Nekromanti Vad jag hade velat veta innan jag började spela rollspel

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Khan said:
Bygg inte rollpersoner baserade på Keith Moons liv och person.
Måns;n326100 said:
Alltså, det här måste jag veta mer om! För det första tycker jag att det är lysande idé men just att du skriver rollpersoner gör att jag er en ohälsosam fetish framför mig. Hur nu en sådan kan te sig.

Jo, jag vet att det är en oerhört tragisk historia. Såg den sista intervjun med honom och där får han frågan "vad gör du om 10 år?" och han bara ler trött och uppgivet. Som om han redan visste.
Det är ett gammalt internskämt, en förkortning av "bygg en grupp som fungerar ihop, och var inte ett totalt arsel mot alla du möter." Innan Keith Moons tragiska period mot slutet av sitt liv var han en total galning som kraschade alla hotellrum, muckade gräl hela tiden, sprängde toaletter och allt annat man kan tänka sig. Farligt nära beteendet hos en del rollpersoner som väldigt fort blir olidliga att umgås med.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Khan;n326139 said:
Det är ett gammalt internskämt, en förkortning av "bygg en grupp som fungerar ihop, och var inte ett totalt arsel mot alla du möter." Innan Keith Moons tragiska period mot slutet av sitt liv var han en total galning som kraschade alla hotellrum, muckade gräl hela tiden, sprängde toaletter och allt annat man kan tänka sig. Farligt nära beteendet hos en del rollpersoner som väldigt fort blir olidliga att umgås med.
Okej, vem stattar upp Keith Moonelves som en D&D ras?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Khan;n326139 said:
Det är ett gammalt internskämt, en förkortning av "bygg en grupp som fungerar ihop, och var inte ett totalt arsel mot alla du möter." Innan Keith Moons tragiska period mot slutet av sitt liv var han en total galning som kraschade alla hotellrum, muckade gräl hela tiden, sprängde toaletter och allt annat man kan tänka sig. Farligt nära beteendet hos en del rollpersoner som väldigt fort blir olidliga att umgås med.
Haha, ok. Jag läste in för mycket och såg något fantastiskt framför mig :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Två till jag kom på:

* Som spelledare, släpp kontrollen. Ge spelarna friare tyglar, låt dem bidra till världen och scenariot.
* Beware of the Peckinpah effect. Peckinpah var regissören som kom på att det var coolare att köra action i slow motion. Det funkar inte i rollspel. Action saktar ner allt till snigelfart, och inte på ett bra sätt. Undvik långa fightsekvenser, håll dem korta och meningsfulla.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
  • Slappna av, ni är alla där för att ha roligt, ta det inte så blodigt.
  • Planera aldrig händelser som rollpersonerna måste uppfylla.
  • Det enda som är realtids action i rollspel är dialog där alla inblandade pratar in-character. Låt höjdpunkten vara där.
  • Våga improvisera!
  • Var ärlig, låt spelarna utsättas för konsekvenserna av sina val.
  • Försök inte härma datorspelen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
* Innan så klandrade jag alltid mig själv om någon/några av mina spelare inte hade roligt eller slutade spela med mig men jag har lärt mig att alla inte delar samma vision som mig eller uppskattar min sl-stil och det är ok , det går inte att göra alla lyckliga.

*Rollspel är så mycket mer än generisk cookie cutter fantasy ala DnD och den perfekta spelgruppen behöver inte bestå av en krigare , en magiker , en tjuv och en helare

* Allt som sker mellan strider är inte enbart en transportsträcka till nästa strid.

