Vad i Star Wars är bättre än filmerna

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Jag tycker själv att det bästa star wars jag konsumerat är AP-podden "Campaign: Mynock" (ska släppa detta nu. Trådens ämne är inte "vad i Star Wars är bättre än filmerna?" - Sorry)
Det här är ju ett great trådämne!

Revenge of the Sith boken av Matthew Stover är AMAZING. AMAZING!!!


A pair of starfighters. Jedi starfighters. Only two.
Two is enough.
Two is enough because the adults are wrong, and their younglings are right.
Though this is the end of the age of heroes, it has saved its best for last.”


”Jedi do not fight for peace. That's only a slogan, and is as misleading as slogans always are. Jedi fight for civilization, because only civilization creates peace. We fight for justice because justice is the fundamental bedrock of civilization: an unjust civilization is built upon sand. It does not long survive a storm.”


This truth: that he, the avatar of light, Supreme Master of the Jedi Order, the fiercest, most impeccable, most devastatingly powerful foe the darkness had ever known...

just-

didn't-

have it.”
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Har sagt det förr, men otroligt mycket av Stjärnornas krig är för mig Månadens äventyr, dvs marvels take på det hela. Mycket är ju skräp, eller ialf inte jättebra, men ibland skiner det till, speciellt i de lite udda små berättelserna som blev högst episodiska, ibland om någon av huvudpersonern men ibland bara om någon rebell vem som helst. Min förkärlek för vattenplaneter (ni ska se mitt leende när jag lyckas slå fram en sådan i Traveller!) är helt klart rakt av från att jag älskar delarna som utspelar sig på Iskalon eller kring Iskalonier och deras öden!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Fans galet mycket bra i Dark Horse-serietidningarna (Rebels, Imperium, och Tales).

I synnerhet mycket av det som kretsade kring Imperiet.

Minns en serie om den där stormtroopern som Leiah skjuter när hon dyker upp i New Hope, där man får hela hans backstory om hur han tog sig ifrån fattigdommen och misären på sin hemplanet, klarade sig genom träningen, överlevde första stormningen in i skeppet, bara för att bli skjuten i ansiktet.

En gammal imperiesoldat som tänker tillbaka på när de först anlände till Endor och retade upp lokalbefolkningen. Och det bloodiga guerillakrig det utlöste, med terroraktioner, fällor, och psykologisk krigsföring.

En imperial scout och en rebelscout som båda blir separerade från sina enheter kvarlämnade på Endor efter att alla andra packar ihop efter striden, utan att veta vilken sida som vann.

En stormtrooper som kämpar mot sin egen indoktrinering och hjärntvätt för att försöka undersöka en komplott bland officerarna som resulterade i hans egna officers död.

Coola, rätt korta serier som fokuserade på andra saker än episka äventyr och jedis.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
X-Wing Rogue Squadron-bokserien av Michael A. Stackpole tycker jag är betydligt bättre än filmerna, likaså alla böcker av Timothy Zahn.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Knights of the old republic-spelen från det tidiga 00-talet. (Ser nu att det finns en hel serie uppföljare från senaste 15 åren. Är de något att ha?)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
The Old Republic är en oerhört mycket bättre setting än den vi faktiskt får.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Knights of the old republic-spelen från det tidiga 00-talet. (Ser nu att det finns en hel serie uppföljare från senaste 15 åren. Är de något att ha?)
SWOTOR, MMOn, är rätt bra. Som WoW fast med mycket vassare plotter. Gammalt, dock.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
När Marvel fick Star Wars-licensen gjorde de dels en riktigt bra Star Wars-serie, dels en Darth Vader-serie av Kieron Gillen som är helt rubbat bra (och som introducerade Doctor Aphra, den bästa karaktär ni inte sett på skärmen ännu, och sina onda pastischer på R2D2 och C3PO, Beetee och Triple-0).

1697713916747.png

Det här är alltså det som kommer att heta Darth Vader (2015) om du letar efter det. Det enskilt bästa jag läst, sett eller spelat i Star Wars. Kan inte rekommenderas nog, liksom de första albumen av uppföljaren, Doctor Aphra.

