Nekromanti Vad håller magiker egentligen på med?

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Svarte faraonen said:
Den här typen av idéer känns för mig som ett väldigt inkonsekvent sätt att förhålla sig till spelvärlden. Om man har ett ideal där magi inte används och inte egentligen har någon roll i samhället, varför då ha magi med i spelet? Det verkar bygga på någon form av motsägelsefulla rollspelskonventioner -- dels att man "ska ha" magiker, dels att det är finare med lågmagiska än högmagiska settings. Konsekvensen blir att det finns en massa magiker, men man sabbar känslan för världen om man låter dem bete sig på ett realistiskt vis och faktiskt använda magi.
Nedan är ett bra text och förklaring till 'setting' någon skrev någonstans jag glömde var, men var tvungen att spara:

CITAT
---------
En magiker använder magi, och detta användande skapar vågor, som en person kan uppfatta, om denne besitter förmågan magiförnimmelse.

Magiförnimmelse gör att man kan känna av de magiska vågorna som bildas av en magisk effekt eller alstring.

Dels kan man känn av att kraft har dragits ur ett område via alstring, dels kan man känna att kraft har tillförts då en effekt har vävts.

Men magiförnimmelse gör mycket mer, vilket kan förklara varför magikeryrket är något som inte alla önskar.

Magiförnimmelsen blir starkare ju högre färdighetschans man har. Ju skickligare förnimmelse du har desto mer obskyra kraftströmmningar börjar magikern känna av. Skickliga magiker med höga färdighetsvärden börjar så småningom känna av de minimalaste av magiska processer på mundana. Från den gradvisa växlingen av kryotropi på vintern till termotropi på sommaren, till det utsökta skiftet från biotropi till nekrotropi vid dödsögonblicket.

Magiförnimmelen blir ett sinne, vilket för viljesvaga magiker ibland leder till vansinne då denne ej kan filtrera bort det magiska "brus" som ständigt finns omkring denne. Tänk er själva, om eran hjärna började kunna ta emot radiovågor, och gradvis började antalet frekvenser som togs emot öka, nog skulle man bli lite koko?

Magiförnimmelsen är dock alltför användbar för att inte bruka, förutom att kunna känna av artefakter, demoner, kraftlinjer och annat är magiförnimmelse av högsta vikt om man ska kunna effektivt nyttja hög och lågmagiska områden. Om en magiker utan magiförnimmelse skulle alstra i ett högmagiskt område skulle denne magiker få fler filament än tänkt, utan att först vara medveten om detta. På samma sätt skulle en magiker utan magiförnimmelse som alstrar på ett magisvagt område få färre filament än önskat. På olika sätt är dessa två scenarion jobbiga för magikern.

Också vävning och alstring har negativa konsekvenser.
Eftersom direkt och specifik påverkan av dem magiska väven orsakar vågor i olika utsträckning, leder starka magiska besvärjelser till stora vågor, som kan kännas på långa avstånd. Men framförallt så leder ett kontinuerligt användande av magi till att magikern för en magiförnimmare tycks ocillera. En aktiv magiker omges av vågorna skapade av dennes alstringar och vävningar. Likt en lykta i natten står en mäktig och aktiv magiker ut i det magiska "bruset".

Att stå ut har olika konsekvenser. Andra magiker kommer att veta om magikern, och kunna spionera med magiförnimmelse, om så önskas. Men vad viktigare är så leder denna magiska ocillation till att magikern inte bara märks av på mundana proper, utan också på andeplanet. Vilket leder till att olika andar tar intresse för magikern.

En aktiv magikers ande omges ofta av vilsna andar som likt malar dras till denne. Andarna påverkar i olika grad, ibland genom att påverka magikerns fysiska omgivning, ibland genom att påverka magikerns drömmar. Oftast kan detta motverkas med enklare skyddscirklar och liknande, men i värsta fall kan en magiker stå ut så starkt att en demon fattar intresse för magikern.

Brukande av magi leder alltså till uppmärksamhet, vilket inte alltid är positivt.
Och förmågan att känna av magi leder till att man ibland känner av mer än man önskar.

EDIT: Alltså vill inte alla vara magiker, då det kan bli dålig stämning.
---------
SLUT CITAT
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Cheron said:
Hej!

Jag satt här och knåpade lite på äventyr och slogs av en tanke, vad är det som får en magiker att tjäna sitt levebröd i Consaber? Min spelargrupp är magikerlös, och tankarna faller då lätt på var de kan få kontakt med en sådan? Vilka tjänster erbjuder de samhället, vilka förenklingar av vardagen kan de erbjuda? Hjälpa flottan med vinden? Hålla borta råttor från kornmagasinen? Hindrar brottslingar från att ljuga i domstol? Helare? Trots allt lagstiftar Consaber magi, så magin torde vara någorlunda vanlig.

