stridsreglerna behöver ju lite upppiffning mot eon tre hållet, men frågan är vilka typer av skada man ska ha med, de jag kan tänka mig är kross, stick, penetration, skär, hugg, samt överljudschock där mig veterligen inget av detta är inaktuellt i Neotech, men tre är nog ett definitivt maxtal för skadetyper.

När det gäller cybernetic är det inte mycket regelmässigt som behöver piffas upp, eventuellt skulle det kunna behövas alternativa krav för att kunna ha ett implantat, rätt mycket kräver HUD, men de flesta av dessa borde kunna lösas med cerebralinterface eller AMU därefter krävs en cybernetisk kroppsdel för både AMU och HUD som borde kunna bytas ut med cerebralinterface eller kanske tillochmed artificiella nervbanor.
Dessutom vore det kul med kompabilitetsproblem likt Dnaegeln på fler saker.
Biotech är rätt undermåligt också, äkta hud borke kunna finnas på alla implantat då man lätt borde kunna odla fram en komplett underhud, finns det dessutom möjlighet till genmoddade muskler etc, dessa är givetvis för multimiljonären dock.
Psykos kanske inte är så aktuellt längre för andra än sinnesändrande och socialt negativt påverkande cyberteck, genändrad biotech tror jag dock kan skilja sig, men vad vet jag.

Nu har jag inget mer att säga för tillfället, kanske senare.
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Jag tycker personligen att närstridssystemet alltid har varit undermåligt i Neotech och har gladeligen anammat Eons system istället, vilket fungerat väl...

Det fanns en ingående diskussion tidigare och Cybertech reglerna och jag hör till den sidan som gärna hade sett regler utformade för denna aspekt av spelandet. Trots allt har jag alltid ansett charmen med Neogames produkter just varande de väl utformade reglerna, att man har ett system att förlita sig på. Därför tycker jag att det skär sig lite när man plötsligt inom ett område vill ha ett mer friflödande system, typ World of Darkness tänkandet. Istället skulle jag vilja ha ingående regler. Det blir förvisso lite mer ansträngande för SL och spelarna med att ha hackers i gruppen, men det tycker jag att det finns många sätt att lösa på!

Annars, respekt för det bästa rollspelet!!!

//Joker
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Ett uppdaterat system för att skapa karaktärer där man inte är tvingad till fördelar / nackdelar och där man inte riskerar att hamna i fängelse bara för att man jobbar en yrkesperiod.
Mitt förslag är kanske nått liknande Eons tabeller.

Ett annat önskemål är en bättre beskriven spelvärld.
I stort, i form av inspirerande texter, serier och tecknade bilder.

Något som skulle vara kul att se mer av annars är ju Hacking alltså exempel på hur man som spelledare ska förmedla nätet.

En annan grej är brottslighet.
Hur vanliga är brott, vilken sorts brott är vanligast och var förekommer dom, hur undviker man polisen, vad händer igentligen om man plockar bort en transponder på en bil.
Vad kan man tjäna på t ex smuggling och andra brottsliga handlingar.

