Nekromanti Vad har hänt med [small][/small]?

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ett par gånger under den senaste tiden har jag försökt använda märkningen för mindre text utan något resultat. Märkningen dyker upp i inlägget, men när jag trycker på "Fortsätt" försvinner den bara. Det här är lite irriterande, eftersom mindre text ju är en av grundkomponenterna i ett läsvärt och välkomponerat inlägg.
Har det här hänt någon annan? (alla andra märkningar verkar f.ö. fungera)

Den här texten står innanför märkningarna i fråga. Men med min vanliga tur funkar säkert allt hur bra som helst den här gången.

-JPS-
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det låter underligt att märkningen skulle försvinna och nu verkar det ju fungera. Det är inte så att du råkar skriva fel eller så? Koden för detta är väldigt enkel och det ser även exakt ut som många andra märkningar så jag har svårt att tro att det inte skulle fungera eller att det skulle bli något problem med just den.

För övrigt, varför skulle small behöva användas för att göra ett läsvärt inlägg? Det försämrar ju snarare läsbarheten, och innehållet i själva inlägget lär ju knappast bli bättre av et.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Det funkar för mig

Senast jag använde det var 2002-09-23 00:15 och innan dess 2002-09-18 23:36..

~Brukar använda [ small ] ibland när det gäller oviktiga saker (eller när [color:448800]Han</FONT> viskar)

PS. Hur kan man göra märkningar eller HTML i inlägg utan att det aktiveras? DS
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Det funkar för mig

Hur kan man göra märkningar eller HTML i inlägg utan att det aktiveras?

Man skriver exempelvis [[b][/b]small] (ger resultat [small])

Alltså man skriver in en märkning som "är tom" inne i den märkning man vill skriva...

Fungerar även på <a href=http://217.215.20.128/~seinet/index.html>En weblänk</a>

/Seinet Wintermute - Vet att det är jobbigt
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Det funkar för mig

Eller så ändrar man i droplistan ovanför text-rutan till att inlägget "ej har Märkningar/HTML".

Om man bara ska illustrera vilka märkningar man menar så kan man byta ut [] mot () eller lägga in mellanslag före/efter []: [small ] [ /small]. Det borde ändå vara ganska uppenbart vad som menas.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Smart. Jäkligt smart [ANT]

Att ändra att man bara använder märkningar eller enbart HTML funkar ju inte..

~Testade att ändra i "Gör att inlägget"-rullistan men det fick ingen som helst effekt i [color:448800]Han</font color=448800>s inlägg
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Smart. Jäkligt smart [ANT]

På vilket sätt fungerar det inte?

<b>För mig verkar det gå bra.</b>

Med både html och märkningar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Smart. Jäkligt smart [ANT]

Är det inte så att när man förhandsgranskar så slås märkningar och HTML på, oavsett vad man angett tidigare?

Du (Gardener) postade väl det där sista utan förhandsgranskning?

/Rising -som just testade en tagg på sitt namn utan att ha html och märkningar påslagna. (Det här inlägget har förhandsgranskats)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Smart. Jäkligt smart [ANT]

Jag förhandsgranska i stort sett alltid, särskilt när jag har märkningar av olika slag. Att jag gjorde det denna gång kan jag garantera dig, hur pinsamt hade det nämligen inte varit om jag hade haft fel? =]

Förhandsgranskningen ska inte ändra på den inställningen, och den gjorde inte det för mig nyss. Om det händer så är det en bugg, men jag har aldrig råkat ut för det. Det är ju till och med så att det inte går att ändra den inställningen efter man gått förbi första inläggssidan, varken vid förhandsgranskning eller när man efteråt editerar inlägg.

Angående din kommentar så betvivlar jag det, har du verkligen valt rätt i droplistan? Det fungerar nämligen inte så för mig, och det är knappast en browser-grej (såvida inte din browser (eller någon läskig proxy) tar bort fält i formulärpostningar).

Testar ännu en gång.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Smart. Jäkligt smart [ANT]

Nytt test

Fast utan förhandsgranskning.

Tillägg:
Funkade alldeles utmärkt nu också.

Beskriv gärna exakt vad du gör, och vilken sida (du ser i Location-rutan vilket script det är frågan om) det är på.

Fast jag kommer iofs glatt ignorera det eftersom vi inom ett par dagar byter till en helt omskriven version av systemet, men det kan ju vara lite intressant att se om det går att återskapa. Först efter uppgraderingen kommer det bli intressant att kolla på saker som fungerar skumt, och är det något som gör det då så vill jag definitivt veta det så att det kan åtgärdas.

Extra tillägg:
Funkar även utmärkt efter en redigering. Efter två redigeringar också, om märkningarna fortfarande syns.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Smart. Jäkligt smart [ANT]

I rullgardinsmenyn har jag "ej har Märkningar/HTML"

Detta inlägg kommer jag förhandsgranska och sedan posta utan att göra några ändringar.

Den här texten skall intevara fet, utan omgärdad av fet-taggar i HTML

Den här texten skall inte vara fet, utan omgärdad av fet-märkningar

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nåja...

...okej, jag kan inte stänga av det. Jag vet inte varför det blir så, men jag är inte upprörd och jag tycker inte det är något "fel" eftersom jag alltid använder taggar och inte ser någon mening med att stänga av dem. Så gör ingen ändring för min skull. Kanske blir det annorlunda i nya systemet.

Nåja, det hade varit värre om det varit tvärtom.

/Rising
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Smart. Jäkligt smart [ANT]

testartext
text
text​
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Smart. Jäkligt smart [ANT]

Okej, det verkar som om det inte fungerar för vanliga användare, men för admins funkar det som det ska. Lite mystiskt. Men i nya versionen fungerar det iaf även för vanliga användare så jag kommer inte undersöka problemet så mkt närmare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Tillbaka med Netscape 4.7

Här är lite fet stil (märkning) och här är kursiv stil (HTML)..

~Gu vad lång inläggsrutan och forumets tabellstorlek blev i [color:448800]Han</font color=448800>s Netscape (eller snarare skolans)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det verkar som om det varierar beroende på vilken webläsare jag använder. Märkningarna fungerar nog hela tiden, men då jag använder Netscape kan jag inte se resultatet. Nu använder jag IE i stället, och då ser det ut som vanligt (också i de inlägg som jag gjort med Netscape och alltså trodde att det var något fel på). Borde kanske ha kollat det med olika webläsare innan jag började klaga...

Alltså är det inget problem längre (inte för att jag tror att du låg sömnlös inatt på grund av det, men i alla fall)

-JPS- Det där med att small-funktionen behövs för att göra intressanta och läsvärda inlägg var för övrigt något jag bara råkade skriva i hastigheten. Fullständigt nonsens (som så mycket annat jag skriver)
 
Top