När jag konsulterar info om Legio Colonan läser jag att upp till Blason måste han betala 960 silver per år till sitt hus, vilket de tre ovanstående nivåerna lever av. Så de översta delarna av hierarkin är sponsrade av de undre, men hur tjänar de undre lagren sitt uppehälle för att kunna betala sig själva och de ovanför dem? Finner man en magiker i hamnen, som tjänar sitt uppehälle att innan skeppen ger sig av, driva bort råttorna, så det inte blir ett problem på lastskeppen, eller något annat? Anställer adeln dessa, och då i utbyte mot vad?

Vad säger ni? Hur ser ni på detta och hur har ni löst det när ni skall återge ett samhälle omkring era spelargrupper?

mvh
Cheron
Bra inlägg,

Jag är ny spelare av EON men spelat en hel del andra fantasy system.

Nu har jag valt att spela Magiker och har börjat fundera en del på bl a det du frågar om.

Min uppfattning är att det finns tre huvudgrupper med Magiker, inklusive de troende:
1) Utnyttjas för att skapa makt (maktmedel i olika nationer, organisationer, grupperingar)
2) Utnyttjas för sina tjänster (säljer tjänster mot betalning eller tvingas utföra sina tjänster)
3) Frilansare (erbjuder tjänster enligt egna ideal och behov)

Ofta uppstår gemensamt beroende som ibland inte ersätts gentemot betalning men som uttnyttjas för utbyte av tjänster.

En rollperson eller SLP kan mycket väl vara verksam inom någon eller alla tre områdena beroende på var han/hon befinner sig geografiskt och i vilken beroendesituation de satt sig i. En frilansare är inte mer 'fri' än en Magiker som utnyttjas som maktmedel, det är bara olika grad av beroende och motprestation.

I den 'setting' min SL valt att spela är det mer eller mindre direkt livsfarligt att visa sina magikunskaper vilket kommer kräva en del extra arbete för att inte väcka uppmärksamhet. Dock har jag valt att spela en 'stridsmagiker' som även har en del allmänna vardagliga besvärjelser. Tänker att skall jag använda magi så är det för att överleva, och vad är tydligare än att överleva en strid på liv och död? Dessutom är det krig i området så jag kommer utveckla en del 'slagfältsbesvärjelser' som skall sätta min magikers namn på kartan eller på häxbålet... :gremwink:
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Ett exempel på en riktig cool effekt jag skissar på för min Magiker är att utnyttja fenomenet'super-cool water'...

TEORI
Super-cooling occurs when water freezes not at 0°C, but at some lower temperature. This happens because the statement that "water freezes at 0°C" is a statement about the lowest energy state of the water -- at less than 0°C, the water molecules "want" to be arranged as an ice crystal. This means that they will stop zooming around randomly as a liquid, and instead form a solid ice lattice. However, they don't know how to form themselves as an ice lattice, but need some little irregularity or nucleation to tell them how to rearrange themselves...

EFFEKT/UTLÖSANDE FAKTOR
Tillför ‘super cool water’ tillsammans med is och vattnet fryser baklänges... Jag tänker mig att min magiker står tillsammans med sina kamrater vid en raserad bro eller klyfta och de behöver snabbt fly över. Han frammanar vatten, kyler ned kraftigt, öser över vattnet som ett horisontellt vattenfall över ravinen, och till slut tillför extra kyla/is så att vattenfallet fryser momentant i exakt rätt ögonblick! Nice! :gremsmile:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Några saker:

Magiker: Magiker* behöver oftast ett helt gäng färdigheter. Först räkna och skrift för att kunna studera magi utanför klassrummen/vara mindre i vägen för mästaren. Efter det kan denna lära sig teoretisk magi och ockultism samt alstra och besvärja. På det tillkommer ofta transformera, ritual, astrologi, alkemi, ytterligare alstra-färdigheter långa komplicerade trollformler (för besvärjare). Dessutom kan böcker och formler vara skrivna på ett annat språk så då tillkommer både språk och skrift, igen.
Det är alltså 4-12 (plus formler och dylikt) för att bli magiker, som alla bör ligga på 10-15 i värde. Det är riktigt jävla skitsvårt att bli magiker.

*Med magiker avser jag en trollkunnig som utför magi som leverne (antingen som trollare/alkemist/liknande eller lärare) och alltså någon med långt gången erfarehet och mycket kunskap (kan jämföras med hantverksmästare eller riddare på högre nivå). Dom här har alltså 10-15 i en uppsjö färdigheter och kan dussintals effekter/formler/recept.
Här hamnar även den gamla gubben/gumman som bor utanför byn. Du vet! Dit man bara går i nödfall. Om någon är sjuk, skadad, det är allvarlig torka etc.

