Nekromanti Vad händer i er CoC-värld?

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Som rubriken skvallrar om, vad händer i er Call of Cthulhu-värld just nu? Vad har ni för scenarion eller kampanjer igång? Vilken era kör ni i? Vad har ni för karaktärer?

Jag själv leder just nu scenariot Cult of One från boken Secrets. Ska egentligen vara ett enkvällsscenario, men vi drog ut på det lite och var tvungna att ge oss innan spelarna löst mysteriet.
Därifrån ska jag nog kasta in dem i A Resection of Time.

I spelargruppen, lite kort:

Anthony Miles - Journalist från Boston. Frilansare åt bl.a The Globe. Egentligen ganska feg, men nyfikenheten driver honom att lägga näsan i blöt ändå.

John Davies - Doktorand i historia med stora kunskaper i arkeologi. Från Arkham. Assisterande professor vid Miskatonic.

Alexander Cobbs - Doktorand i fysik med stora kunskaper i astronomi. Från New York, fast numera bosatt i Boston. Professor vid Harvard. Ende i gruppen med vapenlicens.

Så ser min grupp ut. :gremsmile:

Sen undrar jag hur noga ni Keepers är med att hålla reda på pengar i ert spel? Räknar ni varje dollar eller är det mer löst?

- Dan, som frågar som fasen... :gremtongue:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Har iof inte börjat min kampanj (min första) Men än så länge ser det ut så här (Alla karaktärer är studenter på Miskatonic university):

Robert Miller - En drömmande medelmåtta till Biologi student. Studerar på Miskatonic men hans tankar är ute och flyger någon annanstans. Önskar mest av allt att få se vad som döljer sig bakom alla rykten som florerar i trakten.

Terry Moore - En uttråkad rikemans son som söker spänning i livet. Har dragits mot det ockulta p.g.a. det verkar spännande och för att han vill ha en anledningen att göra något annat än att plugga på Miskatonic.

Peter Chernekov - En plågad krigsveteran som såg två utav sina döda kamrater återvända från de döda bland skyttegravarna efter att han blivit svårt skadad och lämnad i ingenmansland. Nu fruktar han att det som återuppväkte hans kamrater har följt efter honom och det enda han kan göra är att lära sig så mycket som möjligt om det och sedan konfrontera det. Vad det nu är för något

Carl Green - Ett ungt geni som tröstar efter intelluktuella utmaningar. Har goda kunskaper i Fysik, kemi och mattematik och ser ofta ned på sina lärare. Ser det ockulta som en ny utmaning och ett nytt problem att lösa.

David Knight - En ung man med ett bråkigt förflutet. Söker sig till det ockulta i hopp om att kunna rätta till ett misstag han gjorde. Han dödade nämligen sin farmor av misstag och sopade sedan igen spåren. Nu känner han enorma skuldkänslor även om han måste gräva djupare i det mörka för att kunna rätta till det han har gjort fel.

Ska spela äventyret "Edge of darkness" från grundreglerna.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Enklast är nog för mig att hänvisa till krönikan i krönikerforumet eller till karaktärer, handout och så hos kurragömmaklubben. Men svaren på dina frågor är:

Vi spelar Masks of Nyalathotep, 1925, själv spelar jag en antikviarie (men vi har med en arkeolog, en psykolog, en tulltjänsteman och en spirutalist/f.d cirkusdirektör).

Och vi räknar inte pengar, men flera av karaktärerna är från början välbärgade, vilket gör att vi hittills håller oss inom vettiga nivåer för vad som inte borde vara stora utgifter för dem hittills. Fast än har vi knappt hunnit lämna New York...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Beror på vad som händer imorgon när vi spelar här näst...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Fick hem Coc v6 för bara ett par dagar sen och boken skiljer sig inte mycket från v5 egentligen. Faktum är att jag tycker kapitlet Mythos Creatures hade bättre layout i v5. Hur som helst.

Jag sitter på en rad ospelade äventyr och kampanjer och samtidigt som jag läser mig in på reglerna igen så funderar jag över vilken tidsålder som kan vara mest intressant att spela i.

Lutar just nu åt 30-tal med nazisternas uppgång och märkliga organisationer (Karotechia). BTMOM ligger ju placerad här så med lite omarbetning... Doctor Jones kan ju få gästspela i något äventyr...
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Ok, själv så har jag hardcover versionen 5.6 Tycker inte om den nya softcover versionen. Softcover är riktigt lömskt tycker jag, det brukar gå sönder så lätt.

