Nekromanti Vad händer?

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej alla.

Jag sitter och stressar hur mycket som helst just nu, men ska ändå försöka berätta vad som händer lite kort.

Jag har inte hunnit ta del av alla inlägg än. Men vad som har hänt är att Portal AB köpt upp delar av Apokalyps förlag ab. Detta påverkar Codex på flera sätt.

För det första kommer Portals inverkan inte betyda att vi inte skriver om andra spelföretag, utan snarare tvärt om. Jag har goda kontakter med rävspel, neogames, riotminds, cell m.fl. Vi vill sakapa en hobbytidning för alla rollspel i Sverige, speciellt de som faktiskt folk spelar och som du hittar i butikerna.

En annan förändring, som inte har med Portal att göra, är att jag länge haft planerna på att utöka Codex innehåll för att ta med film, musik och annat. Detta blir verklighet och vi kommer att skriva om dataspel, film, musik, dvd, brädspel,serier, warhammer, andra kortspel m.m. Varför? Jo därför att en renodlad rollspelstidning ger inga pengar i vinst = jag får ingen lön = ingen Codex. Däremot kommer Codex ha rollspelen som främsta del. ca 25% av Codex kommer att handla om rollspel. 30% kommer att vara annonser (och det är inte särskilt mycket om man jämför med andra tidningar). Resten kommer att vara en mix av diverse saker.

Detta är inget jag ville genomföra om inte antalet sidor om rollspel kan hållas konstant. Och nu planerar vi en tidning helt i 4-färg på 100 sidor i en upplaga om 25.000 ex!!!!

Kan jag dessutom berätta att Codex ger ut Västerås Stifts nya rollspel, tellus, en 64 sidor tjock rollspelsbok!!! GRATIS!! till alla prenumeranter samt ytterligare några tusen ex som plastas in tillsammans med Codex så långt de räcker.

Att Codex plockar in lite fler sidor oim dataspel, playstation, dvd m.m. får ni faktiskt stå ut med. Tänk istället att vi faktiskt sprider rollspel ännu längre än vad som tidigare har gjorts i tidningsväg i Sverige. Och i och med att Codex blir tjockare finns det plats, inte bara för de mest populära spelen utan nedslag i lite mer udda rollspel.

Och den som tror att Codex kommer att skriva långa artiklar om racingsspel (om de inte är ovanligt tuffa som tex carmageddon), sportspel, plattformsspel och likande tror fel!

Hjälp mig att bygga den bästa speltidning som finns!

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Amen Brother!

Jag håller med dig som vanligt Ola! Du förstår varför och det är mig en ära att få ha dig som boss/bror!

Karl Nilsson
Skribent, Codex
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag är med... på eller runt.. eller.. ehhhh

Jag är på.. med..
Tja jag tror att det kan bli bra..
Men 25 000 tror du verkligen att det finns nog med intresserade läsare.. Vad har exempelvis PC gamer för upplaga?

Petter Nallo

Only dead fish float with the stream.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: kritisk till Vad händer?

Har allt för dåliga erfarenheter av Sinkadus varje gång de sa att de skulle höja kvalten blev tidningen sämre och sämre jag hoppas och jag ber att samma öde inte kommer ske Codex..

Eller att ni som en del andra tidningar byter publik helt och hållet... *suck*
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: kritisk till Vad händer?

Tycker du då ser till att hjälpa codex genom att fortsätta skriva bra artiklar...


eller vad säger ni?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: kritisk till Vad händer?

Har redan gjort vi får se om den kommer med..
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Med tanke på debatten om vad och inte Codex ska innehålla tycker jag följande:

Jag håller helt med Ola om Codex inriktning. Det finns en del kriterier som måste uppfyllas för att en tidning överhuvudtaget skall finnas till. Pengar är den ena och skribenter är den andra. Jag är fullkomligt övertygad om att denna breddning/inriktning är det bästa sättet att få en Rollspelstidning att leva av sig själv.

Men pengar är ju inte allt, tidningen måste ju fyllas också. Kan inte alla då göra en insats och skriva kanonbra artiklar om just det område som den individen är mest intresserad av och upplåta helheten till Ola. De personer som vill ha en massa kanonbra rollspelsartiklar i tidningen måste ju ge ett handtag och skriva dem själva. Likaså de som är superintresserade av musik, film, dataspel etc måste skriva kanonbra artiklar om det.

Sen är givetvis den här typen av debatt enbart av godo. Bara positiva saker kan komma från att alla vädrar sina åsikter så länge som man försöker komma med konstruktiva grejjer. Jag tycker på det hela taget detta har varit fallet och hoppas att det så kommer förbli.

Jag är glad över att vara med och skapa sveriges största rollspelstidning och jag ser fram emot en större och bättre Codex.

 

AndreasOlsson

Veteran
Joined
9 Dec 2000
Messages
17
Goda Omen

Tja det låter bra, jag kan för egen del säga att en tidning med en massa oerlevant skit, tja. et låter inte lockane att skriva i en. Jag kan ock säga att jag känner mig säker på ledningen och att allt kommer att gå bra så länge folk överlåter leningen åt ledarna... Organiseringen har hittils varit bra... Men åter till ämnet. Jag håller med Ola och med det avslutar jag det här inlägget.


//Andreas Olsson

Don not be afraid. Be terrified.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är också gladeligen med och skapar Sveriges största rollspelstidning. Jag är inte gladeligen med och skapar Sveriges största tidning som handlar om rollspel och lite andra käcka inkomstbringande material.När Codex först dök upp trodde jag att det skulle vara som husorgan för NeoGames men jag blev positivt övveraskad när det visade sig att ambitionerna sattes högre. Problemet uppstår ju när man ska få tidningen att gå med vinst nog för att ge lön till åtminstone ledningen. Ola har valt den väg han valt till vinst troligtvis för att han vill hålla priset nere. Jag klandrar honom inte för det men jag måste ju ha rätten som totalt obetald frilansare att lämna tidningen om jag inte tycker att den passar MIN egen integritet. Detta är absolut ingen attack på någon annans synvinkel. det är min helt egna vy. Jag anser att med mina artiklar har jag i alla fall dragit mitt strå till stacken för att göra Codex till en sån bra tidning som möjligt och jag kommer fortsätta försvara tidningen mot de angrepp som jag tycker är obefogade. Och en dag när alla dataspelare har lockats över till den goda sidan och Codex kan livnära sig på enbart rollspel, då kommer jag, som den förlorade sonen, att återvända till mitt Codexanteckningsblock får att producera fler artiklar innan deadlinen.

Daniel Schenström
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Håller med MMM

Om jag var bra skulle jag också skriva artiklar om det som ligger mig varmast om hjärtat... Men tills den dagen så hänger jag med Ola och hjälper honom att göra en kanonbra tidning.



Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Du är alltid välkommen tillbaka Daniel!

Nu är det som så att Codex nya ägare Portal distribuerar magic, Dungeons & Dragons, StarWars RPG, The Wheel of Time RPG, m.m. så de har en stark grund inom rollspel. Codex kommer att skriva om dessa spel, men vi kommer även att skriva om andra rollspel. Vi ska vara husorgan för HELA spelhobbyn, inte bara neogames eller rävspel eller portal eller RiotMinds, osv...

Dessutom kommer vi att försöka belöna frilansrae i framtiden, även om det till en början mest blir tal om gratis ex. av spel och annat. Först måste vi sätta mer sprutt på Codex.



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 
Top