Nekromanti Vad har vi spelat 2017-2019

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Suck, hade skrivit en fin sammanställning som åts upp av Cyberrymden...

Nåja, så här ser topplistan ut:

SpelAntalGeografiStatus
Dungeons & Dragons 517UtlandetAktivt
Mutant År noll (alla versioner)*14SverigeAktivt
Star Wars FFG (alla versioner)12UtlandetAktivt
Call of Cthulhu (alla versioner)**11UtlandetAktivt
Symbaroum10SverigeAktivt
Dungeons & Dragons (alla äldre versioner)10UtlandetEj i produktion
Coriolis8SverigeAktivt
Kult Divinity Lost8SverigeAktivt
Hemmabygge8/Ej i produktion
Ur varselklotet7SverigeAktivt
Western 47SverigeAktivt
Svärdets sång6SverigeAktivt
Fiasco6UtlandetAktivt
Lamentations of the Flame Princess6UtlandetAktivt
Warhammer FRP (alla äldre versioner)6UtlandetEj i produktion
Sagospelet Äventyr5SverigeAktivt
Apocalypse World5UtlandetAktivt
Into the Odd5UtlandetAktivt
Warhammer 45UtlandetAktivt
Drakar och Demoner 1982-19915SverigeEj i produktion
Mutant Undergångens arvtagare5SverigeEj i produktion
Vampire (alla äldre versioner)5UtlandetEj i produktion
Fantasy! OSG4SverigeAktivt
Järn4SverigeAktivt
Svärd och svartkonst4SverigeAktivt
Knave4UtlandetAktivt
Svavelvinter4SverigeEj i produktion
Star Wars D64UtlandetEj i produktion
Eon 43SverigeAktivt
Hjältarnas Tid3SverigeAktivt
Leviathan3SverigeAktivt
Oktoberlandet3SverigeAktivt
Masks: A New Generation3UtlandetAktivt
Pathfinder 23UtlandetAktivt
Trail of Cthulhu3UtlandetAktivt
Troika3UtlandetAktivt
Werewolf (alla versioner)3UtlandetAktivt
Drakar och Demoner Trudvang3SverigeEj i produktion
Eon 33SverigeEj i produktion


Några slutsatser:
  • Spridningen är stor, 178 spel nämns 400 gånger + alla hemmabyggen. Utöver de i tabellen nämns 32 spel två gånger och 109 spel en gång vardera.
  • Av ovanstående i tabellen är 18 svenska och 20 utländska. Av de svenska är bara 5 ur produktion (4 om man räknar Svavelvinter som aktivt, ett gränsfall kanske).
  • Som andel står aktiva svenska spel för 39% av omnämnandena i tabellen.
  • DnD är det enskilt mest spelade (det vill i detta fallet det som flest olika användare sagt sig spelat under perioden), men inte alls så dominerande som det verkar vara på andra ställen (27 av 401 omnämnanden, eller ca 7% + fast då räknas ju inte alla hack så klart...).
Vet inte om detta bekräftar Ligans spaning, snarare verkar de aktiva svenska spelen vara ganska väl representerade. Kollar vi på antal svenska respektive övriga backare sedan crowdfunding-eran drog igång ger det ungefär samma bild, där svenska köpare står för ungefär hälften över tid.

Men det är möjligt att återförsäljningen när väl produkten finns ger en annan bild.

 

Attachments

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bifur;n338420 said:
Vet inte om detta bekräftar Ligans spaning, snarare verkar de aktiva svenska spelen vara ganska väl representerade. Kollar vi på antal svenska respektive övriga backare sedan crowdfunding-eran drog igång ger det ungefär samma bild, där svenska köpare står för ungefär hälften över tid.
Frågan är hur mycket de spelas. Jag kan bara tala för mig själv, men de svenska spelen var klart överrepresenterade i gruppen "prövat på" medan de utländska har spelats avsevärt mer ingående. Till stor del beror detta nog på mängden support spelen ifråga haft - jag har spellett D&D5-kampanjen Princes of the Apocalypse som vi spelat till och från sedan... 2015 tror jag, där vi nu kommit från level 3 som den började på till level 12. Det är förmodligen därför vi inte spelat mer Star Wars heller - det finns ett par äventyr till det, men det är brist på kampanjer.

Mutant år 0 har här en fördel i att spelet har en inbyggd kampanj tillsammans med bra stöd för egen improvisation. Det är liksom inget snack om saken om vad man gör i det spelet, vilket gör att det spelas mer.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Intressant statistik.

En tanke som dyker upp är om själva spelandet egentligen är så intressant ur ett tillverkarperspektiv. Där är såklart roligt att spel man tillverkar blir spelade, men när det kommer till mättad marknad så gäller det snarare frågan hur många spel som jag som konsument har köpt (och även hur många av dem jag läst, för att fortsätta köpa den aktuella produktlinjen).

