Nekromanti Vad kan en hantverkare?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Hantverksfärdigheter är ofta styvmoderligt behandlade. De blir en bakgrundsdetalj mer än något som ofta används i spel, eftersom ens förmåga att snickra en takstol eller väva en matta mycket sällan är relevant för de flesta äventyr. Eon IV:s utmaningssystem ger dock möjligheten att använda hantverk till mycket mer än så. Jag har här några förslag på vad hantverksfärdigheter kan användas till. Fyll gärna på med egna!

I allmänhet
Hantverkare kan använda sina färdigheter till att värdesätta produkter inom det egna hantverket. De kan också känna igen material, stilar och liknande och därigenom placera personers tillhörigheter geografiskt.

Garvare och pergamentmakare
Dessa yrken använder en hel del kemi i sitt värv, och kan tillreda lut och andra enklare lösningar. De ägnar sig också åt ett illaluktande yrke (piss, hundskit och liknande används i garvningsprocessen), så sannolikt har de lättare att motstå äckel och obehagliga dofter.

Glasblåsare, kockar och smeder
För att ägna sig åt dessa yrken krävs en hög tolerans för hetta. Hantverksfärdigheten kan användas för att motstå uttröttning på grund av värme.

Kalligrafer
Många olika skriftstilar finns inom Jargien, och kalligrafen kan med hjälp av dessa ta reda på om en skribent är mer eller mindre bildad, utbildad sekulärt eller kyrkligt, och så vidare. De är förstås också skickliga både på att upptäcka förfalskningar och på att själva utföra dem.

Färgare
Kunskapen om växtfärgning innebär att många garvare också har en allmän örtkunskap. Den må vara inriktad på växter som kan användas för att ge färg åt tyg, men de kan med lite tur identifiera annat också. Liksom garvare och pergamentmakare har de också antagligen en tolerans mot diverse obehagliga dofter.

Murare, timmermän, etc.
Med sin kunskap i byggnadskonst har dessa lättare att märka när något är underligt med en byggnad, till exempel när det skulle kunna finnas en lönndörr eller ett hemligt rum.

Slaktare
Dessa besitter ofta en grov och primitiv anatomikunskap, baserad på principen att människor och grisar egentligen är rätt lika. När facklorna och högafflarna kommer fram vid lamiaborgen är det slaktaren som vet var man ska slå in träpålen.

Fler förslag?
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Zanguina har ett flexibelt system för att kombinera färdigheter, spetskunskaper och grundegenskaper så att hantverkarfärdigheterna (likt beskrivningen ovan) kan användas till mycket mer än "bara" det faktiska hantverket.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Paco;n297727 said:
Zanguina har ett flexibelt system för att kombinera färdigheter, spetskunskaper och grundegenskaper så att hantverkarfärdigheterna (likt beskrivningen ovan) kan användas till mycket mer än "bara" det faktiska hantverket.
Denna tråd ligger dock i Eon-forumet ;)
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Rymdhamster;n297729 said:
Denna tråd ligger dock i Eon-forumet ;)

Såg det, aningen sent. Så därför måhända offtopic, men frågeställningen kändes allmängiltig. Puss.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
De kommande reglerna för Smedjan i modulen Strid använder flera olika hantverk för sina utmaningar. Reglerna gäller utmaning för vapensmide, rustningssmide och dekorationer. Särskilt i utmaningen för att dekorera/pimpa vapen och rustningar används lite udda hantverk som klensmed, guldsmed, lädermakare och kalligrafi. Naturligtvis är vissa hantverk som vapensmed och rustningssmed låsta i vissa utmaningar.
 
Top