Vad heter saker här?

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har börjat skissa litegrann på en ... kampanj kanske. Eller sandlåda. Rätt mycket en fantasy heartbreaker. En stor skog fylld med magiska väsen, ruiner och skatter. Riddare, små byar och nån stad i ett litet rike utanför. Jag har varit ganska duktig på att inte namnge allt och försöka bara anteckna idéer med temporära namn (eller, för byarna, nummer) men nu börjar jag komma så långt att jag tror att det blir enklare att jobba vidare om saker faktiskt har namn.

Skogen handout 01.png
Den här kartan ritade jag snabbt ihop som skiss för en handout till eventuella spelare. Detta är den "kända" världen, stora skogen breder ut sig norrut och tanken är väl att spelarna ska kunna fylla på allt eftersom rollpersonerna utforskar. Det är inte min spelledar-planerings-karta (den är vektorgrafik i Inkscape).

Några byar har namn (men jag har jobbat utan att utvärdera mig själv, många kanske mår bra av att ändras). Andra behöver namn. Staden (på stora älven 15 km från havet, inte nöjd med den symbolen än) har inte heller något namn.

Masurmarken och Lummermarken är två olika regioner eller trakter i skogen (föreställer er att de har separata encounter tables, typ) - men vad heter hela sammanhängande skogen? Det namnet ligger nära till hands för namnet på hela kampanjen.

Vad heter de två stora älvarna? Får de ett nytt namn när de flyter ihop (vid tingsplatsen och stora stencirkeln, ej ännu förverkligade på denna karta)?

Vad heter riket/landskapet där folket bor? Jag har medvetet begått en fantasy-synd och placerat byarna på överdrivna avstånd från varandra. Tänk er ett böljande/småberigt hed-landskap med enstaka enar, rönnar och andra härdiga små träd mellan byarna (åkrar finns såklart, men givet skalan så ryms det självförsörjande jordbruket på mindre än ytan under varje litet ritat hus på kartan. Jag har funderat och räknat på detta mycket mindre än vad jag "vanligtvis" gör. Som sagt, fantasy-synd för att skapa en traditionellare berättelse). Riket är förresten pseudo-feodalt, det finns ett drygt halvdussin riddare som äger några gods (och därmed i princip byarna) vardera. Kungen är död sen några decennier, marsken styr i kungens ställe.

Det fanns såklart ett gammalt folkslag också som efterlämnat sig ruiner i skogen. Just nu heter de vastrovaler.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Borrarp bör flytta närmare där älvarna möts och byta namn till något timmer eller handelsrelaterat, för om älvarna är farbara för timmerflottar och kanoter/flodbåtar så är nästan granterat en knutpunkt där det ligger ett sågverk och/eller handelsplats.

Tärna...whatever den heter... bör tas bort (Staden högre upp lär inte acceptera konkurrans) och du bör visa att Staden som ligger lite högre upp ligger precis på ett lämpligt ställe där kust-/havsfarande fartyg kan manövrera sig upp för floden innan den blir för smal för så stora fartyg. Om du nu inte har några bosättningar på kusten (förutom den där onämnda byn väster om Gammhed, som kanske är en befäst by uppe på en klippa/höjd) så tyder väl det på att det har historiskt sätt funnits rövare och pirater längs kusten.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Tärna...whatever den heter... bör tas bort (Staden högre upp lär inte acceptera konkurrans) och du bör visa att Staden som ligger lite högre upp ligger precis på ett lämpligt ställe där kust-/havsfarande fartyg kan manövrera sig upp för floden innan den blir för smal för så stora fartyg.
Det kan vara så att Tärna e en omlastningsstad för vidare transport till den ovan. Gamla Uppsala hade ett samhälle en bit längre ner på floden där man lastade om för vidare transport till Uppsala.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Och floden, efter att de två mindre flyter ihop, kan heta Digerån. De två mindre heter Lillån och Rappen. Den västra floden heter Manken, då den flyter sakta (till skillnad från Rappen).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vad finns i skogen? Alltså i form av varelser och oknytt? Om någon skulle säga "Ge dig inte in i skogen, där finns bara X och Y", vad är då X och Y i det här fallet? (Det är okej om X är det vanligaste i Masrumarken och Y är det vanligaste i Lummermarken, eller om det finns gemensamma saker mellan de två).

