Vad kan du som spelare kräva av sl ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Utifrån tråden om vad gör en SL och vissa av de svar som vissa av oss gett där funderade jag över att vad är rimliga "krav" man som spelare kan ställa på SL.

Skall SL vars 100% inläst på reglerna och äventyret eller är det ok att SL får bläddra i reglerna ibland

Skall SL kunna svara på 10/10 frågor när det kommer till settingen

Är det rimligt att kräva att SL skall kunna svara på vad bolibompien har i skatteintäkter och hur mycket av matproduktionen som består av spannmål och hur många procent av bolibompien som är betesmark , hur många ton fisk dom fiskar upp ur floden varje år eller vad kung bombastius kusins tredje frus brors kompis fasters undulatrastare har för färg på kalsongerna

Skall SL ha koll på varenda liten obskyr detalj av settingen som Kalle kan råka tänkas fråga om


Skall SL vara den som håller med spelmaterial så som regelböcker , rollformulär , pennor , sudd osv

Skall SL vara den som står för spellokalen

Skall SL se till så att det finns snacks och dryck under spelmötet

Skall SL vara den som sköter all organisation kring spelet så som att planera in spelmötet och ringa runt till alla och dubbelkolla så alla dyker upp

Skall SL vara en medlare vid in-game och out of game konflikter vid spelbordet

Bär SL huvudansvaret för allas roliga


Vad anser ni är rimligt att "kräva" av sl ?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Länk till Vad gör en spelledare-tråden för folk som läser detta i framtiden.

Några krav jag har, utifrån vad jag irriterat mig på spelledare under åren:

Konsekvent
Det ska inte husreglas eller ändras i kampanjinformationen under spelets gång. Samma gäller för tidsbokningar. Spela på samma dag, under samma tider, istället för att flacka omkring. En gång är ingen gång men när det förekommer regelbundet blir det påfrestande för mig.

Kausalitet
Det ska vara trovärdiga ageranden och trovärdiga konsekvenser. Jag behöver inte förstå allt, men när folk reagerar på helt vansinniga sätt blir jag irriterad.

Anpassningsbar
Spelledaren ska ta till sig av spelarnas planer och idéer. Kan vara karaktärskoncept som världsbyggande som idéer under spelandet. Behöver inte ständigt implementera dem, men säga "nej" om i princip allt blir frustrerande för mig.

Spelarobjektivitet
Ingen favorisering. Det kan finnas spotlight-speltillfällen för enskilda spelare men jag blir trött när det bara handlar om en rollperson.

Lust att spela
Jag har haft spelledare som inte velat spela eller som inte förberett alls utan för den skull kunnat improvisera. Sådant gör att jag tappar lusten.

---

För mig är det inte så viktigt att spelledaren kan värld eller regler. Jag tycker själv som spelledare det är en resurs när spelarna kan mer, då jag får avlastning. Enda gången jag, som spelledare, inte gillar när spelarna kan saker är när de säger "app, app, app. Enligt granitutgåvan har wargarna tre framtänder...", då det inte tillför något annat än kritik. Om det inte tidigare etablerats i fiktionen så finns det inte.
 
Last edited:

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Länk till Vad gör en spelledare-tråden för folk som läser detta i framtiden.

Några krav jag har, utifrån vad jag irriterat mig på spelledare under åren:

Konsekvent
Det ska inte husreglas eller ändras i kampanjinformationen under spelets gång. Samma gäller för tidsbokningar. Spela på samma dag, under samma tider, istället för att flacka omkring. En gång är ingen gång men när det förekommer regelbundet blir det påfrestande för mig.

Kausalitet
Det ska vara trovärdiga ageranden och trovärdiga konsekvenser. Jag behöver inte förstå allt, men folk reagerar på helt vansinniga sätt blir jag irriterad.

Anpassningsbar
Spelledaren ska ta till sig av spelarnas planer och idéer. Kan vara karaktärskoncept som världsbyggande som idéer under spelandet. Behöver inte ständigt implementera dem, men säga "nej" om i princip allt blir frustrerande för mig.

Spelarobjektivitet
Ingen favorisering. Det kan finnas spotlight-speltillfällen för enskilda spelare men jag blir trött när det bara handlar om en rollperson.

Lust att spela
Jag har haft spelledare som inte velat spela eller som inte förberett alls utan för den skull kunnat improvisera. Sådant gör att jag tappar lusten.

