Vad inspirerar dig mest?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Allt möjligt, förstås: TV-serier, noveller, facklitteratur, nyheter, konversationer, andra rollspel, actual plays...

Datorspel tycker jag kan vara särskilt värdefullt för inspiration när det kommer till hur man så att säga spelifierar ett visst fiktivt koncept. Då främst förstås datorrollspel och närliggande genrer i stil med äventyrsspel. Actual plays, att se hur andra spelar, kan också vara hjälpsamt för det syftet, men det är ju ofta rätt trist att se på.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Intressant att ingen nämnt ”andras rollspelskampanjer” än. Det var nämligen så jag kom ur min egen skrivkramp - genom att fästa mig på dem som en fästing och börja spela prologer, uppföljare eller sidohistorier till sånt som vi i spelgruppen redan spelat.

Annars har jag så himla svårt att hitta inspiration som jag lyckas omvandla till något faktiskt spelbart. Att se en film ger mig kanske en massa inspirerande tankar om ”åh, ballt att spela mecha-racers!”, eller så ger en historieföreläsning massa matnyttigt till ens culture gaming… men ingen riktigt tydlig ”pitch” att locka spelare med.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Datorspel tycker kan vara särskilt värdefullt för inspiration när det kommer till hur man så att säga spelifierar ett visst fiktivt koncept. Då främst förstås datorrollspel och närliggande genrer i stil med äventyrsspel. Actual plays, att se hur andra spelar, kan också vara hjälpsamt för det syftet, men det är ju ofta rätt trist att se på.
Utmaningen där är att många datorspel kan ha realtids-spelmekaniker, som är svåra att överföra till bordsrollspel. Finns en del spel jag tycker kan vara inspirerande och tänker att ”det vill jag göra i grupp!”, men sedan inser att något i upplevelsen är rätt hårt knutet till mediet. (Eller skulle kräva massa jobb att överföra, om det handlar om rent innehåll, typ bilder, texter, osv)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Ibland har jag också blivit inspirerad av tanken ”Kan man göra X i rollspel?”. Så har jag gjort det. En av mediets styrkor är ju att det är så oerhört flexibelt. Det finns typ ingen sorts berättelse, ingen genre, som inte funkar i rollspel. Det är som romaner. Kan man beskriva det med ord så kan man spela det i rollspel.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
98
Location
Stockholm
När jag får idéer, vare sig det handlar om scenarion eller hela spel, så börjar det oftast med en liten detalj som dyker upp i huvudet och fastnar. När jag skrev en Corioliskampanj för en massa år sedan var det en idé om en containerliknande barack av vit plast på en stormpiskad ö som fastnade i huvudet. När jag skrev en Chock-kampanj var det en idé om en oljemålning av ett okonventionellt midsommarfirande av en dekadent svensk konstnär som startade det hela. När jag började på det Urban fantasy body horror-spel jag försöker skriva nu var det en idé om en människa som genom med tankekraft byggde om sin kropp så att den får receptorer som kan läsa av elektriska fält och därmed kan sätta ett elektroniskt kodlås ur spel som drev fram hela spelidén. Det är alltid en detalj, eller en scen, som kickar igång hela processen för min del.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Ibland har jag också blivit inspirerad av tanken ”Kan man göra X i rollspel?”. Så har jag gjort det. En av mediets styrkor är ju att det är så oerhört flexibelt. Det finns typ ingen sorts berättelse, ingen genre, som inte funkar i rollspel. Det är som romaner. Kan man beskriva det med ord så kan man spela det i rollspel.
Jag tänker att vissa saker är svåröversatta - spelmekaniker som är mer fysiska. Tänk tex ett rytmspel som Guitar Hero, eller att hitta Waldo, hantera all mat som ska lagas i Overcooked, eller att kunna göra flera saker samtidigt och höra sina kompisar bli rädda i Lethal Company. Det vore väldigt spännande att se ett rollspel som på något vis fångar de upplevelserna!
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Utmaningen där är att många datorspel kan ha realtids-spelmekaniker, som är svåra att överföra till bordsrollspel. Finns en del spel jag tycker kan vara inspirerande och tänker att ”det vill jag göra i grupp!”, men sedan inser att något i upplevelsen är rätt hårt knutet till mediet. (Eller skulle kräva massa jobb att överföra, om det handlar om rent innehåll, typ bilder, texter, osv)
Jo, det blir ju på högre abstraktionsnivå då oftast. Typ, hur är berättelsen strukturerad?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Jag tänker att vissa saker är svåröversatta - spelmekaniker som är mer fysiska. Tänk tex ett rytmspel som Guitar Hero, eller att hitta Waldo, hantera all mat som ska lagas i Overcooked, eller att kunna göra flera saker samtidigt och höra sina kompisar bli rädda i Overcooked. Det vore väldigt spännande att se ett rollspel som på något vis fångar de upplevelserna!
Ja, alla upplevelser kan nog inte översättas. Eller ja, du kan ju ha ett rollspel där du spelar Guitar Hero som en del av mekaniken. Mediet är ju väldigt flexibelt även där. Som Sea Dracula, där dans är en del av mekaniken, eller Chansons pour un moment égaré, där karaokesång är en viktig del av spelet.

Men jag menade främst berättelser. Jag har aldrig upplevt att en viss sorts berättelse har varit svår att översätta till rollspel. Ibland får man vara lite kreativ, typ som med berättelser med mycket häftiga fajter. Strid i rollspel kan ju aldrig vara actionfyllt, men man kan ha väldigt balla fajtscener sålänge man skippar actionbiten.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Frågan ”undrans vad som skulle hända om just vi som spelar skulle agera inom den här situationen?”
 
Last edited:
Top