DoD Vad jag saknar i DoD 23

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
68
Jag tycker de smala reglerna är fantastiska och tycker stridsreglerna är både taktiska och snabba. Det jag saknar är lite fler färdigheter och hjälteförmågor. Exempel på färdigheter jag skulle önska är religion, heraldik, spel och dobbel samt språkfärdigheter. Kan också tycka att hantverk skulle delas upp i fler. Att få mer yrkesfärdigheter så du lättare kan spela sociala äventyr och moment. Personligen tycker jag om tanken på smed, garvare etc. Hjälteförmågor är det egentligen bara fler. sedan förstår jag att balansgången är skör till att det blir DoD expert där man får kunskap med bredsvärd men bara baschans i slagsvärd. Något vi husregla bort rätt fort.
 
Last edited:
Exempel på färdigheter jag skulle önska är religion
Kanske bryter tråden, men förr tyckte jag religion var en bra färdighet. Sen utbildade jag mig till religionslärare och funderar på vad färdigheten egentligen ska tjäna till? Är det en teologisk ingång? Religionsvetenskaplig? Ledarskap? Praktiserande? Ja, vad ska den egentligen handla om?
 
Jag skulle gärna se en rejäl kunskapsfärdighet för lärda och munkar, men bara just en. Precis som krigaren klarar sig med en vapenfärdighet borde den lärde klara sig med bara en kunskapsfärdighet. Det är skittråkigt att som lärd ha satt all sin erfarenhet på Religion, Historia, Kulturkännedom och så vidare, bara för att upptäcka att det enda relevanta slaget för en kunskapsfärdighet i hela äventyret är för Geografi. (Och hur går det till att lära sig om historia och kulturer utan att även lära sig geografi?)

Men generellt tycker jag att färdighetslistan är precis lagom lång och att inga fler ska tillföras. Möjligen skulle en eller två av dem bytas ut.
 
Kanske bryter tråden, men förr tyckte jag religion var en bra färdighet. Sen utbildade jag mig till religionslärare och funderar på vad färdigheten egentligen ska tjäna till? Är det en teologisk ingång? Religionsvetenskaplig? Ledarskap? Praktiserande? Ja, vad ska den egentligen handla om?
Jag (också religionslärare) tänker mer teologiskt kunnande. Religion blir lite fel. Men önskar mer kunskapsfärdigheter. Myter och legender för mig fyller annan funktion.
 
Jag skulle gärna se en rejäl kunskapsfärdighet för lärda och munkar, men bara just en. Precis som krigaren klarar sig med en vapenfärdighet borde den lärde klara sig med bara en kunskapsfärdighet. Det är skittråkigt att som lärd ha satt all sin erfarenhet på Religion, Historia, Kulturkännedom och så vidare, bara för att upptäcka att det enda relevanta slaget för en kunskapsfärdighet i hela äventyret är för Geografi. (Och hur går det till att lära sig om historia och kulturer utan att även lära sig geografi?)

Men generellt tycker jag att färdighetslistan är precis lagom lång och att inga fler ska tillföras. Möjligen skulle en eller två av dem bytas ut.
Jag förstår faran med fler. Men känner att det vore kul med lite specialisering.
 
Kanske bryter tråden, men förr tyckte jag religion var en bra färdighet. Sen utbildade jag mig till religionslärare och funderar på vad färdigheten egentligen ska tjäna till? Är det en teologisk ingång? Religionsvetenskaplig? Ledarskap? Praktiserande? Ja, vad ska den egentligen handla om?
Jag har alltid sett den som en kunskapsfärdighet i religion. Liksom, vilka gudar finns? Vilka myter, stordåd och legender sammankopplas med dem? Hur, var och av vilka dyrkas de olika gudarna? Vilka olika sekter finns och vad kännetecknar dem?

Så det är i mina ögon mer religionshistoriker än diakon.
 
Back
Top