Nekromanti Vad jobbig han är, inte en sån där till...*Långt*

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Som ni nog förstår så tänkte jag fråga er lite. Omdömen, åsikter, bashing, mentala våldtäkter. Just bring it on.

Disclaimer #1: Det mesta av detta är säkerligen stulet från olika håll, men eftersom jag inte vet var så kan jag inte ge Creds åt rätt personer. Jag vet att jag har kommit på det mesta själv och under diskussion med DeBracy, men jag vet med att jag dragit inspiration från olika företeelser som jag läst och inte alls kommer ihåg nog bra för att länka till här. So sue me.

Som Krille gör i Andra Imperiet (?) och som finns i Usagi Yojimbo gillar jag taktikval och taktikkort. Fast nu gör vi snabbt en tydlig punkt. Hädanefter heter de Manöverkort. Så, då var det avklarat.

Jag har en uppsättning på ett visst antal manövrar man kan göra under en stridssituation. Strid baseras på Fysik + Närstrid/handgemäng(obeväpnad), så det är ytterst FÅ färdigheter som gäller.

Nåja, de olika taktikvalen ser såhär ut:
Attack - Handling för att tillfoga motståndaren skada.
Avvakta - Ta ett steg tillbaka och invänta motståndarens manöver. Kan bara göras om man har initiativ, man lämnar över initiativet.
Avväpna - Ta motståndarens vapen ifrån henne, nog högt resultat gör att du själv kan använda det. SVÅRT
Blockera - Styra bort motståndarens anfall innan det träffar dig.
Bryta Grepp/Låsning - Att ta sig ur en låsning eller motståndarens grepp.
Dödande Attack - Punktangrepp som görs för att snabbt ta motståndaren ut spel, öppnar för motanfall. MKT SVÅRT
Fint - Att förleda motståndaren med ögon och kroppsspråk.
Kombination - Läggs fram då man vill göra en kombination av 2-3 manövrar i snabb följd. Får utföras som en handling. MKT SVÅRT.
Låsning/Grepp - Att med en eller flera kroppsdelar låsa fast någon av motståndarens kroppsdelar eller leder.
Nertagning - Att tvinga motståndaren från stående till liggande.
Slå Medvetslös - Att under strid försätta motståndaren i Medvetslöst tillstånd, för att slippa skada denna allvarligt för att ta denna ur strid.
Undvika - Genom att helt enkelt inte vara där slipper man skada eller att motståndaren gör manövrar på en. Kort rörelse.

Varje manöver kan göras på tre sätt. Dessa sätt är Defensivt, Normalt och Offensivt.
Defensivt - Effekten på manövern blir 3 lägre, men effekten om motståndsslaget förloras blir 3 lägre. Man tar helt enkelt mindre risker.
Normalt - Ingen modifikation.
Offensivt - Effekten på manövern blir 3 högre, men effekten om motståndsslaget förloras blir 3 högre. Man tar helt enkelt mer risker.

För att förenkla korten tänkte jag fördela dem såhär (Kombon är inte bestämda än, försöker bara ha attack på en sida och försvar på annan):
Framsida - Baksida:
Attack - Blockering
Grepp/Låsning - Bryta Dito
Dödande Attack - Avväpna
Fint - Avvakta
Nertagning - Undvika
Slå medvetslös - Kombination

Tärningsslagen bygger på 2T10 som rankas från 0-9. I VARJE fall av tärningsslag.

Varje handling kan vara av följande svårighetsgrader:
Otroligt lätt! +9 på resultatet
Mkt lätt! +6 på resultatet
Lätt! +3 på resultatet
Normalt +/- 0
Svårt! -3 på resultatet
Mkt svårt! -6 på resultatet
Otroligt Svårt! -9 på slaget

Initiativslag inleder en strid. Fysik+1T10.
Detta görs som ett motståndsslag. Den som vinner slaget har initiativet, samt även differensen från slaget i bonus på första handlingen. Den som vinner motståndsslaget varje manöver har initiativet nästa manöver.

Lite kortfattat är det såhär det går till.

