Nekromanti Vad händer med Mutant?

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag älskar Mutant!

Jag har spelat Mutant, Mutant 2, Mutant 2089, Mutant Chronicles och Mutant: Undergångens arvtagare med start 1988.

Jag tycker att Järnringen gjorde det bästa jobbet även om alla versioner har varit barn av sin tid.

Det är med sorg och saknad som jag nu läser äventyr och moduler till M:UA. Jag önskar mig ett levande rollspel med en aktiv produklinje och levande community.

Vad händer med Mutant? Finns det någon framtid? Vem tar upp stafettpinnen och återupplivar Mutantskandinavien, med eller utan hänsyn till tidigare utgåvor (det spelar mig ingen roll).

/Andy som gillar att spela Mutant
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Vad jag vet har ingen visat intresse att ta över, rollspel är svårsålt idag och mutant i synnerhet med så begränsad målgrupp.

Personligen äger jag både gamla mutant, mutant 2 och mutant UA och jag är väldigt besviken på just UA varför jag inte sörjer att de slutat upp med utvecklingen. De får gärna utveckla ett nytt postapokalyptiskt rollspel som utspelar sig i norden men låt mutant vara och skippa det BRP som används i gamla utgåvorna om ni prompt måste göra en nyutgåva.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
bozar said:
Vad jag vet har ingen visat intresse att ta över, rollspel är svårsålt idag och mutant i synnerhet med så begränsad målgrupp.
Eftersom Mutant ägs av Paradox Entertainment, som säkert de alla här vet, är det sannolikt att den/de som har reellt intresse för Mutant för de diskussionerna med Paradox först.
Och att köpa ingredienserna av dem kommer vara dyrare än vad som går att bringa in i slutprodukt.

Men - jag är intresserad!
Har ju faktiskt inte läst sönder M:UA och ligger och lurar i gränslandet mellan Mutant och M:UA-världen i mina preferenser.

Vet någon däremot om man skulle bärga en Mutant-licens om man då äger/har rätt att återpublicera det Järnringen gett ut, eller inte?

Jimmy - som håller med Andy
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag är inte så insatt i just Mutant, så jag vet faktiskt inte om en fortsättning/nyutgåva skulle vara intressant. Det jag dock med säkerhet kan säga att min grundprincip i rollspel, och nästan allt annat, är att det finns inget hinder för dig att göra det själv.
Om du gillar Mutants regelsystem kan du ju alltid köpa hem BRP regelboken och bygga på en egen postapokalyptisk mutant värld i norden. Det fins regler, om du nu behöver det, för att spela mutations i brp boken, och du har säkert användning för regler som du kan låna för eget bruk från Mutant och M:UA.

Något stort postapokalyptiskt spel däremot... Har du undersökt Fria Ligans "Version Noll"? Stort vill jag inte säga. och jag har inte prövat det själv. men det sägs fungera till i princip vilket postapokalyptiskt spel som helst, och det är i alla fll nytt matterial.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Det här kan jag svara på jag har dock inget med mutant att göra på något sätt jag är bara en spelare/SL med några andra mutant spelare men jag frågade fria ligan om en möjlig re print av mutant böckerna och fick då veta att

"Tyvärr inte. Mutant som varumärke ägs av paradox, och det är tyvärr föga troligt att det kommer att licenseras till nytryck"
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
559
Location
Gävle och Åland
Grov said:
Eftersom Mutant ägs av Paradox Entertainment, som säkert de alla här vet, är det sannolikt att den/de som har reellt intresse för Mutant för de diskussionerna med Paradox först.
På vilket sätt äger egentligen Paradox Mutant? Varumärket finns inte registrerat i PRVs varumärkesregister vad jag kan se. Det enda som finns i kategorin spel är två avskrivna ärenden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grov said:
bozar said:
Vad jag vet har ingen visat intresse att ta över, rollspel är svårsålt idag och mutant i synnerhet med så begränsad målgrupp.
Eftersom Mutant ägs av Paradox Entertainment, som säkert de alla här vet, är det sannolikt att den/de som har reellt intresse för Mutant för de diskussionerna med Paradox först.
Och att köpa ingredienserna av dem kommer vara dyrare än vad som går att bringa in i slutprodukt.

Men - jag är intresserad!
Har ju faktiskt inte läst sönder M:UA och ligger och lurar i gränslandet mellan Mutant och M:UA-världen i mina preferenser.

Vet någon däremot om man skulle bärga en Mutant-licens om man då äger/har rätt att återpublicera det Järnringen gett ut, eller inte?

Jimmy - som håller med Andy
Snackade med de inblandade om att ta över licensen för ett par år den, hade en långt gången plan på vad vi skulle göra. Men hälsan kom i vägen. Orkade inte fullfölja. Kanske nån gång i framtiden.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,525
bozar said:
Personligen äger jag både gamla mutant, mutant 2 och mutant UA och jag är väldigt besviken på just UA..
Får man fråga varför?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Brior said:
På vilket sätt äger egentligen Paradox Mutant? Varumärket finns inte registrerat i PRVs varumärkesregister vad jag kan se. Det enda som finns i kategorin spel är två avskrivna ärenden.
Jag gissar att det främst är det upphovsrättsliga som avses, men det är lite intressant om varumärket Mutant inte är registrerat.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Felet med MUA.

Tja, jag är ju inte bozar, men även jag gillade Gamla Mutant, men är inte speciellt förtjust i MUA.

