Nekromanti Vad kan en irrlicht?

G

Guest

Guest
Jag håller på att skapa en irrlicht i en belial för min nuvarande kampanj, om allt går som planerat kommer den dock inte vara bunden särskilt länge.
Den är dock tänkt som en återkommande karaktär efter att den befriats och jag tänkte fläska ut den lite med färdigheter och kunskap, jag har dock ingen aning vad jag ska ge den...

Kampanjen jag spelleder är i Damarien inför min version av mörkret, innan detta så är det näst intill krig mellan Xinu-kultister, Azkanns lie och Lamiorna i landet.
Spelarna undersöker vissa händelser och är inte affilierade med någon av dessa "sekter".

Min irrlicht är bunden av Azkanns lie i en belial, för att leda ett antal eldgastar i ett attentat mot en Cermoni för Xinu-kultister som eventuellt kommer vara infiltrerad av en spelare, kommer detta vara fallet kommer irrlichten veta att denne (de har inte bestämt vem än) inte hör dit, fråga ut karaktären och eventuellt rädda denne (då ordern var "Döda varenda fördömda xinu-dyrkare" och demonen gärna misstolkar detta), om detta sker kommer när gruppen möter demonen nästa gång (då är demonen inte längre bunden) kräva en gentjänst...

Men som sagt, jag har ingen aning om vad för färdigheter och formler/sanna namn jag ska ge den förutom det som står i boken + shamanism...

/Zorbeltuss
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Tja, En Irrlich kommer ju ifrån Demonplanet och har nog bara (tidigare) fått kontakt med det fysiska genom de minnen som själarna projicerar (eller hur det nu stavas) på andeplanet, Man kan anta eftersom de är inteligenta varelser (PSY 16) och samtidigt väldigt VIL..jestarka att de är väldigt Vetgiriga, jag ser framför mig hur de (om de får bestämma själva) disicerar människor levande för att se hur organ fungerar och var "livslågan" är plaserad. jag kan se framför mig hur den med hjälp av magi kanske till ochmed Ritualmagi skapar sig ett "skal" av människohud för att dölja sitt fruktansvärda yttre och ordna det för sig själv genom slug planering. Personligen gillar jag att som spelledare snarare improvisera ihop magi och ge dem ett passande tärningskast, snarare än att komponera ihop dem enligt Eon (konstens) alla regler.
Några exempel skulle då vara.

Ardmoko`s bekanta stämma (2)
Även känd som: Styggelsens främmande tunga
Tidsåtgång: 1 runda
Räckvidd: personlig
Varaktighet: Provisorisk

Belialen härmar rösten på en person vars röst den en gång hört. En belial kan endast hålla minnet av dess PSY antal röster i huvudet sammtidigt.

Demonisk domän
Även känd som: Skugglanden tillträde
Tidsåtgång: 3 rundor
Räckvidd: 5m (radie)
Varaktighet: 1 timme jag skulle snarare slå ett slam (Ob3t6/PSy) på belialen varje minut för att se när den avtar.

Belialen öppnar en passage till skugglandet. Där kan "fienderna" till belialen ha svårare att möta honom p.g.a de märkliga "lagar" gör i princip allt möjligt.

Orons viskning
Även känd som: De veligas bekännelser
Tidsåtgång: 1 minut (+ utfrågning)
räckvidd: Beröring
Varaktighet: 1 minut.

Belialen kan smygga fram till en sovande person och ge dem mardrömmar som får dem att klagande uppge alla deras mest dolda hemligheter. (personligen skulle jag låta Belialen slå ett Ob2t6/Förhöra och "Den sovande" ett Ob5t6/VIL för att se hur det går.) på morgonen (om balialen inte lämmnat något spår så är personen inte heller medveten om vad som skett eller vad eden berättat, den mardrömmar bara är något man skakar av sig.

Jag anser att man till en början måste tänka på att Belialen är en Demon och att en demon inte är någon elak person. I en demons värld finns inget rum för sammarbete, Uppofring, eller ren vänlighet, des rovdjurs lik sinne gör att den endast tänker på sig själv och aldrig faller för Dyrkan av gudar, uppgivna snyftningar eller Tillgivenhet, Demonen ser Lidandet av "fienderna" (ofta under tortyr) bara som "grädde på moset" ett bevis för hans framsteg och Skriken av vånda som sött vin för sinnet.

Kanske leder vill demonen leda en expedition ut i ingemans land för att där förslava alla inblandade för att trygga sin makt (då själar är likt konglerande fillamnet) för Daimotropiska ritualer med sin nya grupp av slavar kan de döende bli återkallade som vandöda som kan vakta de kvarvarande och kidnappa fler i räder emot de byar som är belägna närmast. Genom Demonisk influens blir de nyfödda efter Demoniks insaminering (eller hur det nu stavas en ny generation av Irrlish som egentligen inte är han barn (eftersom demoner inte får barn) utan snarade han medvetande i ännu ett par kroppar.

ja jag skulle kunna fortsätta länge särkilt när vi inte har Demonboken till hands som sätter ramar på fantasin.

