Nekromanti Vad kalla dessa hjälmar?

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
zonk;n163033 said:
Gory & Defeated-fenomenet till 100% där.
Solly.

Namn efter användning då?
Vakthjälm, befälshjälm (måste höras ordentligt, har därför ansiktet fritt), krigshjälm.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Fjodor Pollett;n163042 said:
Solly.

Namn efter användning då?
Vakthjälm, befälshjälm (måste höras ordentligt, har därför ansiktet fritt), krigshjälm.
Ah, bra tänk där. Det kan man fan evt använda!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Heh... när jag läste trådstartarens första inlägg så florerade diverse namn på de olika hjälmarna i min skalle... och sedan efterhand som jag läste tråden så gav de flesta samma/liknande förslag som rörde sig in min skalle (Fullhjälm, Kvartshjälm, Halvhjälm, Trekvartshjälm, Trekvartarhjälm, etc)... så jag får försöka hitta på några andra namn. XD

Och damnit... det jag började tänka på härnest... "Krigshjälm" för t.ex nr 2... och något som "Officershjälm" för 5'an (för att officerarnas ansikten ska synas och deras röst höras och så)... har redan förslagits av Fjodor... XD

Så... I got nothing... :p


Edit: Det enda jag väl kan komma på är väl om du skulle ge dem nanm som indikerar från vilket folkslag eller land som antingen skapade, eller använder mest, den typen av hjälm.

Edit 2: Sen om man kanske går vidare på att använda namn som indikerar användingsområdet av hjälmen... så kan man ju kanske köra med något som "Infanteristhjälm", "Kavaleristhjälm", "Artilleristhjälm", "Marinshjälm", etc.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Nu kan jag inte hålla mig utan måste ge förslag på skrofmål:
Rotburk (skyddar hjässan)
Örpotta (...även sidorna)
Plytbytta (...och ansiktet)
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Är väl lite inne på att ge specifika kulturer olika hjälmar, eller ev. olika professioner i din värld. Två kan ju också tillhöra samma, men för olika rang/användningsområde inom armén exempelvis. Men det är jag det :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Chuchulain;n164085 said:
Är väl lite inne på att ge specifika kulturer olika hjälmar, eller ev. olika professioner i din värld. Två kan ju också tillhöra samma, men för olika rang/användningsområde inom armén exempelvis. Men det är jag det :)
Alltså. Nej.

Grejen är att kulturer kan vara så olika varandra att det är sjukt och ändå använda i princip liknande hjälmar. Det finns t.ex. hjälmar ifrån Östrom som är i princip identiska med mongoliska hjälmar ifrån kina (utvecklade separat, olika tidsåldrar), medans det finns hjälmar från grekland eller Italien där olika städer kunde ha helt olika hjälmar, eller där man till och med hittar en uppsjö av olika hjälmar inom samma kompani.

Ibland får användningsområdet hjälmar att se liknande ut, ibland så finns det helt olika hjälmar för olika tycke och smak trots att de används för precis samma sak av folk på samma plats i tid och rum.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Å andra sidan behöver det ju inte vara så i sagd specifik spelvärld. Vikingar kan ha horn på hjälmarna, och det kan vara något som gör att de känns igen som det (eller motsvarigheten). Det mesta är ju öppet tänker jag, om man inte gör en historisk setting.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Chuchulain;n164502 said:
Å andra sidan behöver det ju inte vara så i sagd specifik spelvärld. Vikingar kan ha horn på hjälmarna, och det kan vara något som gör att de känns igen som det (eller motsvarigheten). Det mesta är ju öppet tänker jag, om man inte gör en historisk setting.
Fan, jag tror jag måste ha med hjälmar med horn på, bara på rent jävelskap. Det är rätt klassisk fantasy med ju. Konhjälm med horn. Fult så det förslår!
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Hehe, tja, var kanske inte intentionen, mer ett exempel, men kör på't om du gillar't :D
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Nedåtböjda horn måste man ju ha... det ser ju coolare ut än uppåtböjda/stående (med vissa undantag så klart)! :D

Ignore the sci-fi theme, var bara ute efter att visa hornen (more or less)... Death's Head II är cool ju! :wink:

 
Top