Sitter också på en del ospelade äventyr. Förhoppningsvist så lyckas jag snärja in mina spelare i CoCs värld så att jag har möjligthet att spela dem.

30-talet är coolt. Fast personligen så kommer jag nog att starta 1928 som det står i det äventyr jag ska spela. Men om karaktärerna överlever tillräckligt länge så kommer vi nog in på 1930-talet vi också :gremwink:

Hur ska du få in Doctor jones då utan att det blir "oseriöst"? Måste kännas konstigt för spelarna ifall de träffar en karaktär från en film?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Att använda Doc. Jones kanske är att ta i för mycket men kan vara en trevlig företeelse. Kommer ihåg att Sherlock Holmes figurerade i ett Chochäventyr som fanns i Sinkadus nr. 4.

Beträffande hardcover på CoC så har jag letat - länge. Till slut gav jag upp. Dessutom är ju mjukpärmsvarianten något billigare. Och att de brukar gå sönder - har bara hänt mig på en bok, Neotech 2.

Rekommenderar boken Hive av Tim Curran.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Sherlock Holmes finns "officiellt" i Gaslight (dvs CoC 1890s) och jag tror han förekommer i något äventyr också. (Förutom då att hans pensionering nämns i förbigående i Masks.)

Personligen föredrar jag mjukpärmsböcker, så länge det är mjukpärmar av någorlunda vettig kvalite. Saker som går sönder och urartar i lösbladssystem gillar väl ingen?
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Att använda Doc. Jones kanske är att ta i för mycket men kan vara en trevlig företeelse. Kommer ihåg att Sherlock Holmes figurerade i ett Chochäventyr som fanns i Sinkadus nr. 4.
Jo, fast man kan ju ha en karaktär som är inspirerad av Doc. Jones.

Jo det chock äventyret tror jag faktiskt att jag har :gremtongue:

Beträffande hardcover på CoC så har jag letat - länge. Till slut gav jag upp. Dessutom är ju mjukpärmsvarianten något billigare. Och att de brukar gå sönder - har bara hänt mig på en bok, Neotech 2.
Ok, då antar jag att jag är lyckosam... Tycker ofta att det är värt att betala några kronor extra för att få hardcover. Har dålig erfarenhet av softcover typ :gremsmirk:

Rekommenderar boken Hive av Tim Curran.
En fortsättning på At the mountains of maddness? :gremcrazy: Skumt! :gremtongue: Så den ger bra inspiration eller?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Hive

Jag har faktiskt inte plöjt igenom hela boken ännu men om du funderar på en kortare kampanj med Antarktis som bakgrundsmiljö i nutid så är boken helt klart inspirerande. Kul kuriosa är att en av bokens karaktärer gör en liknelse till filmen The Thing. även om själva filmtiteln aldrig nämns.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
Ska spela äventyret "Edge of darkness" från grundreglerna.
Det är ett ypperligt val. Jag har med framgång använt det som både intro till CoC och som förstaäventyr för nybörjarspelare. Det funkar även bra som mjukstart för nybörjarkeepers. Man ska dock ha i minnet att det lätt kan bli väldigt blodigt, speciellt med spelare som tror att alla problem enklast löses med en hagelbrakare. Senaste gången jag körde den (det var visserligen bestämt från början att det bara skulle bli ett äventyr och inget mer så jag höll inte igen för fem öre) så levde bara en av den ursprungliga gruppen på fyra när allt var över.

Du får gärna rapportera hur det fortlöper när ni väl satt igång.

/Anders
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Ja tyckte att äventyret verkade passa alldeles utmärkt. Inte för kort och inte för långt. Inte för svårt men inte helt lätt heller. Sedan så har den ganska bra fortsättnings möjligheter också. Tror inte att det blir några problem med för mycket blod. En spelare är välläst Lovecraft läsare, två är Chock veteraner (som också ofta kräver en massa efterforskning för att spelarna ska klara sig) sedan har vi iof en helt grön rollspelare som aldrig spelat rollspel förut så det är väl hennes karaktär som kanske ligger lite i riskzonen.

Så länge de inte är för korkade så går det nog bra.

