Nekromanti Vad i helvete!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Isåfall..

Isåfall behöver man ju inte några regler alls. Eller kanske ta DoD-reglerna och porta till alla världar man vill spela i?
Jag måste säga att jag inte håller med dig.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Så länge man har kul så är det skit det samma vilket erfarenhets system som används. Om man sedan vill haka upp sig på detaljer och inte på det som händer i spelet så kan man ju bara beklaga det."

Som SL kan jag inte hålla med dig alls. Erfarenhetssystem utgör en maffig hörnsten i ett spelsystem, just därför att det har en så stor betydelse för vad som blir av karaktärerna.

--
Björn Paulsen

"We call it the Frequency Undulating Quantificator", Edam said. "If we use this against the Imperials, then they will be FUQed." -- Fist of the Blazing Wormhole (en parodi)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Inget förvånad alls!!!

"om man lider av dålig fantasi och har ett frånvarande sunt förnuft så bör man undvika level och xp baserade spel då det oftast krävs för att få spelt att funka. Annars kommer spelet att urarta och leda till ohämad koboldism."

Verkligen? Om man då har sunt förnuft och bra fantasi så bör man således föredra "level och xp baserade spel" (sic!) framför system som är mer detaljerade och enklare att spela? Uppriktigt sagt låter detta ganska dumt. Det är ungefär som att tala om för en värnpliktig att "det här geväret skriver vi bara ut till prickskyttar. De är så bra att de får lika stor precision som du får med AK-47:an."
Nej, då väljer jag mycket hellre ett system där jag slipper kompensera för en massa brister. Sånt slöar bara ned spelet.

--
Björn Paulsen

HIT-MAN: "There can only be one Dark Lord of the Sith!"
Cyborg Stan: "How about a Dark Minor Functionary of the Sith?"
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Inget förvånad alls!!!

"Och varför skulle det vara så med all säkerhet? Det finns inget som säger att en level 15 karaktär skulle vara sämre än level 16 karaktären i allt? Skillnaden är marginel mellan två fighters där det bara skiljer en level."

Nej, men han kommer att vara markant bättre i snitt, vilket inte alls är garanterat i ett färdighetsbaserat spel. Grundproblemet är idén att en karaktär kan värdesättas med en enda siffra - ju högre siffra desto "bättre" karaktär. Eftersom få personer (mig möjligtvis undantagen) vill ha en "sämre" karaktär utvecklas en strävan efter att ha den högsta leveln. Även bland rutinerade spelare, faktiskt.

Lika orealistiskt är att detta system automatiskt leder till att karaktären blir strömlinjeformad. Om x poäng krävs för att ha x FV (förenklad modell) så leder detta till att en level 10 Krigare endast kan ha FV 10 i till exempel Bredsvärd. Alla karaktärer han möter på som är i hans egen klass kommer antingen att ha FV 10 eller mindre. Och eftersom de är Krigare (vars enda egentliga uppgift är att slåss) så kommer detta FV att ligga runt 8-10. Sålunda kommer i stort sett alla karaktärer som vill överleva konvergera mot samma färdighetsvärden. Krigaren kan lugnt gå fram och döda en munk om han känner till dennes level, eftersom det inte finns en chans att denne har samma vapen-FV. Och så vidare...

Det finns flertalet skäl att jag inte gillar xp- och levelbaserade spel, liksom.

--
Björn Paulsen

Raven: "Well, aren't you a ray of sunshine?"
Ryan: "I think he's the most cheery person here :gremsmile: Such a wonderful fellow! I'll bet he even helps old ladies cross the street."
HIT-MAN: "Yep, right into oncoming traffic."
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Inget förvånad alls!!!

Boba dör inte alls vid det mötet. kommer inte ihåg exakt när han dör(om han ens gör det).

Level-system är uruselt och passar absolut inte till SW.


LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Inget förvånad alls!!!

"Boba dör inte alls vid det mötet. kommer inte ihåg exakt när han dör(om han ens gör det)."

Han var alive and well 20 år efter Endor, om jag minns rätt...

"Level-system är uruselt och passar absolut inte till SW."