Black Krrsantan (Bounty Hunter-wookien) som vi såg i The Book of Boba Fett kommer från den här serien också.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Star Wars: Knights of the Old Republic och särskilt uppföljaren Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords är för mig det bästa som hänt Star Wars. Bättre än filmerna med god marginal vad gäller manus. Som sämst är det på samma nivå med vissa karaktärer (*host* Carth Onasi *host*) men på det stora hela är flera av dem bättre än i filmerna. Kreia kan vara den bästa karaktären som någonsin figurerat i Star Wars-media. Flera av de andra är på nästan samma nivå - Mission Vao, Mira, de olika Dartharna i tvåan.

Det enda som saknas där är att själva speldelen är hopplöst föråldrad idag. Gammel-BioWare är inte lika kul som man minns.

Sedan håller jag med tidigare inlägg om att trilogin Heir to the empire av Timothy Zahn är bland det bästa som gjorts. Bättre än de flesta filmer. Som minst lika läsvärda som de två första filmerna är sevärda. Riktigt bra vidarebyggnad på stämning och karaktärer från originaltrilogin. Måste få tag på resten av hans Star Wars-verk någon gång, som allra minst uppföljarsviten Hand of Thrawn.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Och mina minnen av filmerna från när jag var 10-12 år gammal är också bättre än filmerna...
Verkligen. Jag försöker komma ihåg det när jag undrar varför yngre kollegor på jobbet bryr sig om Marvelfilmer.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Lirade en hel del SWTOR för ca 1 år sedan, tyckte allt att spelet höll måttet fortfarande.
Sen hjälper det ju att settingen är awesome. 😁
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Det är väldigt mycket en fråga om vad man gillar och/eller är ute efter.

Personligen är ju jag en som gillar både original och prequal trilogin. Och det känns flera gånger för mig att när folk säger att en sido produkt är vad SW borde vara att grejen kanske är att dessa inte vill ha Stjärnornas Krig utan något annat.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Det är väldigt mycket en fråga om vad man gillar och/eller är ute efter.

Personligen är ju jag en som gillar både original och prequal trilogin. Och det känns flera gånger för mig att när folk säger att en sido produkt är vad SW borde vara att grejen kanske är att dessa inte vill ha Stjärnornas Krig utan något annat.
Jovisst, men då är det efter dina gränser för vad "stjärnornas krig" är. Jag gillar det världsbygge som uppkommit både i och efter det som originalen antingen visade eller bara hintade om, och kan en massa nördig skit om det. Jag tycker bara inte att filmerna tillhör de mer intressanta historier som kan eller har berättats i den världen.

Och att säga att det då inte är stjärnornas krig är något som kallas för "gatekeeping" och anses väldigt, väldigt fult. :)
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Det är väldigt mycket en fråga om vad man gillar och/eller är ute efter.

Personligen är ju jag en som gillar både original och prequal trilogin. Och det känns flera gånger för mig att när folk säger att en sido produkt är vad SW borde vara att grejen kanske är att dessa inte vill ha Stjärnornas Krig utan något annat.
Håller helt med.
Jag tycker egentligen bara filmerna och tv serierna jag gillar när det kommer till StarWars (även om jag tycker det finns en del kassa bitar där med) och kanske vissa av spelen.
Av de lilla jag sett av Expanded Universe och the old Republic, har jag inte varit imponerad alls.


Och att säga att det då inte är stjärnornas krig är något som kallas för "gatekeeping" och anses väldigt, väldigt fult. :)
Alla gillar vi olika saker med SW och dess universum och det är väl dess styrka och nakdel. Tycker verkligen inte att det är "gatekeeping" att påstå att man föredrar det ena över det andra.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Alla gillar vi olika saker med SW och dess universum och det är väl dess styrka och nakdel. Tycker verkligen inte att det är "gatekeeping" att påstå att man föredrar det ena över det andra.
Nu var det specifikt att säga ”då är det inte stjärnornas krig” som jag pratade om.

Men ”det kallas för X och anses väldigt, väldigt fult” är en populärkulturell referens som jag använt så länge att jag inte minns var den kommer ifrån. (Jag försökte googla men hittade inget)

Lite skämtsamt menat, därav smiley på slutet.

Edit: Jag tror det kan komma från en gammal Rockystrip.
 
Top