---

För mig är det inte så viktigt att spelledaren kan värld eller regler. Jag tycker själv som spelledare det är en resurs när spelarna kan mer, då jag får avlastning. Enda gången jag, som spelledare, inte gillar när spelarna kan saker är när de säger "app, app, app. Enligt granitutgåvan har wargarna tre framtänder...", då det inte tillför något annat än kritik. Om det inte tidigare etablerats i fiktionen så finns det inte.
Du sammanfattade det väldigt bra.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag är nöjd om någon tar på sig jobbet att spelleda. Många av ovan nämnda krav är såklart sådant jag vill ha av en SL men dessa krav är nog också i hög grad överlappande med egenskaper hos en hygglig polare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Konsekvent
Det ska inte husreglas eller ändras i kampanjinformationen under spelets gång. Samma gäller för tidsbokningar. Spela på samma dag, under samma tider, istället för att flacka omkring. En gång är ingen gång men när det förekommer regelbundet blir det påfrestande för mig.
Generellt håller jag med här, förutom med husreglandet. Om vi halvvägs genom en kampanj märker att det är dumt att en förmåga fungerar på x eller y vis så ändrar vi det. Detta såklart antar att vi inte använt förmågan annorlunda tidigare dock.

Exempel: Spelet har ingen unik färdighet för att rida på hästar. Vi hittar en häst och vi vill rida på den. Någon öppnar boken och ser att rida hästar ligger under fordon. "Fan va dumt, vi lägger det under rörlighet istället."
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Jag tycker mig i trådstarten se en emfas på något vi kan kalla "Fakta vs. Färdighet" hos SL. Självklart finns det andra puckar som @Rickard förtjänstfullt pekar ut men just Fakta vs. Färdighet är en, som jag ser det, viktig vattendelare och central angreppspunkt.

Kunna fakta om fiskekvoter i Bolibompien är kul. Jag har respekt för det kunnandet och det kan bidra till stämning, men har det inga praktiska implikationer är det just bara - färg.

Man kan spela utan Fakta men med (Spelledar-)Färdighet, men det går inte att spela med Fakta utan Färdighet. Hus utan färg kan man bo i, färg utan hus är en burk med gegga. Med det sagt lägger jag som SL mycket energi på att förbättra spelet genom att tillägna mig kunskap och omsätta i praktik avséende pacing, adjudication eller vad det nu kan vara för att fylla på i verktygslådan av SL-färdighet. All tid och energi jag lägger ned på fiskekvoter är bonus om tillfälle gives, inget annat, för det är färg, inte hus. En kul grej, inget mer.

Snickaren kollar då och då på ritningen när hen bygger huset. Det är kanske kontraproduktivt att 'tvingas' kunna allt och inte kika i boken när man spelar. Man minns sällan allt och ibland måste man anpassa efter situation, då är det viktigt att ha kläm på detaljerna. Och ett kunnande hos spelarna gör ofta engagerade spelare så bara därför är det kanske kontraproduktivt med total kontroll (men just "app-app-app-betéende" är bannlyst, då blir jag en lynnig demokrator).

När det kommer till 'det materiella' så gäller delat, men tydligt, ansvar. Annars blir det lätt 'enabling' av ett tråkigt "fågelungebetéende" hos spelare som bara genom sin blotta närvaro anser sig vara förtjänt av att bli underhållen och mätt. Nu är det in extremis för att illustrera men fenomenet dyker lätt upp även om det är i lägre styrka, det är ett mind set, en bias. Och nej, jag är inte där för att underhålla dig och fylla dig med snask. Vill du bli underhållen så köp en biljett och popcorn, och gå på bio.

Sen får man väl vara praktisk, lirar vi hos mig tar jag fram en knippe pennor och något sudd. Det är opraktiskt om någon eller -än värre- om var och en måste ha med egen penna (!) Nä, du fixar muffins, jag har te, och ni två köper pizza, lika för alla, ingen mannamån. Håller jag med lokal bär jag mindre kostnad för jag ska fixa och städa och diska och det är skittråkigt. Klart och tydligt, sen lirar vi.

Så krass och tråkig är jag.
Summerat: Kräv av mig att jag kan spelleda och att jag drar mitt strå till stacken med det materiella. Visst ska jag "förstå" spelet på ett djupare plan men du kan gott hålla koll på talangen T som du vill ha. Men ingen av oss behöver (ska!) lägga tid på sådant som inte har några praktiska implikationer för spelets kvalitet. Jag lägger ned mer tid än vad du gör och oftast köper jag spel och expansioner för egen peng, så se till att komma i tid och bjud på saft och bullar. Typ så.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag kräver väldigt lite av mina vänner, annat än att de inte beter sig som totala as, följer merparten av den svenska lagboken och oftast håller sig till vad nu “allmänt hyffs” är. Att någon tar på sig spelledarjobbet, som nästan alltid*, kommer med mer tidsåtgång än spelarrollen, är något jag är tacksam för, inte något jag följer upp med en lång lista på krav.