Hur länge har området varit bebott av människor i dess nuvarande struktur (Det här pseudofeodala samhället), och hur länge var det bebott av människor innan dess under andra former? Mellan tummen och pekfingret alltså, snackar vi 10-tals år, 100-tals år eller 1000-tals år?

Vad vet du om vastrovalernas språkbruk och namnkultur? Är de baserade på något?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Det kan vara så att Tärna e en omlastningsstad för vidare transport till den ovan. Gamla Uppsala hade ett samhälle en bit längre ner på floden där man lastade om för vidare transport till Uppsala.
Detta händer i princip bara där det finns en riktigt riktigt bra anledning för att staden högre upp inte ska ligga där omlastningsplatsen finns. Typ att omlastningsplatsen ligger i sankmark med sjukdomar och saker, eller att Staden ligger på en viktig kultplats (som Uppsala) eller en defensiv plats (som Rom och Ostia eller Aten och Piraeus).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Detta händer i princip bara där det finns en riktigt riktigt bra anledning för att staden högre upp inte ska ligga där omlastningsplatsen finns. Typ att omlastningsplatsen ligger i sankmark med sjukdomar och saker, eller att Staden ligger på en viktig kultplats (som Uppsala) eller en defensiv plats (som Rom och Ostia eller Aten och Piraeus).
Du får det att låta som om det inte kunde gälla här.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Borrarp bör flytta närmare där älvarna möts och byta namn till något timmer eller handelsrelaterat, för om älvarna är farbara för timmerflottar och kanoter/flodbåtar så är nästan granterat en knutpunkt där det ligger ett sågverk och/eller handelsplats.
Breset (västerbottniska för där två älvar/bäckar flyter samman) är en knutpunkt. Tingsplats, stencirkel-henge och kungagravar. Antagligen återkommande marknadsplats. Mitt första utkast till sumbol för platsen blev för ful för att komma med på denna skiss, men den finns där. Kanske har du rätt i att Borrarp borde flytta närmare och få ett namn som motsvarar det tunga ansvaret. Jag vill dock inte ha detta som centralort, vilket kanske inte mejkar världsbyggande sense egentligen. Men berättarmässigt vill jag inte ha den starkaste feodala och/eller ekonomiska makten på samma ställe som den magiska stencirkeln och de vandöda kungarna. Eller vad som nu finns där.

Tärna...whatever den heter... bör tas bort (Staden högre upp lär inte acceptera konkurrans) och du bör visa att Staden som ligger lite högre upp ligger precis på ett lämpligt ställe där kust-/havsfarande fartyg kan manövrera sig upp för floden innan den blir för smal för så stora fartyg. Om du nu inte har några bosättningar på kusten (förutom den där onämnda byn väster om Gammhed, som kanske är en befäst by uppe på en klippa/höjd) så tyder väl det på att det har historiskt sätt funnits rövare och pirater längs kusten.
Hah! Tärnarven ingår i marskens personliga domän och han är inte intresserad av att låta de skitiga borgarna i staden diktera några villkor om var hans bönder ska få och inte få odla. Men stadens rikedomar växer och kanske har han snart inte råd att säga emot.

Stadens läge kan vara lika mycket maktens diktat (tänk Sigtuna) som ekonomiska faktorer. Jag vet inte. Har inte hunnit dit i tankarna. Den skulle kunna ligga precis vid en trixig passage i älven där vattnet, inte forsar men blir lite väl strömt för de havsgående fartygen.

Jag tänker mig kusten som ganska karg och klippig. Jordbruksmarken finns inte där. Jag inspireras lite av medeltida Gotland här - vars byar ligger en bit innåt land, men med tillhörande fiskeläger där man bodde ett tag varje år ute vid kusten. Visserligen var Gotland ansatt av pirater också ...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Området heter kanske något döpt efter vastrovalerna? Sörvalen?
Absolut tänkbart.