Belialen skulle sedan avla fram demoner med sinnet av en Demon men de fysiska färdigheterna hos en människa (som fertilitet) Frön av Demonens sinne skulle spridas genom landet (om ingen sann hjälte sätter stop för det) och efter mörkret (som demon"barnen" skulle vara medvetna om ) var över om demonerna (de riktiga menar jag) var borta skulle människorna Finna nya starka ledare med sinne svart som synd och mördrömmen (mörket) skulle vara oändlig.
Ok kanske gick till överdrift där på slutet men kom igen, en demon hör inte hemma i grisodling ävetyr, de måste han stora planer...djävulska planer.

Vh Jens som själv är nedkallad och kan relatera.
 
G

Guest

Guest
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Personligen gillar jag att som spelledare snarare improvisera ihop magi och ge dem ett passande tärningskast...</div></div>
Låter mycket vettigt, kanske borde ha skrivit att jag ville ha exempel på vad den kan göra och vad för rang den förmågan skulle tänkas vara på.

Exemplen är intressanta, och kan komma att användas...

Det tredje stycket om att en demon inte är en ond person utan mer av ett rovdjur med mera, känns lite skummt och motsägelsefullt på sina ställen (men jag kan också ha missuppfattat en massa).
I vilket fall kommer jag göra en moralisk kodex för demonen, delvis skilld från mänskliga värderingar annars kraftigt överdriven som något som demonen antingen inte kan bryta mot eller tar skada av att bryta mot.
Exempelvis "Återgälda alltid en tjänst" där demonen kommer reanimera folk som är skyldiga honom tjänster eller leta upp dem på andeplanet (om inte anden i sig letar upp demonen) likaså kommer demonens livskraft ta del av de demonen skulle vara rättmäktigt skyldig något vid sin död.
Andra kommer att vara i stil med "Den som inte står emot smärta har ingen rätt till hemligheter." med mera...

/Zorbeltuss
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Hm. Färdigheter vet jag inte så mycket om. Jag skapade dock en 6e-rangens Irrlicht en gång. Den levde på en magidöd plats i soldarn. Kan ge dig statsen jag skrev, men jag gav den aldrig några färdigheter utan nöjde mig med dess demoniska förmågor.

Koarik (Irrlicht rang 6)

STY: 14 VIL: 26
TÅL: 16 BIL: 20
RÖR: 15 SYN: 12
PER: 7 HÖR: 12
PSY: 24 AND: 12

FÖRflyttning: 11 m/r BF: 8kg
Chockvärde: 22 ST: 6 kollumner
VINIT: 10 Insikt: 7

Anfallsmanövrar:
Slag (14)* KOb3T6, SI(1/1)
*Irlichten använder förmodligen även någon av sina förmågor vid beröring.

Demoniska Förmågor:
Livsstöld**: När irrlichten rör vid en person kan den få personen att åldras. Offret måste slå Ob1T6 slag på åldringstabellen. Irrlichten läker lika många kryss trauma som år stulna.

Skadebindning**: När irrlichten kommer i kontakt med en personkan den binda all skada som i fortsättningen riktas mot den så att även personen tar skada.

Smärta**: Genom att röra vid en persons bara hus kan irrlichten ge personen Ob2T6 kryss smärta.

**Irrlichten kan bara använda en av dessa per runda.

Övrigt:
Om irrlichten befinner sig på en plats som Mundanas väv genomsyrar får den ett (1) kryss trauma varje runda. Därför bör den frammanas på en magidöd plats.

Irrlichten tar bara halverad skada från vapen som inte är magiska eller välsignade då den inte har en fullt fysisk kropp.

Alla som befinner sig inom irrlichtens rang antal meter får ett (1) kryss smärta varje runda på grund av den demoniska värmen den utstrålar.

Utseende:
En irrlicht är osynlig för alla som inte har andesyn, men elden som omger den kan ses av alla. För dessa verkar det som om en osynlig människogestalt som ser ut att vara minst 4 meter lång brinner med en blå eld. Elden är kaotisk och tycks (förutom det att den är blå) inte som en vanlig eld. När irrlichten tar skada fladdrar lågorna snabbare och tycks förlora sitt ljus.

Som du kanske märker hade min irrlicht ingen kropp utan var ganska 'ny' i mundana.
 
G

Guest

Guest
Med tanke på vad irrlicht betyder (irrbloss eller will'o'wisp) och att dessa faktiskt finns i verkligheten i träskområden även om de inte är förklarade fullt ut än, skulle jag gissa att en irrlicht borde kunna ha tillgång till mundana utan enorma problem... även om den kanske är begränsad till träskområden...