Polisen, hur vanligt är de att de klarar upp brott, är det de som gör det eller ska man förlita sig på privata vaktbolag.
Hur går polisen tillväga för att hitta brottslingar.
Förhör, brottsplatsundersökningar och annat tufft som underlättar för sl att beskriva det hela...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Mina önskemål:
* Mer utvecklade yrken: Större tabeller (så inte två RP:er med samma yrke har samma tabellresultat...), mer om löner och arbetsmarknad.
* Ett omgjort skadesystem. Det största problemet är att olika vapen gör olika skada p.g.a. dels modell, dels ammunitionstyp. Visst är det "häftigt", men det blir fånigt när vissa pistoler gör Ob1T6 och andra Ob10T6. Det är en indikator på att ett smart system som gått till överdrift.
* Uppdaterad teknologi (ny Hardware... hehe), mer futuristiskt och vardagligt integrerat. Mer stöd för att få Neotech-spelandet att bli mer än "nutid med lite framtida teknologi".
* Kapitel liknande de i Eon III med speltips och liknande, fast skrivet helhjärtat för Neotech så olika tänkta genrar förklaras.
* En mer samlad bild av världspolitiken och maktfaktorer. Fokus på mer än Europa, Japan och Madagaskar...
* Översyn av cybertech med regler och tankar kring hur mycket vanligt folk har och hur psykoskryss man ska ha om man börjar spelet med cybertech. Samma problem finns för psykoskryss i allmänhet - hur ofta ska en soldat som utsatts för mycket få nya kryss? Helt enkelt en övergång av denna typ av regler som tydliggör användandet.
* Slopat utmattningssystem, det är bara jobbigt. Omgjorda regler för sådana saker som ändå kan vara vettigt att ha regler för, typ berusning av olika slag.
* Mer slumpmässigt och mindre drogliberalt drogsystem.

Nä, nu orkar jag inte skriva ner mer.

/Emil
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
TO-reglerna bör ändras. Jag tycker det borde finnas en slumpfaktor i dem, samt att de anpassas till övriga regelsystemet. Dock vill jag inte att det ska fungera som i Eon med indelning i flera strider och så, utan vanlig turordning som gäller alla inblandade.

Sedan bör även modifieringarna av svårigheter ändras. Jag tycker stegen är förstora med +-ObT6. Jag ser hellre modifieringar där slaget modifieras med fasta siffror. Där 4 = Ob1T6. För i nuläget så tycker jag modifieringarna är i princip funktionslösa eftersom man ändå måste modifiera svårighetsnivån i slutet för att det inte ska bli alltför svårt/lätt.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
En mer samlad bild av världspolitiken och maktfaktorer. Fokus på mer än Europa, Japan och Madagaskar...
Jag måste säga att jag hellre skulle vilja se att politiken i stort delvis utelämnades till fördel för känslan för spelvärlden på lägre plan. Politik och uppradanden av statistik kring den aktuella politiska debatten blev vi ju iallafall enligt mitt tycke mättade med från Euro (dock stor eloge till dig som författare där). Problemet som Neotech 2 hamnade i är ju istället att det inte längre ses ur den lilla individens perspektiv, utan att det mesta stannar vid kategoriska tabeller och uppradande av fakta, exempelvis som i Ultra. Jag menar, hur många egentligen i Neotechs spelvärld är insatta i aktuell politik?

Jag skulle dock kunna se att politik i övrigt fick större gehör i kanske en separat modul " Neotech and politics in comparative " för de politiskt skadade (ex jag själv) men att det i grundboken hellre fokuserades på beskrivningar av de mörka kontrasterna i samhället fast ur ett individperspektiv istället? Eller så är det bara jag som inte riktigt har vaknat ännu?
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
För mycket pengar för RP?

Jag vet inte om det bara är min spelgrupp men jag tycker det verkar som karaktärer har en tendens att få extremt mycket pengar och eftersom man får mycket, nästan allt, vid sidan om (hus, kläder, vapen, bil) så blir det offtast en mycket stor summa pengar på karaktärens bank-konto. Kanske dock bara är slumpen som spelar mig ett spratt.

Märkte det speciellt när jag bläddrade igenom Showdown Berlin som jag tänkte Sl'a att dom "stora summorna" som nämns där är för lite för att nån av Rp änns skulle kolla åt det hållet.


//mmm...Neotech... Nu får man upp roliga minnen... Får försöka konvertera om d&d'arna i min grupp tillbaka från grottorna och åter till Cyberpunkens gator...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: För mycket pengar för RP?

