Vad hette din allra första rollperson?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
@Rickard skämtade lite om namn på rollpersoner i en annan tråd, och jag blev då nyfiken på hur fantasifulla vi alla varit.

Jag ligger nog lågt på skalan, min första rollperson, till Drakar och Demoner 82, var en krigare som hette Corl Drakdödaren. Han hade redan varit med och dödat en drake när vi började ... inte för att han hade nått att visa för det, inget guld eller så. :D Han hade STY 12 och KRA 17, vill jag minnas ...

Så vad hette era första rollpersoner?

Min första rollperson var till Mutant Undergångens Arvtagare och hette ERR0R. Jag tror jag har kvar rollformuläret någonstans.

Han hade betapersonlighet och laseröga.
Vill minnas att han var ganska lättlurad och behjälplig vid diverse inbrott på uppdrag av de andra rollpersonerna. Han förstod inte att det var inbrott men det spelade inte så stor roll, de de aldrig blev haffade

Last edited:
Min första karaktär var till The Authority rollspelet och hette The Violinist. Hon hade krafter från att ha hittat ett Lovecraftianskt musikinstrument som hon kunde spela för att ändra verkligheten. Jag vet att jag skapade en massa olika krafter hon kunde använda men sedan nästan bara sköt folk med en ljudstråle och gav sig själv flera långa armar gjorda av ljud för att rädda folk med. Jag vet att hennes riktiga namn, eller bara var efternamnet?, var ett anagram av Nyarlotothep eller ett av de andra Cthulhu monstren.

Min första karaktär var krigaren Dunbar. Detta var Basic D&D (Moldvay edition), och han dog innan han blev level 2.
Hans ersättare blev trollkarlen Windark. Som överlevde aningen längre, men dog innan level 3.
Tredje gången gillt: alven Gelonas Tarambagil klarade sig så länge att han blev konverterad till AD&D när vi bytte system. Dog till slut eftersom han drog Death från ett Deck of Many Things...

Sedan länge förlorat i glömskans dimmor. Men den första rollpersonen vars namn jag minns var en krigare i SRR vid namn Gord (ingen koppling till Gyxaxs Gord, D&D var ju ett dåligt spel så all eventuell smitta därifrån undveks nogsamt).

Goule, en dvärg.

Satte bara 1 på parera med sköld eftersom parering såklart bara var för veklingar. Men det betalade sig illa när min rollperson fick en magisk draksköld av vår käre SL. Det löste sig dock eftersom SL snabbt insåg att sådana föremål var alldeles för kraftfulla för oss och helt sonika lät någon SLP ta tillbaka den.

Min allra första rollperson var nog den muterade mungon Max till Mutant 1. Ja, det var den muterade mungon i regelboken. Han som heter Jerry i exempeltexterna. Men han heter Max. Jag var sex år.

Nästa jag minns är den fetlagde köpmannen Zemper Amilas till DoD Expert.

Oj... Tror det var Orim den galna magikern, eller Marus, den unga prästen... Svårt att minnas då jag allt som oftast var spelledare. Kommer dock ihåg att en av mina spelare döpt flera otursdrabbade jägare till Indra efter sin hund 🙂 samt en spelare som döpte sin rollperson till Paar.

Back