Nekromanti Vad kallas Duergar på svenska?

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Owlbearpig;n78171 said:
En variant är att inte ha namn på monster/andra för rollpersonerna okända företeelser utan bara beskriva dem.

I spelvärlden driver dvärgarna en kampanj för att inte språkligt kopplas ihop med duergar genom att försöka få begreppet "skäggorcher" eller liknande att bli etablerat bland människorna. Och självklart vill de inte själva kallas "dvärgar" eftersom det namnet utgår från en mänsklig norm för kroppslängd.
Därav "fuldvärgar" enligt rollfigurerna, vågar jag gissa.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Owlbearpig;n78171 said:
En variant är att inte ha namn på monster/andra för rollpersonerna okända företeelser utan bara beskriva dem.

I spelvärlden driver dvärgarna en kampanj för att inte språkligt kopplas ihop med duergar genom att försöka få begreppet "skäggorcher" eller liknande att bli etablerat bland människorna. Och självklart vill de inte själva kallas "dvärgar" eftersom det namnet utgår från en mänsklig norm för kroppslängd.
Förutom att dvärgväxt härstammar ur ordet för dvärg, inte tvärt om. Den antyder bara att någon är kort för att dvärgar är kortare än människor.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Anarchclowns "illdvärg" är inte helt fel.

Men det hela beror förstås på vad du vill gå tillbaka på för "källa". Som redan nämnts är "duergar" en fulimport. (Fast jag tror snarare från holländska "dwerg"...)

I den bredare germanska mytologin tycks ju "alver", "svartalfer" och "dvärgar" stundtals ha refererat till ungefär samma sak. Ibland tycks en benämning ha varit vanligare vid en viss tid eller en viss plats (tex "elfs" vanligare i iaf sentidare rester av detta inom det brittiska språkområdet). I den yngre Eddan anses både alver och dvärgar höra hemma i Svartalfheim. (Ibland skiljs dock mellan "dökkalfar" - ung mörkalver - och "ljosalfar".) Vid åtminstone ett tillfälle lurar, om jag minns rätt, Thor en dvärg att prata till soluppgången - varvid dvärgen förvandlas till sten, som ett annat troll...

Drow kommer från Shetland-/Orkneyöarnas dialektala "Trow"/"Throw" - som hör och häpna är samma ord som dvärg! (Och som har karaktärsdrag av troll, men bor i hålor under jorden...)

Det är kort sagt ingen riktig ordning och systematik i klassificeringen av illväsen... Så frånsett att dvärgar från början VAR opålitliga, illvilliga och snikna - som Duergar - så vore de allra mest logiska formerna för att markera detta, dvs svartalf resp drow, redan upptagna.


I sanskrit finns ett demoniskt väsen som benämns dhvara - det kan möjligen tyda på en riktigt gammal språklig rot.

I motsats till de försök till härledning som ges av tex Wikipedia, tycker jag det finns en intressant rot att spåra i PIE *deu- som markerar brist/avsaknad och *du- som indikerar något dåligt. (Som i dys-functional...)

Alltså att dvärgar var "dåliga", vilda varelser, inte riktigt fullständiga/bristfälliga...

Både alver (i brittisk folklore) och dvärgar tycks tidvis ha varit associerade med att stjäla folks drömmar, och ge dem mardrömmar istället. (Lite likt mer sentida "maror"...)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Sapient;n80499 said:
I den bredare germanska mytologin tycks ju "alver", "svartalfer" och "dvärgar" stundtals ha refererat till ungefär samma sak.
Så ser jag det också. Paraplybegrepp i svensk mytologi vore kanske "oknytt"? Jag tycker att oknytt snarare har karaktären av konstiga och därför läskiga än onda per se. Därför gillar jag också prefixen "ill-", "nid-". Alltså det är inte bara en konstig varelse utan mer specifikt en illvillig ("ond") sådan.
 

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Hurra för svenskrotade uttryck.

Nid-dvärg och Illdvärg känns mer spännande.

Annars är ju grådvärg det uppenbara för en direktöversättning av Gygax.
 
Top