Nekromanti Vad händer med Mutant?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Re: Felet med MUA.

Etepete said:
(som ju även är namnet på en munkorden) [...] (som ju även är namnet på en Tsarrysslands främsta pionjärkolonisatörer)
Jag hoppas att du förstår varför dessa förklaringar inte är det minsta relevanta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Hubarth said:
Vilket låter lite märkligt. I nuläget (och sannolikt även i framtiden) ger ju rättigheterna till Pyrisamfundet et al noll och intet i inkomst, och dessutom tycks man ha ambitionen att så skall förbli. Skulle jag vara en någorlunda driven affärsman som satt på rättigheterna för MUA så skulle jag ta (låt säga) 50k för detta alla dagar i veckan.

(Däremot kan man ju med fördel separera dom rättigheterna ifrån Mutant Chronicles.)
Inte det minsta konstigt. Man tänker långsiktigt, och menar att licensen mår bäst av att vila ett tag; dvs ger totalt om man sitter på den några år.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,502
Re: Felet med MUA.

krank said:
Etepete said:
(som ju även är namnet på en munkorden) [...] (som ju även är namnet på en Tsarrysslands främsta pionjärkolonisatörer)
Jag hoppas att du förstår varför dessa förklaringar inte är det minsta relevanta.
Jag är osäker på om du förstår varför de är i högsta grad relevanta. Fördelen med köksmixern i spelvärldsdesign är att det ger djup och volym. Nackdelen med spel som inte kör a la köksmixer är att de bara är omedvetna om köksmixern.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
krank said:
Inte det minsta konstigt. Man tänker långsiktigt, och menar att licensen mår bäst av att vila ett tag; dvs ger totalt om man sitter på den några år.
Jo faktiskt. Om man räknar på sannolikheten att någon i framtiden skulle erbjuda mer än sagda belopp. Dessutom är det ju en enkel sak att lägga in en återköpsklausul.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
När jag ser Fria Ligans skisser och dessutom är medveten om hur snyggt och spektakulärt Svavelvinter blev måste jag utbrista i en kaskad av beröm och salivdreglande.

Fan va' snyggt!

Nu: till det viktiga och avgörande. Att sälja spelet och bli rik! Hur gör man det? Skisserna och credden har ni ju redan?

Jag röstar på* att ni tänker er ett regelsystem som fungerar som ett PS3. Dvs, inte lika coolt och exklusivt som ett Wii och inte så dyrt och udda som Gamecube. Det PS3 har som inga andra har är spelen. Köper man ett PS3 får man kanske inte det hetaste i konsollväg, men man kan lira en jädrans massa lir.

Det viktiga är nämligen inte hur reglerna fungerar på ett konceptuellt plan, skit i det (Coriolis och Noir hör ni mig?) tvärtom, det ni vill ha är ett enkelt, fungerande transparent regelsystem som tex d20, Eon** alternativt Expert Drakar och Demoner. Att sådana regler inte är perfekta i regelfinsmakarnas värld kan ni bara strunta i – vi skiter ju blankt i att PS3 saknar Wiis alla obegripliga finesser, eller hur? Man vill åt spelen! Med det sagt: ja, Evolutionens barn, Noir och alla andra spel är ju fantastaiska regelmonster och koncept. De är inte dåliga. Det är bara det att man vill lira lir. Highscore och MMO.

Reglerna ska vara gejmistiska, de ska ha ett färdighets- respektive stridssystem som får Roffe och Liza i Tranås att fundera ut hur han/hon ska bygga en IMM med den bästa kombon av tvåhandade vapen samtidigt som han/hon får med sig bonusen som det innebär att ha karaktärskonceptet "Zonfarares barn: +2 mot strålning". Regelsystemet ska locka till att samla på sig prylar, öka färdighetsvärden och framförallt ska gå att äventyra med. Wiis motionkontroll är helt värdo eftersom man ändå inte kan använda den till alla fräcka spel som finns till PS3.

Äventyren gör att man vill spela. De uppmanar en att testa sin rollperson och pröva hur den tar sig ut i sociala situationer, i strid och hemma hos sig själv när ingen tittar. Eller kanske inte det sista, men ändå.