Och floden, efter att de två mindre flyter ihop, kan heta Digerån. De två mindre heter Lillån och Rappen. Den västra floden heter Manken, då den flyter sakta (till skillnad från Rappen).
Givet storleken på vattendragen är de nog älvar. Men Digerälven fungerar. Gillar den lite olycksbådande konnotationen på något som bara betyder stor egentligen. Lillälven, Rappen och Manken ska jag också ta med mig.

Vad finns i skogen? Alltså i form av varelser och oknytt? Om någon skulle säga "Ge dig inte in i skogen, där finns bara X och Y", vad är då X och Y i det här fallet? (Det är okej om X är det vanligaste i Masrumarken och Y är det vanligaste i Lummermarken, eller om det finns gemensamma saker mellan de två).

Hur länge har området varit bebott av människor i dess nuvarande struktur (Det här pseudofeodala samhället), och hur länge var det bebott av människor innan dess under andra former? Mellan tummen och pekfingret alltså, snackar vi 10-tals år, 100-tals år eller 1000-tals år?

Vad vet du om vastrovalernas språkbruk och namnkultur? Är de baserade på något?
I skogen finns vättar och vittror. Enkelt uttryckt. Och åtminstone en bro (vilket är imponerande givet islossningen) över vad Genesis döpt till Rappen, enligt legenden om riddaren som dräpte häxan som dräpte kungen. Och det spökar vid ruinen Hollram Frostkorps gods, han som förrådde kungen. Och mer nyligen, en mannsålder kanske, begav sig en av riddarna in i skogen efter profetisk dröm om en grotta där han äntligen skulle få en arvinge. Han kom aldrig tillbaka.

Nuvarande staus quo, med marsken, har varat ca 100 år. Något mindre. Samma kultur, fast med en kung, lägger på ytterligare kanske 200 år. Innan det fanns ett maktvakum där regionen var - jag vet inte om den var tom på människor men utan tydlig centralmakt - i kanske 150-200 år tills vi kommer till vastrovalernas undergång/övergivande av regionen. De bodde i regionen i 200-300 år kanske. Vittror, jättar och sånna har kanske byggt ännu äldre strukturer.

Jag har medvetet valt att inte tänka allt för mycket på vastrovalernas kultur. Jag vill kunna slänga in lite coola ruiner utan att fastna i att fundera på hur makten strukturerats, vart handelsplatserna låg etc. Namnet är en misshandel av namn på germanska stammar, jag tror att jag vill att rollpersonerna talar ett liknande språk som de gamla vastrovalerna och kan läsa deras runor. Under de 200-300 åren vastrovalerna byggde grejer i regionen hinner de gå från enklare stenarkiktetur till gotik.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tärna...whatever den heter... bör tas bort (Staden högre upp lär inte acceptera konkurrans) och du bör visa att Staden som ligger lite högre upp ligger precis på ett lämpligt ställe där kust-/havsfarande fartyg kan manövrera sig upp för floden innan den blir för smal för så stora fartyg
Måste säga att jag verkligen älskar denna kommentar. Jag bygger, åtminstone delvis medvetet, in en konflikt i min spelvärld bara genom att rita en by vid ett vattendrag. Och min "spelare" Cybot behöver inte mer än nån minut (antar jag) för att upptäcka att något är "fel". Bra spelvärldsbygge (jag ska inte dunka mig själv i ryggen för mycket, men jag lyckades i alla fall med nått) ger spelarna agens.

____________

Mina byar heter just nu:

Dåderboda
Bytningsbo
Tärnarven
Almberg
Trollharg
Källsäger
Gebbhestra
Roliden
Nyhammar
Borrarp
Eldene
Krok
Österby
Ytterböte
Dalminne
Rönnliden
Gammhed

Jag räknar 6 stycken utan namn, inklusive borg med tillhörande by där kungen regerade. Även staden saknar namn. Mottar tacksamt förslag på namn (och kritik på de befintliga!)