De båda kombattanterna lägger ihop värdet i sin Fysik ( de tre "grundegenskaperna" heter Fyisk, Mental och Social) med värdet i den formen av strid de vill företa sig(detta blir deras potential i den stridsformen). De väljer varsin manöver, initiativtagaren väljer först och försvararen sen. Båda slår 2T10 och läser av resultatet. Slår båda under eller lika med sin potential (ju högre dess bättre) jämför man resultaten.
Den med högre resultat har vunnit motståndsslaget (om ena klarar slaget mot potential men inte den andra, då räknas differensen mot 0), När man vet att båda klarat slaget spelar inte längre potentialen någon roll längre. Båda har sina resultat. Säg att spelare X (som vann initiativ med 4) slog 13 och spelare Y (som då givetvis förlorade initiativ) slog 12. Båda hade en potential på 15 och klarade slaget.

Nästa steg är att lägga på/dra ifrån modifikationer.
Spelare X valde att göra en nertagning (som är svårighetsgrad SVÅR, alltså -3 i modifikation) men vann initiativ har alltså ett slutresultat på 13+4-3=14
Y valde att göra en enkel attack för att snabbt skada X och göra det svårare för denne att göra något ordentligt (normal svårighet) har inga modifikationer och har ett slutresultat på 12.
Motståndsslaget vinns alltså av X som har 14 gentemot Ys 12. Differensen blir 2 och det är enbart en marginell vinst för X, men en vinst likaså. X glider smidigt undan Ys attack och sveper Y så att denna åker i backen, initiativet är alltså fortfarande Xs och en ny manöveromgång startar. X får ta med sig differensen till nästa manöveromgång. ( I detta fall, efter en lyckad nertagning, får X ta med sig Differensen X2 eftersom motståndaren ligger på backen... gäller även vid lyckade Grepp/låsningar).
Ny manöverrunda, nya manövrar, nytt motståndsslag. Det verkar lite krångligt i text, men det går ganska snabbt att hålla reda på då varje spelare bara behöver hålla reda på sitt eget resultat och hur mkt de får med sig till nästa runda (om alls).


Det är ett utlägg, hoppas allt blev rätt. Allt här är alltså fokus på stridssystemet och har inget med resten av spelet att göra, förutom principen med slagen och differensen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Jag tycker det här med grepp, låsningar och nedtagningar är intressant. Men vad gör en nedtagning rent konkret? Visst, motståndaren ligger ned på marken, sedan då? Nedtagning måste ha ett syfte om det ska finnas med, i min mening. Antingen meningen att försätta en kombatant ur stridbart skick för att han ligger ned och därför har svårare att försvara sig, eller för en slagskämpe att kanske försöka låsa eller oskadliggöra motståndaren när denne lagts ned i underläge.

Detta är ju främst mitt egna kampsportsdravel, men nedtagningar är så mycket mer än att man puttar omkull en motståndare. Och vill du inte ha det till det så bör det framgå.

Ett alternativ du kan använda dig av är att göra Grepp / Låsning och sådana grejer enklare när man först lydckats med en Nedtagning.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Att återfå initiativ efter att åkt på en nedtagning är inte det lättaste om man inte är tränad. En nedtagning är ofta ganska överrumplande. En lyckad nedtagning bör också (i alla fall ibland) förutsätta att den som lyckats tänker fullfölja med ett grepp/lås eller liknande. Följer den som tar ned den andra ned på marken? Eller rörde det sig om ett kast?

-Också kampsportsdravvel från en shooter.

OT: Entomophobiac - vilken är din sport.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Sport (OT)

Muay Thai och BJJ. Blandtränar ganska friskt, så det är rätt mycket slag på marken och nedtagningar från clinch etc (läs: Vale Tudo).

Fast jag håller egentligen inte med om initiativförlusten. Många av de sparringar jag avgjort på submission har rört sig om kontringar av nedtagningar, typ gillioutiner eller triangelstrypningar. Så länge den som plockar ned en inte når mount eller side control allt för fort så brukar man ha rätt mycket att säga till om fortfarande, och det finns ju trots allt svep och escapes från de flesta positioner.