Sjävlklart är det önskvärt att spelledaren kan reglerna, men jag har inga problem med en spelledare som är öppen med att de inte är expert på regler och att vi runt spelbordet hjälps åt med de delarna, faktum är att det är ganska vanligt i en av mina spelgrupper att ingen har stenkoll på spelets regler och att vi istället hjälps åt och lär oss mer och mer under tiden.
Ungefär liknande rulings, jag kräver inte att spelledaren minns exakt alla rulings som gjorts under en kampanj, om ett beslut här och nu skär sig hårt med något som togs för 4 månader sedan så tar jag väl upp det där och då för diskussion om det känns viktigt. Eller ännu hellre utanför speltid, eftersom vi trots allt kör med rulings och inte gigantiska regelluntor för att undvika detaljkontroll och detaljstyrning av varenda handling som utförs.
Det är ju också önskvärt att spelledaren inte dyker upp hysteriskt bakfull, eller fortfarande full, från gårdagens festande och sen har svårt att uttala meningar längre än 10 stavelser - men har vi valt att spela kl 12 på söndagar så händer ju sånt ibland. Vi är vänner som träffas för att ha roligt, inte elitidrottare som tränar för nästa guldmedalj. Respekt för andras tid och insats är något som jag “kräver” av alla, inte bara spelledare, men vi är vuxna människor och ibland skiter det sig på grund av allt möjligt. Och det gäller inte bara spelledare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Jag tycker att olika spelledare har olika talanger vad gäller att spelleda. Själv har jag svårt att komma ihåg alla regler och göra strider balanserade, men jag är duktig på stämning och karaktärsgestaltning. En annan i min gamla spelgrupp är duktig på regler och att läsa in sig på äventyret men har svårt att hantera att äventyret derailas. En tredje är duktig på välbalanserade strider och kan skapa awesome dungeon crawls men är dålig på karaktärsgestaltning.

Med andra ord, om en spelledare vet vilka hens fördelar är och kan använda dem på ett bra sätt spelar nackdelarna mindre roll.



Om alla spelarna är nybörjare tycker jag att det kan vara bra om spelledaren har huvudansvaret för böcker, tärningar, formulär etc. då det är lätt något glöms annars. Är det en erfaren spelgrupp är det väl bra att hjälpas åt.

Det är spelledarens uppgift att se till att spelarna har roligt, men det är samtidigt spelarnas uppgift att se till att spelledaren har roligt. Jag brukar själv dela ut extra erfarenhetspoäng som belöning för att jag hade roligt som spelledare och det har hänt att jag dragit av poäng om upplevelsen varit tråkig eller frustrerande.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har som sl upptäckt att förväntningarna som folk haft på mig i rollen som sl har varit oerhört varierande.


Jag hade en spelare som tyckte att jag var en urusel sl för att jag inte kunde citera varenda sida i regelboken ur minnet.

Hen spelade en trollkarl och krävde att jag som sl skulle kunna 10 sidor trollformler och ritualer och vilka komponenter och förutsättningar som krävdes för trollformlerna att ta effekt osv osv

När jag sa att jag kan inte hålla 10 sidor trollformler i huvudet och jag har heller ingen ambition att plugga in dom utan det är din uppgift eftersom du valt att spela trollkarl så tyckte hen att jag var värdelös som sl


Jag hade en annan spelare som tyckte jag var en värdelös sl för att jag körde theater of the mind för hen ville ha planlösningen på papper framför sig på spelbordet för varenda byggnad dom befann sig i .


Jag hade en spelare som blev oerhört frusterad och arg när jag ville att spelarna skulle vara delaktiga i att skapa världen ihop med mig eller om allt inte var planerat sen innan ifrån min sida .

Om dom tex möte skurken billbull så kunde hen fråga att hur ser billbull ut och om jag då bollade tilllbaka frågan att ja vad ser du framför dig hur ser billbull ut så blev hen sur och kunde kläcka kommentarer i stil med det ska väll du veta det är ju du som är sl

Gick dom in i en lagerlokal och hen frågade vad som fanns där inne så skulle det vara planerat sen innan in i minsta detalj ifrån min sida det gick inte med att köra på ja vad ser ni egentligen där inne .

På andra sidan spettet har jag haft spelare som är helt anspråkslösa och bara tycker det är kul att nån vill spelleda och sedan om inte all regler sitter eller om man råkar glömma namnet på en slp osv är inte hela världen .

Så jag har upplevt att kraven på mig som sl har varierat nått oerhört beroende på vem jag spelat med .
 
Top