...vilket skulle bevisas. :)

--
Björn Paulsen

"To be honest, you made no useful points at all. I have already answered each and every one of your points in my webpage. If you read it carefully, you will see that I provide solid evidence to refute each one of your conclusions, and that I in fact provided it a long time ago. I am not necessarily hostile to input, but I am not impressed by people who obviously don't even bother to read the entire page before firing off their "rebuttals"." --Mike Wong
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: Inget förvånad alls!!!

Boba dör visst där...han faller ju ner i det där levande hålet...Skaarlak eller vad det heter...

- Lord Gehenna -
"Now I have become death, destroyer of worlds..."
- Vishnu
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Inget förvånad alls!!!

Motbevis finns..

I några Marvel serier om Star Wars dök Bobban upp fast med minnes förlust...
De är räknas ej som äkta bland oss Star Wars fanatiker.. ( roliga men ej officiella )

Sen i de andra böckarna tals from jabbas palace eller va de nu var.. böcker i en serie som George Lucas är godkända för speltivkerare att hämta star wars info från..( bland oss fanatiker som tycker Star War rular så räknas några av dom som officiella )
Så lyckades Bobba ta sig ut genom att spränga bränsle tanken på sin flygryggsäck och sen krypa ut ur hålet skadad med syra sår över hela kroppen till Dengar kom och räddade honom.. 1 År senare återvände han i sitt skepp Slave2 och började "hämnas" på Sarlacen..
( som hade en inteligens som bestod av en symbios mellan själva sarlacen och de fortfarande levade medvetande av alla de folk som låg i dess inre. Ett medvetande som gärna hade velat att Bobba själv skulle bli en i gänget... )
 

The Harvester

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
5
Location
Skellefteå igentligen men för tillfället Stockholm
Re: Inget förvånad alls!!!

Att spelare införskaffar "monsterböcker" för att lära sig statestik och svagheter hos monstren är inte något som är begränsat till levelbaserade rollspel. Det kommer nog tyvärr alltid att finnas personer som kommer att införskaffa "monsterböcker" för att lära sig hur mycket hp/exp/level, osv. för att maximera sin gubbe.
Själv så spelar jag både levelbaserade och icke level baserade rollspel, precis som alltid så är det upp till spelledaren att balancera spelet. Så att om några krigare får för mycket erfarenhet pga av att dom rusar iväg själva och dräper allt som kommer i deras väg så får man styra äventyret i en annan inriktning.
Det klassiska problemet med färdighetsbaserade system är spelaren som vill bli bäst på allt och lär sig allt, därigenom inkräktar på andra spelares områden bara för att han vill också kunna magi/slåss/stjäla osv.
Men oavsett vilket system man använder så är det upp till spelare och spelledare att göra det en minnesvärd stund.

// The Harvester
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
elit eller?

Åhå, vädrar jag måhända elitism av det grövre slaget? *sniff, sniff* Jo minsann, den stanken tar man inte miste på...
Ärligt talat, tyder inte det på omognad att döma folk efter vilket spel dom spelar? Eller för övrigt på vilket sätt dom spelar? Jag trodde rollspel var till för att ha roligt, inte att det var ett självändamål. Iofs, smaken är som baken...en del visar bara upp den mer.

/Tobbe
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
NEJ NU!

Nu har vi banne mig sett tillräckligt många förvanskningar av ordspråket "smaken är som baken"!! Så deså!

[grunt voice]: Moove! Ouut! /images/icons/mad.gif


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: NEJ NU!

Jo jag vet, men det är svårt att låta bli - just "smaken är som baken" är så vansinnigt tacksamt att förvanska, även om många förvanskningar tenderar att stundtals bli lätt pre-pubertala ;-)

/Tobbelobbe - General i "Folkfront för mer smakbaksförvanskningar" - FFMSBF
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Håller helt med dig!

Det finns bara en sak att gör...
Vägra att spela!
Håll fast vid det gamla fina systemet!

Upp på barrikaderna!

Frippe
aka
Gust Karkat

Frippe [A-K o t y 2000]
 
Top