...och eftersom man får mycket, nästan allt, vid sidan om (hus, kläder, vapen, bil)...
Det är väl startutrustning, ingen har väl sagt att man får det gratis? Visst, kläder och ev. vapen kan man ju ha fått, men hus och bil är dyra saker som antagligen fortfarande håller på att betalas av RP (för bilar är väl 5 års avbetalning rimligt och för hus är väl 15 års avbetalning rimligt?). Sedan kan man ju anta att försäkringar ligger och kostar för RP hela tiden, RP bor ju även innan sysselsättningarna (om han inte är hemlös) och har levnadskostnader även där. Se inkomsterna som brutto-inkomster och inte netto så blir det kanske bättre? :gremsmile:

/Seinet Wintermute - Skall snart lira lite WoW :p
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
En grejj som jag gillar i Shadowrun 2 till 3 är att man köper levnadsstandard. I levnadsstandarden ingår levnadskostnader för mat, hyra och kläder.

Ett liknande system skulle vara coolt till Neotech. Jag har själv funderat på att göra ett eget men har inte fått tummen ur.

/Honken
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
När du ändå tar upp boken i fysisk form så fortsätter jag på det. Jag ser gärna att den är i två delar med en spelledarbok och en spelarbok.

Kom på en regelgrej till. Jag ser gärna att att man försöker ha så många färdigräknade värden som möjligt. Ändringen av vinit och och SI värdena för vapnena i eon 3 som exempel. Där räknade man in SI(snabbhetsindex) för vapnet i Vinit värdet och fick därmed ett vinitvärde för varje vapen. Innan så skulle man jämföra och modifiera för varje nytt vinitslag.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Re: För mycket pengar för RP?

Startkapitalen er for høy, punktum. Men RP kan fort få 5000 i bokostnader per måned, pluss det de bruker på kampanjerelaterte ting, la det gå litt tid mellom hvert oppdrag, og la dem jobbe "vanlige" jobber til "vanlig" lønn. Jeg er enig med de som ønsker en bit om levekostnader. En løsning kan være å redusere mengden penger du får ved framgangsrik arbeidsperiode.
Dette bør komme inn:
Leiligheter har vann, strøm og nettilkobling (standard) dekt ved leie.
Selveierboliger må forsikres, vann, strøm og alt det andre må dekkes av eieren osv, mulige avdrag på lån.
Du har bilforsikring, avhengig av hvilken bil du har
Utgifter til klær, mat o.l. er personspesifikk, med ulike grader av ekstravaganse.
I tillegg kommer helseforsikringer og eventuell skatt (14% i EU, mer i Skandinavia, mindre i USA).
Også må du ha med uforutsette utgifter, her kan man kansje kaste litt terninger, og utifra livstilen avgjøre hvor mange terninger som kastes, eller hvor mye resultatet skal ganges med.

En oversikt som man enkelt kan bruke til å raskt finne fram til månedlige utgifter basert på disse (og andre) står på min ønskeliste.
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Re: För mycket pengar för RP?

Sid 35 i N2:
Vilken typ av startutrustnig rollpersonen får anges med speciella koder som består av en bokstav och en siffra
Sid 35 i N2:
Startkapitalet är den summa pengar som rollspersonen lyckats spara ihop under sitt liv. Det har inget direkt med rollpersonens eventuella inkomst eller lön att göra, då även rollpersonens levnadsomkostnader tenderar att öka om rollpersonen har en högre inkomst
Jag förstår det som att startkapitalet är pengar som han har sittandes på ett "sparkonto" och med den lön han har klarar han sig (mat, hyra, avbétalningar, ev. försäkring) utan att behöva ta på kontot.
 
G

Guest

Guest
Re: Vad kan göras bättre i Neotech?[ANT]

Håller med förutom om du menar att man ska ha vinit och SI i neotech, för jag tror att ett lite snabbare system kan vara på sin plats.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Mindre psykose for cybertech.

Jeg mener at man ikke skal få psykose for cybertech som man ikke legger merke til, og heller ikke for cybertech som er ment for å gjøre hverdagen enklere (f eks mobiltelefon i fingeren). Isteden så kan man kansje gi ett psykosepoeng for hvert inngrep (inkludert plastisk kirurgi og lignende) hvis inplantatet ikke gir psykose.
 
Top