Nekromanti Vad händer egentligen med Rollspel.nu

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Hej,

För er som inte känner mig så är jag Spider Jerusalem. Tekniker på Rollspel.nu, jag sköter allt i bakgrunden så det fungerar.

Vi har pratat en del om att det ska bli förändringar och så men det har inte sett ut att hända mycket för er som användare så jag tänkte använda denna tråd för att hålla er lite uppdaterade med vad jag gör och vad vi håller på med.

Vi har nyligen (läs i förrgår) fått en ny server med hjälp av anth som hade en vän som kunde fixa fram en fin ny åt oss.

Så I onsdags den 7/8 så fick jag tillgång till den nya linux servern som kör debian. (För er som är tekniskt intresserade och vill veta sånt.)

Jag satt under gårdagen och fixade med servern.
Det har installerats LAMP (Linux Apache mySQL PHP) server på den samt så har vi fått in ftp så vi kan ladda upp saker med. Det har även testats att installera vBulletin som fungerar bra samt så har phpmyadmin lagts in för enkelheten.

Jag kommer att under helgen göra en test flytt av hela forumet till denna server samt att börja jobba lite mer med users och grupper så jag kan få in allt som jag tänkt mig och se till så att det blir bra säkerhet.

vBulletin är uppsatt mot två databaser i två skilda serverar, så att om ena går ner så fungerar den andra fortfarande samt så har jag lagt in så att det tas en backup varje vecka på hela databasen. När jag börjar jobba lite mer med ftp delen så kommer jag sätta upp en backup för resten med samt att spegla servern på en annan maskin så vi har en redundant miljö.

Det är lite vad som händer just nu, det tar lite lång tid men vi vill vara säkra på att allt fungerar och ser bra ut. Mer uppdateringar kommer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Är det tänkt att den här servern ska agera testmiljö, eller ska vi helt överge det utrymme vi får av Sverok?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
krank said:
Är det tänkt att den här servern ska agera testmiljö, eller ska vi helt överge det utrymme vi får av Sverok?
Tanken är att vi ska lämna Sverok, men det är inget som är bestämt utan endast vad jag har för tankar, det är upp till Magnus att bestämma sådant.

Så den kommer agera testplatform för nu för att sedan är min förhoppning bli prod server.

Detta pga att Rollspel.nu som sida har inget med sverok att göra.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
En annan anledning att vi bör flytta är att databasen är nästan full och vi får inte mer utrymme.
Samt att som det är nu har vi väldigt lite utrymme om vi vill tex göra scenario bank och liknande.

Den nya servern är en Debian server med 2 Gb ram och 100 Gb hårddisk.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Hur mycket trafik skulle du uppskatta att den nya servern kan klara av?

Hur mycket plats har vi hos Sverok?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Björn Wärmedal said:
Hur mycket trafik skulle du uppskatta att den nya servern kan klara av?

Hur mycket plats har vi hos Sverok?
Mer än nog för Rollspel.nu.
Jag vet inte riktigt hur mycket plats vi har hos sverok men i databasen har vi mindre än 15% kvar av utrymmet. Detta har jag kunnat testa då jag försökte flytta posttabellen.
För ftp arean så skulle jag gissa att vi har någon gig.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Nu har vi kommit så långt att nya forumet är uppe, vi har lagt in en mycket fin shoutbox, CMS system uppe och testat. Kommer troligen användas till en scenariobank med då sökfunktionerna och taggarna är bra. Lite buggar har jobbats ur och vi har börjat planera lite mer vad vi ska göra med allt.

Finns det intresse av att se bilder och skit?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Spider Jerusalem said:
Nu har vi kommit så långt att nya forumet är uppe, vi har lagt in en mycket fin shoutbox, CMS system uppe och testat. Kommer troligen användas till en scenariobank med då sökfunktionerna och taggarna är bra. Lite buggar har jobbats ur och vi har börjat planera lite mer vad vi ska göra med allt.

Finns det intresse av att se bilder och skit?
Ja
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Hans E Magnusson said:
Spider Jerusalem said:
Nu har vi kommit så långt att nya forumet är uppe, vi har lagt in en mycket fin shoutbox, CMS system uppe och testat. Kommer troligen användas till en scenariobank med då sökfunktionerna och taggarna är bra. Lite buggar har jobbats ur och vi har börjat planera lite mer vad vi ska göra med allt.

Finns det intresse av att se bilder och skit?
Ja
Utan tvekan!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Spider Jerusalem said:
vi har lagt in en mycket fin shoutbox
Bra! Då är det viktigaste ordnat =)

Självklart finns det intresse av att se bilder! Ju mer vi hinner vänja oss vid det nya forumet nu, desto mindre gnäll över saker kommer det bli när flytten väl sker!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Väldigt fint. :gremsmile:

Gillar att vrållådan fått den främsta positionen på sidan. Går det att välja lite själv om vad som ska visas. Om man inte gillar vrållådor t ex?

Kan man få några bilder från hur det ser ut när man är inne på ett forum eller artiklar?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Ond bråd död said:
Väldigt fint. :gremsmile:

Gillar att vrållådan fått den främsta positionen på sidan. Går det att välja lite själv om vad som ska visas. Om man inte gillar vrållådor t ex?

Kan man få några bilder från hur det ser ut när man är inne på ett forum eller artiklar?
Inte än, tänkte bara så folk får se lite. Ni får vänta tills det är mer klart.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag älskar att man kan minimera saker, blir man (läs jag) arg på att någon skriver något dumt så kan man minimera den otrevliga delen och fortsätta med annat istället för att hela tiden bli påmind eller ta en halvtimmas paus från forumet.

Särskilt viktigt tycker jag det är på vrållådan men även varän man kan se olika trådar är bra.

/Zorbeltuss
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Hoppas det går att ändra grafiken till något trevligare. Har alltid tyckt at vBulletin forum ser så sabla fula och tråkiga ut. De är för kliniska och saknar personlighet på något sett när standard grafiken används.

Rollspel.nu är mysigt i motsvarighet.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Chryckan said:
Hoppas det går att ändra grafiken till något trevligare. Har alltid tyckt at vBulletin forum ser så sabla fula och tråkiga ut. De är för kliniska och saknar personlighet på något sett när standard grafiken används.

Rollspel.nu är mysigt i motsvarighet.
Vi har standard stilen just nu, vi kommer att jobba på det senare.

Här får ni en bild till på en tanke på hur vi kanske lägger upp kategorier. Ja det ser ut så, nej jag har inte klippt något.

 
Top