Uppenbarligen går jag efter nån slags fornnördisk, rätt lättsmält svensk fantasy. Jag vill ha namn som är lätta att uttala och "fatta". Tror jag. Jag vill nog inte ha namn på engelska. Samtidigt låter Österby som en plats där buss 729 stannar ... Jag vet inte.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Måste säga att jag verkligen älskar denna kommentar. Jag bygger, åtminstone delvis medvetet, in en konflikt i min spelvärld bara genom att rita en by vid ett vattendrag. Och min "spelare" Cybot behöver inte mer än nån minut (antar jag) för att upptäcka att något är "fel". Bra spelvärldsbygge (jag ska inte dunka mig själv i ryggen för mycket, men jag lyckades i alla fall med nått) ger spelarna agens.
Måste erkänna att jag inte ser något fel med att ha en by där, jag kan tänka mig flertalet anledningar till varför den skulle kunna finnas där.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Måste erkänna att jag inte ser något fel med att ha en by där, jag kan tänka mig flertalet anledningar till varför den skulle kunna finnas där.
Jag känner det samma. Det verkar ju vara en by, medan staden längre upp längst floden är en stad. Mycket möjligt att den byn är en av den stadens försörjare av diverse spannmål/ull/kött/whatever...
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Byt ut "by" i Österby mot något annat

Österhed
Österred
Österhult/ holt

mm

(ber om ursäkt om man inte får länka..men det är 131 efternamn)

ger "alla" efternamn som svenska orter har. Så slipper du "by"
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Måste erkänna att jag inte ser något fel med att ha en by där, jag kan tänka mig flertalet anledningar till varför den skulle kunna finnas där.
Det finns inget fel med att ha en by där, om du inte råkar vara borgare i staden högre upp. Större flodständer tenderar att ligga antingen så nära flodens mynning som det är praktiskt*, som en handelsplats där kust-/havsseglare lastar om till flod-gående båtar (och givetvis som en insamlingspunkt av varor som finns i området), eller nära punkten där floden inte längre är farbar för båtar (pga sandbankar, vattenfall, forsar eller vad det nu är) eller där flera floder flyter ihop.

*Städer som London och Paris och Lissabon ligger lite högre upp, just för att pirater och rövare var ett problem i området. Men de accepterade inga större städer nedströms på väldigt länge. Det var t.ex. inte förrän på 900-talet som Rouen blev en större stad då det visade sig att man behövde ett fort där för att hindra vikingar från att segla upp för floden. Då hade Paris existerat i 1000 år och var ett centrum för kungamakten (så även om det låg städer längre ner så var Paris existens garanterad). Fram tills på 1900-talet så fanns det varken städer eller broar nedanför Londons kajer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag hade kallat regionen för Bragalagen*, efter den första kungen Brage (Dvs en riff på Danalagen).

(Byt ut "Braga" mot passande kungligt namn)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag hade kallat regionen för Bragalagen*, efter den första kungen Brage (Dvs en riff på Danalagen).

(Byt ut "Braga" mot passande kungligt namn)
Hm. Inte ett dumt spår att följa.

Jag var inne på att följa @Genesis tips och döpa regionen efter det gamla folket. Skogen heter Vitterveden, efter folket som bor där, hedlandskapet kan ju då heta efter människorna som bor där. Eventuellt är ju det nuvarande folket "samma" som det gamla, men efter en apokalyps. Eventuellt har gamla ortsnamn levt kvar, eventuellt kallar de nya sig samma som de gamla gjorde eller en variant på det.

Att döpa folk efter mytiska, grundande kungar är (har jag för mig) vanligt bland germaner. Götarna kan ha grundats av Göte osv. Så namn+lagen är svinbra, namnet är både namnet på folket och kungen.

Just nu heter det gamla folket som sagt Vastrovalerna. Ändelsen tog jag från nahanarvalerna och förledet är mitt okunniga försök att leka med "väster" ungefär som ostrogoterna (eventuellt) kommer från öster.

Även om vastrovalerna vid detta lag letat sig irriterande djupt in i mina anteckningar kanske namnet ska ryka. För arbetar man vidare med namnet, Valalagen t.ex., är jättehäftigt för 'vala' kan ju betyda magiker, men jag har jag väl nästan återskapat Valinor ... Tolkien, jävla gubbe att komma med alla idéer först ... Antagligen fastnade jag för nahanarvalerna för att efterledet var så bekant ...
 
Top