Vad har man på omslaget?

Jag har knåpat ihop ett äventyrskompendium med fyra stabila, systemagnostiska rätt vaniljiga fantasy äventyr, totalt 60 sidor. Tanken är att trycka upp ett gäng häften/böcker i lite billigare format (Jag har kvar min kontakt på ett tryckeri efter att vi trycket Utan frid) och göra en PDF för försäljning. Ruiner och rikedomar är arbetsnamnet.

Allting är klart, allting utom en omslagsbild. Hur löser jag det? Bilder och kartor i äventyren har jag ritat själv, jag är väl ingen skolad konstnär så men är ändå nöjd. De är tydliga och stämningsfulla och hela produkten har en skön-do-it-yourself-känsla med enkel layout, enkla bilder och allt fixat av mig.

Men omslaget? Vad gör man av det? Vad ahr ni för tips? Ska jag försöka fixa en bild? Eventullet skulle jag kunna få min kära fru att utöva konst, hon är ju absolut bättre än mig. Men sen då? Bara en bild med text på? Lite mer abstrakta mönster? Något som känns enkelt, snyggt nog och görbart utan kunskaper i coola dataprogram (alla bilder i häftet är handmålade och in scannade)

Alla tips uppskattas

Jag har jagat lite på Wikimedia Commons efter public domain bilder som man sedan fixar till i en bildbehandlare med egen titel osv (kan tipsa om Pixlr editor som är gratis och webbbaserad).

Exempelvis skulle denna nog funka utifrån din beskrivning (The Clan of Munes by Frederick Judd Waugh):

1000010260.jpg

Last edited:
Du kan alltid söka efter konstnärer som dog under andra världskriget. Deras bilder har ingen upphovsrätt längre.

Här är sidor att inspireras av (från en tidigare trådar):

Men omslaget? Vad gör man av det? Vad ahr ni för tips? Ska jag försöka fixa en bild? Eventullet skulle jag kunna få min kära fru att utöva konst, hon är ju absolut bättre än mig. Men sen då? Bara en bild med text på? Lite mer abstrakta mönster? Något som känns enkelt, snyggt nog och görbart utan kunskaper i coola dataprogram (alla bilder i häftet är handmålade och in scannade)

Ja.

Sök efter public domain bilder eller be din fru teckna något.
Hitta en font du gillar och ha den som titel.

Lek och ha roligt, gör något du tycker känns kul att göra.

Du sätter det som får mest uppmärksamhet om du vill sälja och det som är den saknade pusselbiten som låser upp resten av boken om du vill skapa konst.

Du sätter det som får mest uppmärksamhet om du vill sälja och det som är den saknade pusselbiten som låser upp resten av boken om du vill skapa konst.
Det är en bra definition, det här är nog det minst pretentiösa jag renskrivit och minst kon startade, men i gengäld var det väldigt lättsamt att skriva och rita

Back