Vad heter er rollspelsklubb?

Min klubb heter ju Spelklubben Loke. Det var ingen av oss som var speciellt nöjd med det men inget annat av alternativen vi tog fram blev populärare än det. Jag och en polare ville att vi skulle heta Alpha Rules men det ville ingen annan. Namnet hade dykt upp på första numret av vårt första klubbfansin och tanken var att det skulle referera till rollspelens (då) viktigaste regel "Spelledaren har alltid rätt".

Namnet togs fram när vi skulle gå med i Sverok. I gruppen har också funnits medlemmar från två andra lokala klubbar, Yolo (ni vet vad det betyder) och F.E.A.R. (Föreningen Enköpings Aktiva Rollspelare). Vi har haft folk från andra grupper som jag inte vet om de har några namn. Vi hade några medlemmar som min grupp inte spelade med som efter ett tag bröt sig ur vår klubb och bildade klubben Evolution.
En medlem kom från en Gävlebaserad klubb som hette En grön sak på en mojäng.

Min inofficiella spelklubb med endast mig som medlem heter-The me,myself and i gaming club for the desperate and lonesome that's longing for some gaming buddies.

Först så kallade vi gruppen för Rinkabyrpg, sen byttes det till BBB som är en förkortning på Brända Bössan Boys. Det var det gruppnamn gänget fick efter att ha blivit felaktigt utpekade som bråkmakare på den lokala puben Brända Bössan i staden Ambrilla. Så nu är det kort och gott BBB. Skärmavbild 2026-01-19 kl. 23.31.19.png

Vi har försökt hejda de ständiga namnbytena på vår messengergrupp, som efter några sådana insatser länge fick heta Tisdagskonfluxen. Nyss döpte en av de mer anarkistiskt lagda spelarna dock om den till "Kristus ludnaste". Jag är osäker på om någon vet varför.

Vi startade en förening för massor av massor av år sen som vi i brist på idéer högg en karaktär från talisman slumpmässigt, så blev Likätarens spelförening. Men, någon på Sverok kunde inte riktigt läsa, eller skriva, eller hade som uppgift att göra saker mer studentikost än vad vi lyckades med, så det slutade med att den efter registrering hette Likörens spelförening.

Vi startade en förening för massor av massor av år sen som vi i brist på idéer högg en karaktär från talisman slumpmässigt, så blev Likätarens spelförening. Men, någon på Sverok kunde inte riktigt läsa, eller skriva, eller hade som uppgift att göra saker mer studentikost än vad vi lyckades med, så det slutade med att den efter registrering hette Likörens spelförening.
Och idag heter ni Spelarnas Likörförening?

Officiellt hade våra grupp inget namn, än mindre nu när den är mer eller mindre icke existerande. Men jag lekte med tanken att om den skulle ha ett namn så skulle den heta Fuck Those Dice. Kanske återupplivar jag gruppen nån dag med det namnet

Det vikingatida namnet Spjallbuði / Spelbåde har tyvärr dött ut. Den som förkunnar att en spelsittning är planerad skulle ju kunna heta så.

Fast i själva verket betydde namnet "evangelist". Spjall är "budskap", jfr. gospel. Verbet "att båda" har vi kvar än idag fast det uppfattas som gammaldags.

Jag vet inte om vi kan kalla oss en klubb men vi har organiserat oss för spel på LinCon sedan 1995. Det har blivit lite hemmaspel också, men ganska intermittent.
Vi kallar oss PLEW

Vilket står för: Peace, Love and Eternal Wisdom.

Klubb och klubb... Discord-servern heter i alla fall Tentakler i Mörkret, uppkallad efter titeln på en erotisk roman som en författande rollperson vid något tillfälle var tvungen att skita ur sig. Gänget gick så långt att de till och med tryckte upp merch i form av exakt en T-shirt när jag hade den dåliga smaken att fylla gubbjävel.
470223357_10162746702484122_1657887685042632964_n.jpg

Back