Skulle även vara intressant att se hur man som konsument prioriterar läsning av de spel man köpt. Har nya produkter till ett visst spel alltid företräde i min läsning när de släpps? Själv har jag tex prioriterat att läsa Hindenburg, Symbaroum Mörkrets Moder, miniscenario-häftet till Coriolis samt Chockmodulen Sju sorters skräck på senaste tiden trots att jag köpt många andra spel.

Hur väl produkter på detta sätt konkurrerar med övrigt utbud borde vara en väsentlig parameter om marknaden upplevs mättad?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Staffan;n338427 said:
Frågan är hur mycket de spelas.
Ja, vi borde kanske tvinga folk att föra statistik inte bara över antal spelmöten utan också hur långa spelmöten de spelar och med hur många spelare för att ge varje spel en objektiv vikt? Jag har spelat ungefär lika många möten DnD5 och Sagospelet Äventyr de sista tre åren; i det förra fallet är vi fyra-fem personer som spelar i runt sex timmar; i det senare två spelare som spelar i runt en timme. Så mätt i person-timmar spel har det alltså blivit mycket mer DnD-spel än Sagospelet-spel.

Jag tycker bilden ovan stämmer ganska bra överens med inventeringen jag gjorde för några år sedan: antalet spel som spelas är mycket stort - den svenska rollspelsscenen är balkaniserad - men ett fåtal "aktiva" spelas av flest personer. Baserat på vårt forums aktiva personer. Jag killgissar att DnD5 är mycket mer dominerande utanför den här lilla ankdammen. Hur många som är med i olika (svenska) FB-grupper ger kanske en mer representativ bild?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Hej hopp, här kommer min spellista. Men jag är säker på att jag glömt något eller några jag testat på konvent.

Mutant År Noll
Mutant Genlab Alfa
Svärdets Sång
Ur Varselklotet
Coriolis

Eon 3
Eon 4
Hjältarnas Tid
Kult Divinity Lost

Kutulu
Trail of Cthulhu

Western 3
Western 4

Noir

Mutant 1989
Drakar och Demoner -91 (men så påbyggt att det nästan är ett nytt spel)

Vampire 5th edition
Changeling the Lost

Shadowrun (5? 6?)

Skrômt
Gudasaga

Masks

Final Girl
Olympus (Radesäters minispel)

Reinkarnation (mitt hemmabygge)

Fallen Reich
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Staffan;n338427 said:
Frågan är hur mycket de spelas.
Det vet vi ju inte, om man inte gör som Skarpskytten :) (Jag har faktiskt hyfsad data för Symbaroum eftersom det blivit en bieffekt av Erf-räknandet, 57 tre-fyra-timmarspass 2017-2019).

Men å andra sidan tänker jag att det jämnar ut sig (även om vår ankdam är för liten för att vara ett bra underlag), i alla fall för spelen på topp-20. Min personliga erfarenhet är exempelvis att de flesta spel får ett gäng pass, minst 5 om de väl blir provade.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Sen på det, men satt och funderade på vad jag egentligen spelat, så jag kan ju lika gärna posta. Det som slår mig är att man har spelat klart mycket mer än vad man tror. Jag tycker det känns som att jag knappt har hunnit spela något alls - men det blev ändå en del.

Utländska spel
============
  • The Quiet year (2 oneshots på konvent)
  • Lovecraftesque (oneshot på konvent)
  • Dream askew (oneshot)
  • Best Friends (oneshot på konvent)
  • Last stand (flera oneshots på konvent)
  • Fiasco (oneshot)
  • Dungeons and dragons 5e (oneshot)
  • Fall of Magic (oneshot på konvent)
  • For the Queen (oneshot)
Svenska spel (inklusive svenska spel på engelska och ännu ej utgivna spel)
================================================== ========
  • Daughters of Verona (oneshot på konvent)
  • The Murder of Mr Crow (oneshot)
  • Chameleon (oneshot på konvent)
  • (Ganska) Läskig Grotta (oneshot)
  • Barkhäxan (oneshot)
  • Tristess (2 oneshots)
  • Norrsken (speltest på konvent)
  • Skövd (speltest på konvent)
  • Thespian (speltest på konvent)
  • Anno daemonum (eget, speltest på konvent)
  • Fall (eget, speltest)
  • Blood feud (eget, speltest på konvent)
  • Middle world (eget, speltest på konvent)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Skarpskytten;n338436 said:
Ja, vi borde kanske tvinga folk att föra statistik inte bara över antal spelmöten utan också hur långa spelmöten de spelar och med hur många spelare för att ge varje spel en objektiv vikt? Jag har spelat ungefär lika många möten DnD5 och Sagospelet Äventyr de sista tre åren; i det förra fallet är vi fyra-fem personer som spelar i runt sex timmar; i det senare två spelare som spelar i runt en timme. Så mätt i person-timmar spel har det alltså blivit mycket mer DnD-spel än Sagospelet-spel.