Andra trollkunniga: I övrigt finns det nog två andra sorters trollkunniga. Dom första är assistenterna och studenterna som är underordnade Magikerna och antingen studerar för att bli Magiker eller assistenter eller redan hjälper en Magiker med olika saker i utbyte mot utbildning, mat och husrum eller betalning (jämför med gesäller och lärlingar för hantverkare). Dom här har kanske några få färdigheter och kan ett par effekter/formler och har oftast 7-12 i några färdigheter (av: skrift, alstra, alkemi, besvärja, ritual, astrologi, teoretisk magi etc.) och kanske har snappat upp något mer i förbifarten.
Dessutom finns det ensamma trollkunniga. Den kanske är en bonde med 6 i alstra och besvärja som kan en eller ett par effekter/formler som han snappat upp någonstans. Kan väl jämföras med bönderna som här och där snappat upp lite kunskap om läkekonst, örter och läsning, men inte tillräckligt (eller så har inte tillfälle getts) för att få anställning. Personen kanske är ansenlig i bonnbyn såvida det inte finns en riktigt läkare.

Det är endast Magiker som räknas med som där tusen medlemmarna (eller vad det nu är) i LC. Räknar man med assistenter som på egen hand är rätt värdelösa, men som ändå innehar värdefull och användbar kunskap, lär det bli kanske 4-5 tusen. Räknar man med dom ensamma trollkunniga (som mera kan ett partytrick eller har en specifik egenskap) lär man kanske hamna på tiotusentals.
Jämför med att det antagligen bara finns ett antal tusen lärda med FV runt 15 i skrift (som faktiskt är akademiker) men som alla har (haft) 3-4 assistenter/lärlingar (och en eller ett par som bangat ur) under åren som samlat ihop 10 och som nu är skrivare åt diverse adelsmän. Räknar man sedan med alla bönderna som lyckats snappa upp något här eller där, och som kanske bara har 5, lär det bli en ansenlig summa. Huruvida man ska kalla någon med 5 i skrift för läskunnig är en annan femma (då denna bara kan läsa korta enklare skrifter(kanske skyltar och brev till kusinen i stan som också kan skriva) och då mycket långsamt). Den här sista personen lär ju vara den första byns värdshusvärd går till om denne får för sig att skaffa en skylt, såvida det inte finns en "riktig" lärd i närheten. Alltså personen kanske är ansenlig i bonnbyn såvida det inte finns en riktigt läkare. (känner ni igen det?)

Kort poäng om biomantiker: Tänkte bara påpeka att det är väl så att man bara kan hela då ett naturligt helningstillfälle ges(eller minns jag fel där). Alltså kan det vara bra mycket bättre med en kompetent läkare en någon som kast magnitud ett, eller möjligtvis två, formler.

Magis makt: Trodde vi redan konstaterat att formaliserad och improviserad magi inte är så kraftfullt. Magnitud tre-fyra högst. Riktig makt får man med ritualer och alkemi. När du kan dra in assistenter, multipla alstringar eller flera magiska föremål. Där finns det makt. Då blir det inga större problem att kasta gräva eller regn på så pass hög magnitud att man kan dränka en stad eller jämna ett stort område mark för en åker. Med god planering, tålamod och resurser blir magikern mäktig med sina ritualer och sin alkemi.
I stället för att du kastar eldklot magnitud 4 i strid (med stora risker och det ändå tar tre rundor) så har du månaden innan förberett en trollstav som kastar eldklot magnitud 10 en gång på en runda och istället för att skada ett dussin dödar du en pluton på ett ögonblick.
I stället för en jordbävning magnitud 3 så gör du och dina fem magikerpolare/assistenter en ritual som välter ett berg på fiendens armé innan den når fram.
Eller varför inte ta sig tiden att frammana permanenta golemar på hög magnitud?
Nej. Magisk makt tar tid och kräver resurser och planering. Men man behöver bara göra det en gång. Skulle man dessutom klanta sig så kan man ju nästan alltid ta god tid på sig att dissipera ett filament i taget.

Gör man nåt sånt en gång offentligt så kommer man garanterat att få makt i den staden. Vem skulle säga emot liksom?


Fast, det här är ju bara som jag ser och tolkar Mundana. Jag har sett många bra poänger och intressanta synsätt i den här tråden, och jag har få eller inga argument som motbevisar dom. Bara andra åsikter och gissningar.
 
Top