Fördelarna med MUA enligt mig är:
* Jävelfina bilder.
* Smidigare regelsystem.

Nackdelarna är:
* DET %¤#&% SKROFMÅLET! Allt blir en slemdrypande vulgär pilsnerfilm så fort det dyker upp. Jag tar fram böckerna då och då och hoppas att min tolerans skall ha gått upp, men måste lägga bort dem igen.
* Jag gillar inte att återuppbyggandet har gått så långt som det gjorde i MUA. Postapokalypsen har tynat bort och ersatts av någon sorts 1800-tals pastish med talande djur.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Tror faktiskt du skulle vara en av de som skulle kunna lyckas ge Mutant den förnyelse som behövs utifrån va jag läst om dina tidigare rollspel.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Etepete said:
bozar said:
Personligen äger jag både gamla mutant, mutant 2 och mutant UA och jag är väldigt besviken på just UA..
Får man fråga varför?
Mutant UA har dåliga stämningstexter, töntiga bilder och en stämning och humor som mer passar Abbott & Costello än ett postapokalyptiskt rollspel.
Äventyrsspels mutant var ett seriöst spel som handlade om överlevnad och den starkes rätt och det var vad som tilltalade mig.

BRP-anpassningen däremot är något jag inte gillar i något av systemen och jag tycker inte UA lyckats förbättra något märkbart.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Wilper och bozar har helt enkelt fel och deras smakomdömmen behöver framledes ej tas i beaktande.

(Mutant UA har en verkshöjd andra rollspel inte kommer upp i, imo.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
bozar said:
Tror faktiskt du skulle vara en av de som skulle kunna lyckas ge Mutant den förnyelse som behövs utifrån va jag läst om dina tidigare rollspel.
Tackar.... men just nu har jag inte kraft för ett sånt stort projekt, som sagt.. Men har en bra plan, och hade nog fått med ett par bra nan, både till text och bild. Hade velat förnya, utan att förstöra något för Mutant:UA-fansen. Som är många. Det är en balansgång.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Jag tycker också att det är snyggt och M:UA passar verkligen den som vill leva sig in i en kampanjvärld* med mycket doft och känsla. Jag vill nog bistå Vimes i hans eftertryck om verkshöjd...

...men jag vill också räcka ut en hjälpande hand till Wilper, vars aversion mot det pilsneraktiga jag delar. Man blir rätt fort trött.

Värst ändå tycker jag att M:UAs regelsystem är. Framförallt stridsreglerna. Det säger nog mer om mig än om spelet: jag gillar ju sådana där smarta, slimmade regler som tvingar spelaren att fokusera olika taktiska val (d20, du kan säga det rätt ut, ingen kommer bli förvånad)

Jag gillar däremot postapokalypsen och gärna i svensk tappning så jag hoppas att allt juridiskt tjafs snabbt lämnas åt sidan för ett nytt storslaget projekt:

Mutant - Återkomsten


*Andy är den enda på hela forumet som vill spela...vad heter det...Arcadia, Arcania, Atrtimus, Arti...Arteria? Synd bara att det kräver 280 universitetspoäng i Arteriakunskap innan man helt tryggt kan ge sig ut i spelvärlden... :gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Håller inte Fria Ligan på med något postapokalyptiskt projekt? Det lär väl inte heta Mutant. Men Svavelvinter hette ju inte Drakar och Demoner, och det blev ju rätt ok ändå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
wilper said:
Håller inte Fria Ligan på med något postapokalyptiskt projekt? Det lär väl inte heta Mutant. Men Svavelvinter hette ju inte Drakar och Demoner, och det blev ju rätt ok ändå.
Version Noll har funnits ett tag, och det snackas väl om någon slags utveckling av det.

Annars finns mitt Version Noll/Apocalypse World-hack Zonen som kanske snarare är Zonernas Zoologi RPG än ett alternativt regelsystem till MUA.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Felet med MUA.

wilper said:
* DET %¤#&% SKROFMÅLET! Allt blir en slemdrypande vulgär pilsnerfilm så fort det dyker upp. Jag tar fram böckerna då och då och hoppas att min tolerans skall ha gått upp, men måste lägga bort dem igen.
Själv är jag rätt OK med skrovmålet faktiskt. Däremot den s.k. "humorn" som genomsyrar spelet, framför allt i namnen... Jag är ledsen, men en gangster som heter Cappuccino? Nej, det är inte roligt. Det är bara Stefan & Krister.

Förutom det trad-dåliga regelsystemet (som inte är dåligt för att det är trad, utan för att det är dåligt på det sär sättet som väldigt många äldre tradsystem är) är det nog annars fyndletandet som enerverar mig. Det kräver en metanivå, att man sitter och skrockar åt sin korkade/okunnige rollperson som tror att en dammsugare är en eldkastare. Hö hö bloody hö. Nej, det är inte heller roligt. Det är bara inlevelsedödande.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Kör på ett ny version av MC istället :gremsmile: ( det skulle vara kul på allvar). Allvarligt talat tror jag det är svårt att mäta sin produkt mot den sociala status Järnringen har för närvarande. Även om produkten är bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
ro83rt said:
Kör på ett ny version av MC istället :gremsmile: ( det skulle vara kul på allvar).
Tyvärr ägs även MC av paradox.

//Krank, som av och till jobbar på en knockoff-version av MC med bortfilade serienummer
 
Top