* Du behöver inte äga vartenda supplement som släpps till ett rollspel för att kunna uppskatta det fullt ut

* Det är ok att säga nej till spelare , ingen kommer att hata dig för att du inte tillåter spelarna att starta med storm bringer eller mellenium
falcon
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hela idéen med att preppa platser, ist för scener. Känns så sjukt obvious och så himla konstigt att det tog sån tid att missa det.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Visste allt detta från början, men om jag inte hade gjort det hade jag velat veta det:

*It's a laugh. Laugh.
*Spela med sköna lirare som du gärna omger dig med annars också.
*Det är inte på riktigt. Ingen blir skadad. Kör bara.
*Regler är kul och skapar ett stadigt fundament på vilket galenskaperna får fritt spelrum.
*Nörden har ingen lag.
*More is more.
*Pysslet, skapandet, händelse- och karaktärsgenereringen är nära nog halva nöjet.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Du kommer fastna och bli beroende.
Du kommer inte få spela så mycket som du vill.
Resten av ditt liv kommer bestå mer av att prata och skriva på internet om att spela, än att faktiskt spela.

Då hade jag kanske tänkt till lite i förväg...
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
  • Det går att bli bättre på rollspel och utvecklas som spelare och SL. Och det finns ingen skuld eller negativt i att aktivt sträva efter att bli bättre.
  • Hobbyn är som bäst när den tas på allvar. Respektera rollpersonerna och handlingen och flamsa inte bort seriösa eller läskiga scener – omfamna dem och ta vara på dem.
  • Våga testa nya spelstilar. Ta med dig det som funkar och strunta i det som inte funkar. Blanda stilar hejvilt och låt dig inte låsas till att spela "pure".
  • Alla rollpersoner måste inte vara med i alla scener. Lär dig uppskatta att inte vara med ibland, och njut av att ta del av berättelsen även om du inte är med i den.
  • Titta på rollformulären mellan spelsessioner och använd dem för att planera. Häng upp planeringen på vilka rollpersonerna är och vad de vill, inte på vad de har för stats och värden.
  • Den intressantaste delen av en rollperson är dess svagheter, inte dess styrkor. En bristfällig rollperson är alltid intressantare än en perfekt power fantasy.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n326142 said:
Okej, vem stattar upp Keith Moonelves som en D&D ras?
+2 dex för elf

?????+1 cha för subrace

Weapon proficiency är istället för longswords å allt sånt dualwield talenten. Favored weapon maces.

Natural talent: man är proficiency i trummor eller performance.

1/day thunderclap.

Fey resistance mot enchantment byts ut mot poison.

Favored class bard/Barbar

Tror jag fick med allt
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
.113;n328101 said:
+2 dex för elf

?????+1 cha för subrace

Weapon proficiency är istället för longswords å allt sånt dualwield talenten. Favored weapon maces.

Natural talent: man är proficiency i trummor eller performance.

1/day thunderclap.

Fey resistance mot enchantment byts ut mot poison.

Favored class bard/Barbar

Tror jag fick med allt
Fuck yes!!!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Det jag skulle vilja lägga till att karaktärerna är så himla mycket viktigare än äventyret. Hellre sex sidor backstory till varje karaktär och tre rader äventyr än tvärtom.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Stareater;n328780 said:
Det jag skulle vilja lägga till att karaktärerna är så himla mycket viktigare än äventyret. Hellre sex sidor backstory till varje karaktär och tre rader äventyr än tvärtom.
Väl sagt! Sex sidor äventyr är inte mer än sex sidor äventyr, sex sidor backstory är sex sidor äventyrsfrön - som spelaren garanterat bryr sig om dessutom!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det vanskliga med den inställningen är att backstory… är att skriva en story om det som var innan spelet. Jag vill veta vad som händer, jag vill att saker ska hända snarare än berättas om eller skrivas om. Nu gör vi ju också så i nån mån, till skillnad från vanliga OSR lägger vi ett par dagar på våra rollpersoner och deras relationer. Men vill försöka hitta sätt att göra det på ett relevantare, koncisare, effektivare sätt… idk…
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Men en sida äventyr ger en sida äventyr, medan en sida backstory ger väldigt mycket mer sidor äventyr!

Jag älskar att utgå från rollpersonernas bakgrund, uttyda en spelvärld, fylla ut hålen med mer information, som ger SLPs, städer, mötestabeller, områden, som sedan ger ännu mer SLPs, platser, möjliga händelser, föremål o.s.v.
 
Top