Men bla bla. Överlag anser jag att det som skiljer kämpar åt på mattan är vem som har dominans för tillfället, vilket kan skifta egentligen så fort den som har dominans försöker göra något.

Men nu blev det här våldsamt mycket OT.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Oh, helt rätt håller men dig, men hraufnir har koll han med tror jag. Men tänk bara hur ohelmult mycket minus någon med helrusning måste få av en nedtagning *mys*
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Vad jobbig han är, inte en sån där till...*Lån

Nertagningar är alltså vad man som "kampsportare" vanligtvis kallar för nertagning, dvs fällning, svepning, balansbrytning och så har jag lagt till kast här med. Detta kommer att beskrivas bättre i text i spelet i sig, där jag kommer att detaljera en aning mer, men grundprincipen är att en nertagning har det syfte du ger den. Antingen vill du få ner motståndaren på backen för att kasta dig efter och göra en låsning. Eller så vill du kanske sparka honom där han ligger. Eller kanske stöta spjutet i honom. Helt enkelt ligger han i en knivit situation eftersom du styr det hela genom att lägga ner honom. Detta symboliseras alltså genom att den positiva Differens (resultaten på (motståndsslaget+modifikationer)-(motståndarens motståndsslag+modifikationer) ) blir dubblad inför nästa runda. Du inte bara har initiativ när motståndaren åker i backen, din bonus från nertagningen är dubblad inför nästa runda. Detta gäller även för Låsningar/Grepp.

Blir det klarare så?
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
OT-ar lite i sin egen tråd! (men bara lite...)

Själv har jag tränat HapKiDo, Tsu Shin Gen samt just nu är jag Gulbälte i Ju Jutsu.

Jag har en del koll på vad jag pratar, dock itne full koll. Har ni några förslag så kom gärna med dem. Jag vill dock hålla nere detaljnivån i spelet så mkt som möjligt.

En kul grej tycker jag är ju att man mitt under en strid, då man huggit och fått sin dolk undviken kan man ju slänga iväg en spark. Då blir det Fysik+Handgemäng istället för Fysik+Närstrid och sen samma form av motståndsslag som i exemplet ovan (första inlägget).

Det jag gillar med denna form av motståndsslag är att även om den med initiativ väljer att attackera (för att göra skada) kan motståndaren välja att attackera även den. Det som avgör är alltså vem som får skada vem. Det blir inte som i gamla BRP typ DoD -91 där man givetvis fick göra ett anfall mot killen som anfaller dig, men om han klarade sitt slag mot FV så fick du skada, oavsett hur bra du klarade ditt anfall... NU kan jag i samma manöver som jag hugger mot honom röra mig så att han inte hugger mig och då hugga honom. Detta system bygger i grunden på samma princip i strid som D&D, där man utgår ifrån att motståndaren rör på sig för att han inte vill ha pannbenet inslaget. Vinner motståndaren motståndsslaget så rörde han på sig bättre i jämförelse med min attack än vad jag gjorde i jämförelse med hans.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Sport (OT)

Låt oss då säga att det beror på hur pass skicklig man är i färdigheten (verkligheten). Som oerfaren shooter så är ett double leg (nedtagning) en ganska hiskelig upplevelse och då man dunkar i mattan så tar det lite tid att fatta vad som hänt och återfå kontrollen, något som kan utnyttjas av motståndaren. När man klättrat i FV kan man ta bort detta.

En annan sak som gäller just double legs (man "dyker mot motståndarens ben och vräker omkull honom - en otäck upplevelse vill jag lova) är att man borde kunna slå huvudet i marken så man tar duktigt med stryk. Double leg nedtagningsvarinaten bör ju iofs vara svår (och bara vara ett mod från nedtagning). Vidare. Bör STO och Snabbhet vara invägt i det här? Hög STO=mer kraft= svårare att balansera mot? Eller kanske inte. Undviker man så spelar ju STO mindre roll. Ska det ge mer skadepoäng? (Usch - detaljism).

Lycka till med BJJn. En mycket spännande och svår sport. En kompis till mig har tagit blått för en tid sen men tränar å andra sidan 6 ggr i veckan. DEt var han som lärde mig att spela rollspel och visade mig Palladium.
 
Top