Satsar man på rollspelsreglerna istället för äventyren löper man risken att ens spelare hamnar i samma situation som Wii-ägarna:"...tja det har inga spel som jag kan spela, men vicken snajdig motionkontroll det har...".

Gå inte i fällan och tro att spelare själva kan skriva bra äventyr. Det kan de inte. Det är nämligen det svåraste som finns – inte ens Järnringen lyckades speciellt bra.

Tvärtom, lägg resurser på att hitta ett par bra äventyrsförfattare (Gunilla Jonsson! Gunilla Jonsson! Gunilla Jonsson!) och se till att ha en plan för äventyrsutgivningen. Då kommer också andra kategorier produkter vara lätta att sälja. Äventyren banar alltså vägen för tilläggs- och kampanjvärldsmoduler. Om man ska spela kampnajen "Hindenburg i brygga!" kommer man såklart vilja köpa spelledarskärmen, tärningarna och de kampanjspecifika kartorna?!

Puh! Det var en hel radda tips från en gammal rollspelsräv som verkligen ser fram emot en ny generation Mutant. Självklart kommer andra forumiter som Krille och krank hålla på och tjafsa med mig om det här, Arvidos kommer vilja prata om korpar som viskar hemligheter och W176 kommer vilja friforma sig norr om polcirkeln.

Det betyder inte att de är helt ute och cyklar.

Det är bara det att Paizo drar in så jädrans mycket stålar på att följa de där enkla tipsen att ni åtminstone borde få höra en potentiell köpare föreslå dem mitt bland alla Blåa Himlar, Evolutionsbarn och AW-hack.

Lycka till!

---

* Jag har alltså inga andra källor till den här posten än mina egna subjektiva åsikter. Om du tycker helt annorlunda beror det nog på att du har rätt och jag har fel.

** Det kanske inte är så jävla enkelt vid närmare eftertanke men det beter sig som man förväntar sig. Som en gammal pålitlig Volvo Amazon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Re: Felet med MUA.

Etepete said:
Jag är osäker på om du förstår varför de är i högsta grad relevanta. Fördelen med köksmixern i spelvärldsdesign är att det ger djup och volym. Nackdelen med spel som inte kör a la köksmixer är att de bara är omedvetna om köksmixern.
Men alltså, om JAG associerar till den ganska uppenbara al pacino/cappuccino-ordvitsen spelar det ju ingen roll om cappuccino också varit andra saker. Jag stör mig inte MINDRE på den inknökta ordvitsen för det.


För mig ger köksmixern inte "djup och volym". För mig är det bara saker som förstör min inlevelse i rollpersonen, eftersom det krävs metatänkande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Basenanji said:
Självklart kommer andra forumiter som Krille och krank hålla på och tjafsa emot mig
Närå. Jag skiter egentligen i Mutant; hittills har ingen utgåva imponerat på mig. Kanske kommer det en i framtiden, för jag gillar delar av det jag sett, men jag har i ärlighetens namn redan alldeles för många väldigt mycket mer intressanta spel att spela =)


Med det sagt: Om JAG skulle bygga något mutantigt skulle det vara på en spelmotor liknande Gumshoe men med mindre metapoängspill. Fokus på - surprise - undersökande och mysterier och konspirationer.

Men det handlar nog delvis om att jag inte är så intresserad av att tilltala en bred publik.


//Krank, and that's why I'll never play with the big boys
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
krank said:
Men det handlar nog delvis om att det nästan inte finns några saker jag skiter mer i än att "dra in pengar" eller "tilltala majoriteten av spelarna".
Du är bäst!

:gremsmile:
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Det låter som om du vill ha en något förändrad version av MUA med andra ord :gremsmile:
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Etepete said:
bozar said:
Äventyrsspels mutant var ett seriöst spel som handlade om överlevnad och den starkes rätt och det var vad som tilltalade mig.
Ok, smaken är som baken. Själv är jag allergisk mot både seriösa spel och den starkes rätt...

