Nekromanti Vad händer om ett föremål förstör ett kongelat

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
I den gamla magiboken står det ju att om någon förstör ett kongelat så tar de effekten av ett onkontrollerat dissiperande filament, men reglerna för att förstöra kongelerade filament gör det mycket möjligt att de förstörs i husras eller liknande olyckor, så som det är formulerat så kommer det då drabba den som var orsaken ifall jag minns rätt men det känns ju helt löjeväckande om fuskbyggaren eller den som siktat/avfyrat en katapult skulle råka ut för detta, så jag tänker mig snarare att föremålet som är i kontakt med kongelatet får effekten.
För vissa kongelat är ju delar av effekten uppenbar, saker tar eld av pyrotropiska kongelat, blir varmare respektive kallare med termo- repsektive kryotropi, men vad händer med de anra kongelaten, vad händer med qadoshförlusten och vad händer med alkemiska och magiska föremål?

Jag har lite vaga hypoteser som att med materialbaserade kongelat går materialet mer åt det hållet som filamentet är, kanske börjar det växa mossa av biotropi, och Qadosh borde göra saker genomskinliga och dra dem mot ett nonexistent håll. Men funkar det egentligen, och hur är det med nekrotropi, ataxatropi och kronotropi tillexempel?

/Luna Lovegood
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Lite läcker tanke, kör på det.
Annars känns detta som ett lyxproblem. Bara hitta på ngt, bör inte vara så svårt. Kör på det du redan tänkt annars, man behöver inte göra saker så komplicerade. Har dess förstörelse en plot-baserad förankring, annars kan du väl bara säga att de förstörs i ett kaos/explosion av effekter och fyrverkerier.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag hade en karaktär som var uppriktigt nyfiken på kongelat, och när vi befann oss fångna i ett Lamiatempel med tillgång till kongelat försökte Marius i Daaks namn förstöra kongelat på blandade sätt för att utröna hur de fungerade. Bland annat byggde han ett komplicerat system av rep och ställningar som i slutändan släppte ett enormt inverterat Daakkors på ett kongelat. Alla försök ledde till okontrollerad dissipation för Marius.

Personligen så tycker jag också att kongelatens förstörelseeffekter bör vara kausalt bundna det känns kul. Även om jag skulle kunna köpa att tillräckligt stora avstånd leder till att en kan komma undan effekterna.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Stormchaser;n70404 said:
Lite läcker tanke, kör på det.
Annars känns detta som ett lyxproblem. Bara hitta på ngt, bör inte vara så svårt. Kör på det du redan tänkt annars, man behöver inte göra saker så komplicerade. Har dess förstörelse en plot-baserad förankring, annars kan du väl bara säga att de förstörs i ett kaos/explosion av effekter och fyrverkerier.
Anledningen att jag vill ha ett system, är att jag inte gärna slösar improvisation på det, det är helt enkelt för ovanligt för att jag ska kunna improvisera konsekvent.

Problemet med effekter och fyrverkerier varianten är att många filamenttyper inte har någon definierad effekt för ickevarelser, annars skulle jag köra på det rakt av.
Telephalsion;n70511 said:
Jag hade en karaktär som var uppriktigt nyfiken på kongelat, och när vi befann oss fångna i ett Lamiatempel med tillgång till kongelat försökte Marius i Daaks namn förstöra kongelat på blandade sätt för att utröna hur de fungerade. Bland annat byggde han ett komplicerat system av rep och ställningar som i slutändan släppte ett enormt inverterat Daakkors på ett kongelat. Alla försök ledde till okontrollerad dissipation för Marius.

Personligen så tycker jag också att kongelatens förstörelseeffekter bör vara kausalt bundna det känns kul. Även om jag skulle kunna köpa att tillräckligt stora avstånd leder till att en kan komma undan effekterna.
Jag är inte jätteförtjust i det kausalt bundna, det kan ju lika gärna vara någon i närheten som är ansvarig som en fjäril på andra sidan mundana, och även om jag skippar fjärilseffekten så kan det i mina kampanjer ta timtal att utesluta och se vem som var ytterst ansvarig, något som inte funkar i spel.

I min variant av spelvärlden kommer dessutom ett kongelat nästan uteslutande vara placerat för att få en effekt när det förstörs och om det finns en chans att det inte får en effekt kan jag ju lika gärna skippa dem.

/Luna Lovegood
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag köper att det inte är kausalt bundet om det är för långt bort i avstånd. Då drabbar effekten antingen den närmaste själen, eller bara spontant på platsen. Exempelvis om någon i en strid blir skjuten av en långbåge, som träffar hens kongelatpåse. Då får stackaren dels lida en träff av pilen men också njuta av effekterna av kongelatets förstörelse.
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Som jag ser det så borde ett förstört kongelat leda till en bunt okontrollerade filament. Detta leder i sin tur till en diffus ofokuserad magisk effekt när filamenten dissiperar. Eventuella magiker i närheten kan försöka dissipera dem kontrollerat. Om ingen kontrollerar dem så drabbas allt och alla inom "explosionsradien" av den okontrollerade dissipationen. Det finns ingen "domstol" som sitter och granskar vems fel det var, energin frigörs och om ingen tar hand om den dissiperar den okontrollerat.

För vissa aspekter går det att bedöma vad den okontrollerade dissipationen ter sig - kryotropiska filamen sänker temperaturen och bildar frost och is. Pyrotropiska höjer temperaturen eller till och med sätter eld på saker. Biotropi får växkter att skjuta i höjden, kackerlackorna att dubbla sin strolek och gamla ekplantor att skjuta knoppar. Skototropi ger upphov till mystiskt kvardröjande skuggor, fototropi ger upphov till ljuseffekter och mystiskt kvarhängande glöd. Psykotropi leder till humörsvängningar eller korta ögonblick av förvirrande telepati. Hydrotropi leder till plötslig fukt, kondens eller dimma.

Svårare är saker som ataxatropi nomotropi, geotropi, kronotropi, daimotropi, teotropi osv.
 
Top