/Zorbeltuss
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag hade med en irrlicht i en kampanj för flera år sedan. Jag beskrev den som ett flammande blåaktigt ljusklot, ungefär lika stort som en fotboll, som svävade i luften. Utöver diverse besvärjelser verkade den inte kunna anfalla folk fysiskt eftersom den själv inte var helt fysisk. Däremot kunde den besätta personer och genom dem påverka sin omvärld.
 
G

Guest

Guest
Inget men eftersom de flesta kulturer som har irrbloss har samma teorier och inte olika, som andra mytiska varelser har, samt att de flesta kan inte så mycket om irrbloss, om de ens har hört talas om dem nuförtiden (min grupp hör till det senare) så jag ser ingen anledning att ändra det... mer än eon redan har gjort, i eon har de ju trots allt ändrat det från spöken till demoner och lite andra smågrejer...

/Zorbeltuss som gillar de irrbloss som finns i gamla historier
 
G

Guest

Guest
Purgatory said:
Jag hade med en irrlicht i en kampanj för flera år sedan. Jag beskrev den som ett flammande blåaktigt ljusklot, ungefär lika stort som en fotboll, som svävade i luften. Utöver diverse besvärjelser verkade den inte kunna anfalla folk fysiskt eftersom den själv inte var helt fysisk. Däremot kunde den besätta personer och genom dem påverka sin omvärld.
Ungefär så som jag tänkt mig den, med undantaget att flamman inte är precis där demonen är och att flamman kan skifta färg beroende på irrlichtens humör och vilja...

/Zorbeltuss
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Att flamman inte är där demonen är vore jävligt coolt.
Den svävar omkring i närheten som en varning att "Här finns det en demon", och nästa sekund känner man en kloförsedd hand på axeln, för att sekunden efteråt säcka ihop och dö. Ingen ser handen, eller något som den kunde tillhört.

Epic. <.<
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Utseende:
En irrlicht är osynlig för alla som inte har andesyn, men elden som omger den kan ses av alla. För dessa verkar det som om en osynlig människogestalt som ser ut att vara minst 4 meter lång brinner med en blå eld. Elden är kaotisk och tycks (förutom det att den är blå) inte som en vanlig eld. När irrlichten tar skada fladdrar lågorna snabbare och tycks förlora sitt ljus.
Jag måste erkänna att jag gillar det här simpla och skrämmande utseendet faktiskt.
Jag dras till det då det överensstämmer ganska väl överens med min syn på demoner(Icke fysiska). Dock är ju mitt andeplan också icke fysiskt då det inte finns dimensioner per se ej heller kan man se något där(inte ens med andeförnimelse). Men jag skulle ändå gärna vilja veta hur din Irrlich ser ut om man råkar ha andeförnimelse?
Det är intressant att se hur du tänker :gremsmile:


/Poseur :kaffe:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Att flamman inte är där demonen är ger mig vibbar av japanska andar, ni vet, såna där mystiska klot av eld som släpar efter vissa japanska spöken likt Navi efter Link.

Hittar ingen bra bild, men för de som läser manga, eldarna som hakar efter Madarao och Hakubi i Kekkaishi. Eller likt eldarna på denna bild:
http://www.elfwood.com/art/l/i/ling/new_chinese_dragon.jpg

Om man med andesyn skulle kunna se den som mer än bara dess omgivande eld, då skulle jag beskriva den även där som obestämbar, och förstärka dess överdimensionalitet med att den har en föränderlig/formlös kropp, som för dem med andesyn tycks kränga och morpha om sig ad-infinitum. Kanske beskriva den som ömsom en boll av ormar, ömsom ett spädbarnshuvud, ömsom en hårig ödla med vingar gjorda av mänskliga stortår.

Att ha en immateriell fiende, synlig endast genom ett par tre stycken små eldsflammor... nom nom, smakar som skräck!
Fördelen/Nackdelen med denna irrlich är ju att den int kan göra/ta fysisk skada, utan bara magisk.

//Tele, som spårar efter att ha varit uppe för länge med för mycket koffein i kroppen.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag skulle kunna sammanfatta ett möte mellan någon med andesyn och en Irrlicht såhär.

Den med andesyn ser mot irrlichten. Vad som möter hans blick är en avgrund av demoniska (daimotropiska) krafter. Känslan av att ens ande står på branten till något som utan problem skulle kunna sluka en får en att rygga undan och blunda förtvivlat. Under ögonlocken ser man gestalten av eld som omger avgrunden, och ett skrattande ansikte lyser på insidan. Dess blick tränger igenom vävnaden i ens ögon och strålar rakt in i ens sinne. Man känner kontrasten mellan det som bygger upp ens innersta väsen och den abnormalitet som står framför en slita i ens ande i ett frenetiskt försök att rubba ens vilja och svälja ens själ.

Detta är endast min tolkning.
 
Top