P.s. Sedan är det väl egentligen inte mindre pilsnerhumor i Mutant 1 och 2. Det är mindre av allt, men både 1800-tals/statsmaktskänslan och humorn finns ju där.
Jag håller inte med, jag uppfattar Mutant som bistert och kallt, Järnringen, Nekropolis och Bris Brygga är exempel på den ofattbara grymhet som faktiskt råder och att de verkliga makterna verkligen ger blanka fan i individens liv.
Jag anser inte heller att de muterade djuren framställs som särskilt roliga, de är inte fabler utan lika egoistiska och mörka som världen runt om dem.

Sen får ni tycka vad ni vill om pilsnerhumorn i nya UA men påstå inte att gamla Mutant är lika oseriöst för det är inte i närheten av UA.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hubarth said:
krank said:
Inte det minsta konstigt. Man tänker långsiktigt, och menar att licensen mår bäst av att vila ett tag; dvs ger totalt om man sitter på den några år.
Jo faktiskt. Om man räknar på sannolikheten att någon i framtiden skulle erbjuda mer än sagda belopp. Dessutom är det ju en enkel sak att lägga in en återköpsklausul.
Är inte alls säker på att nan får mer för Mutantliscensen om man håller på den några år. De som spelat M:UA blir färre och färre, äldre och inaktiva. Det gäller att smida medan det är varmt. Så säg att den är het fram till 2014-2015, sen lär den börja kallna rätt fort. Och göra svenska rollspel blir hela tiden mindre lönsamt. Vi kommer nog få tänka om.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
[OT] Det är 90-tal, det regnar.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/hwg_gA8yvVo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/hwg_gA8yvVo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Ärligt talat, 90-talet är helt OK för min del. Jag skulle gärna återvända till Nya Mutant/Svarta Boxen om det bara fanns spelare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Arfert said:
De som spelat M:UA blir färre och färre, äldre och inaktiva.
Så om tio år kanske de kan släppa ett nytt mutant i ny form utan att en massa gammla rävar skriker om hur det var bättre förut och istället hitta en helt ny generation som dyker in och tycker att "mutant 3000" är det bästa mest nyskapande rollspelet någonsin =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gamla Mtant var betydligt mer SF, inspirerat av saker son Aliens, Terminator, kärnvapenskräcken och Gamma World. Humor fanns (Rubbit Suprise!), men det var mer pangpang. Inte Grisodlar-ångpanne-SF..
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: [OT] Det är 90-tal, det regnar.

Fan vilket klipp, jag dör av kombon skämskudde och fniss.

Nu måste jag gå och tvätta ögonen med stålull.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Arfert said:
Gamla Mtant var betydligt mer SF, inspirerat av saker son Aliens, Terminator, kärnvapenskräcken och Gamma World. Humor fanns (Rubbit Suprise!), men det var mer pangpang. Inte Grisodlar-ångpanne-SF..
Lägre "inhemsk" teknologinivå också, tycker jag. Det tillverkades musköter, inte skarprättargevär och müllerska hagelbössor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,502
bozar said:
Jag anser inte heller att de muterade djuren framställs som särskilt roliga, de är inte fabler utan lika egoistiska och mörka som världen runt om dem.

Sen får ni tycka vad ni vill om pilsnerhumorn i nya UA men påstå inte att gamla Mutant är lika oseriöst för det är inte i närheten av UA.
Fast muterade djur är ju inte comic relief i MUA heller. Alltså, det är mer referenser till vår historia och popkultur i MUA än i Mutant, Mutant är mer avskalat. Det kanske är detta som vissa uppfattar som "pilsner" (och visst finns det ordvitsar) men för mig är det helt enkelt god världsdesign - det öppnar för maximal blandning av olika teman.

Istället för att skala av för att skapa något sparsmakat så är MUA More is Better. Det är inte samma sak som pilnserhumor. Angående seriositet så är det väl lättare att hantera vuxna teman och tunga budskap i MUA just p.g.a galghumorn och pga att det är en spegel av vår egen värld och populärkultur.
 
Top