Jag tycker bilden ovan stämmer ganska bra överens med inventeringen jag gjorde för några år sedan: antalet spel som spelas är mycket stort - den svenska rollspelsscenen är balkaniserad - men ett fåtal "aktiva" spelas av flest personer. Baserat på vårt forums aktiva personer. Jag killgissar att DnD5 är mycket mer dominerande utanför den här lilla ankdammen. Hur många som är med i olika (svenska) FB-grupper ger kanske en mer representativ bild?
Jag killgissar att folk som spelar enbart ett rollspel med enbart en spelgrupp får ut rätt lite av att hänga på wrnu.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag kommer inte ihåg helt säkert under så lång tid, men jag spelar oftast samma spel under en längre tid, och om man inte spelar mer än var tredje vecka eller så...
  • Savage Worlds - Last Parsec & Superheroes
  • Call of Cthulhu 7th ed
  • The Black Hack/Tekumel
  • Wandering Heroes of Ogre Gate
  • Forbidden Lands
  • The Fantasy Trip
  • Fate Core/Tekumel
Läst och köpt groteska mängder mer. Det vore ju kul att spela fler olika spel.

Personligen undrar jag stort över 36 st svenska rollspel, som Nils sa i podden. Finns det så många? Jag kan inte ens komma på tjugo.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Mutant år noll (en gång)
Fantasy! (tre-fyra gånger)
Hjältarnas tid (två gånger)
Svenska kulter (mycket!)
KULT DL (två gånger)
Oktoberlandet (en gång)
Whitehack (mycket!)
Call of Cthulhu / Invictus (mycket!)
Cthulhu Dark (två gånger)
Mutant Cronicles (tre gånger)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Feuflux;n338501 said:
Jag killgissar att folk som spelar enbart ett rollspel med enbart en spelgrupp får ut rätt lite av att hänga på wrnu.
Varför då?

????
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har spelat dnd 3.5, dnd 5e och mutant år noll. Och Warhammer fantasy. Ingen aning hur mkt
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
.113;n340991 said:
Varför då?

????
Nu var det ett tag sedan jag hörde det men en kritik mot wrnu är "teoribabbel". Att vi håller på att överanalysera allting istället för att ta ett rollspel, läsa det och sedan spela det.
Själv får jag väldigt mycket bredd genom forumet. Utan er hade jag aldrig hört talas om typ 95% av de spel jag kan namnet på. Däremot saknar jag djup om rätt saker (det går ju att starta fler trådar själv, men det skulle vara kul att snubbla över dem oftare). Ett helt Eon-forum, men jag bryr mig inte om Eon. En massa om Kult, men jag bryr mig inte om Kult. Typ ingenting om The One Ring.

Så om jag inte vill ha spel-trådar om andra spel än The One Ring (som jag här låtsas vara det enda jag spelar) och inte ha gruppdynamik-trådar (eftersom jag här låtsas att jag bara spelar med mina sedan flera år sypersynkade kompisar). Varför ska jag läsa här?

Men som sagt, jag gissar ju.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag kanske är konstig bara ;)

??????2017 tror jag inte jag spelade alls men va nog här ändå

Mobilen la iaf till en massa extra? Så jag såg kanske mer överraskad ut än jag var, men var lite nyfiken på vad du menade bara
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Svenska:
Mutant År 0. 20-30 speltillfällen.
Drakar och Demoner Chronopia. 4 speltillfällen.
Drakar och Demoner "Retro". 3 speltillfällen.

Utländska:
AD&D 1: 7 speltillfällen.
D&D 3.5: 12 speltillfällen.
D&D 5: ~20 speltillfällen.
Infinity: ~10 speltillfällen.
Trail of Chtulhu: 1 speltillfälle.
Shadowrun 2: 19 speltillfällen.
TORG: 15 speltillfällen.
Torg Eternity: 3 speltillfällen.
Numenera: 1 speltillfälle.
Mage the Ascension: 3 speltillfällen.

Fanns det mer tid skulle vi nog spela mer spel, både svenska och utländska. Har jag pengar stödköper jag svenska rollspel av wrnuskapare, och en av de andra spelledarna köper det mesta svenska som Kickstartas. Vi avsätter lite mer än 2 5-timmarspass i veckan till rollspel i min grupp. I våran 30+åriga existens är det största antalet olika rollspel som spelats under ett år 11 stycken, antal äventyr 29 stycken. Jag är den som spellett mest och mitt favoritspel är AD&D2. Av alla svenska rollspel har jag bara spellett två, Kult och "Cyber-Mutant" och bara varit genuint intresserad av att spelleda två andra, Terone och Khelataar.

Jag tror dock att de flesta har fler rollspel än de kommer spelleda oavsett ursprung.
 
Top