Hur dog dina spelare då? Gjorde de något väldigt korkat eller?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
The Edge of Darkness (Spoilers)

Hur dog dina spelare då? Gjorde de något väldigt korkat eller?
Nu var det inte direkt igår vi körde det så mitt minne av det är lite fragmentariskt men jag har för mig att det ungefär gick till som följer: Alla PCs levde när man insåg att man måste slutföra ritualen för att bli av med elakingen. Att elakingen nästan lyckades avliva hela PC-gänget berodde på att den lyckas med att splittra upp gruppen. Detta gjorde den genom att animera ett av sina döda offer och locka ut en av PCna ur huset med det gamla "jag är skadad och behöver hjälp"-tricket. När denne då raskt blev hjälslagen blev denne i sin tur animerad och körde en repris (jag fick spelaren till den ihjälslagne att spela sin egen dödade figurs kropp besatt av elakingen mycket övertygande, då denne försökte locka sina vänner i fördärvet :gremelak:). Två av spelarna bestämde sig, trots att de just sett sin vän gå ut och sedan bli anfallen av något osynligt för att sedan bli slagen till marken och, efter att ha raglat på fötter, sedan blödandes stappla fram, ropandes på hjälp, att springa ut på gårdsplanen de med. Det som beseglade deras öde var att de trodde att vad som än väntade där ute så kunde det besegras med ett antal välriktade skott. Så efter att ha kutat ut med puffror i högsta hugg så gick de samma öde till mötes, för sent inseendes att deras vapen var helt verkningslösa. Den kvarvarande spelaren insåg att det bara var att sitta kvar och genomföra ritualen oavsätt vad som hände utanför, vilket också skedde.

/Anders
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
En rätt kul idé med Jones där. Men den riskerar nog som sagt att bli lite för oseriös med ett antal filmrelaterade skämt som följd... :gremsmile: Lite som att få hjälp av Rambo, i modern era, när man ska bryta sig in i någon kults högkvarter... Kan ju iofs vara jäkligt tufft det med. :gremtongue:

Jo, det där med ospelade äventyr känns att igen. Har en hel hög som bara står där i hyllan. Men nu ska jag försöka lobba för att vi spelar oftare så vi kan arbeta oss igenom härligheterna. De jag ser fram mest emot är Nocturnum-kampanjen och Unseen Masters. Men de är rätt maffiga saker, så vi ska bli lite varmare i kläderna först.

Jag valde att spela i modern tid mest pga av igenkänningsfaktorn blir rätt mycket högre än om vi skulle spela i 20-talet, som ingen i gruppen egentligen har någon som helst koll på. Skulle kräva lite för mycket förarbete...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Nu är det förståss inte jag som spellett, men i den CoC värld jag spelat så dog just spelgruppen knall och fall. 3 spelare. *snyft*

/Honken
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Håller med om att val av tidsålder är lite huvudbry. Fördelen med nutid är naturligtvis att man slipper läsa in sig på 20-30-tals historia. Jag har inte bestämt prompt ännu vad det ska bli. Funderar även på en nutida kampanj där rollpersonerna blir indragna i Delta Greens värld trots att inte någon av dem tillhör specialorganisationer i USA.

Ett annat problem jag definitivt kommer få tampas med att spelgruppen normalt är van vid kampanjer med hög stridsfaktor och känner jag mina medspelare rätt så kommer deras rollpersoner länsa första bästa vapenbutik så fort de kan.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Hive

Låter rätt intressant. Har funderat på att göra ett modernt At the mountains of maddness äventyr när jag får mitt ex av Delta green med posten och ifall jag kan göra mina spelare tillräckligt intresserade.

Finner den här bilden rätt inspirerande från ett Delta green dataspel som aldrig verkar ha blivit av:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: The Edge of Darkness (Spoilers)

He he :gremgrin: Det där har vi redan kört med en gång i våran grupp när vi körde Chock. Den gången var jag dock spelare. Spelledaren gav en lapp till en utav spelarna i smyg. På lappen stod det typ: "Ropa på hjälp högt så att de andra hör det" eller liknande. Fast egentligen så satt hans karaktär inomhus och läste eller liknande om jag minns rätt medan jag och en till sprang ut för att leta efter vår kamrat :gremsmirk:
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Prexis. Jag tycker det är tillräckligt att hålla världen verklig och trovärdig i nutid, så då är 20-talet (än så länge...) överkurs. :gremsmile:

Haha, exakt det problemet hade jag med min spelgrupp. De har bara spelat Drakar och Demoner, Mutant och Eon tidigare. Men jag blev positivt överraskad, då endast en av dem nämnde något om vapen. Han skrev i sin bakgrund att han hade tagit licens för en pistol och tränande prickskytte.
En annan spelare köpte sig dock ett par baseboll-slagträn efter sin första encounter med en mythosvarelse... :gremtongue:

- Dan
 
Top