Nekromanti Vad hände på Grottröj #12?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Andra deltagare får gärna fylla på med sina upplevelser!

Första passet spelledde jag Getkultens katakomber med LotFP. Det var ett par nya spelare i gruppen och allting började lite styltigt med att en stor stenstaty undersöktes i stor detalj, emedan trappen som ledde ned i marken lämnades orörd.

En av spelarna bestämde sig då för att bryta isen och deklarerade att hans fighter rusade rakt ned för trappen. Väl där nere stötte han på en get modell större, gjord av gjutjärn och med glödhet mage.

När de andra hörde stridslarmet undersökte de saken hastigt och tyckte att de ville vara med på det roliga.

Tre rundor senare var tre rollpersoner döda och de resterande fyra karaktärerna bestämde sig för att en hastig reträtt var bättre.

Fortsättning följer :)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
I den lilla staden Smallhaven besegrade tre hjältar (vargmannen Rykan, fuzzien* Rawr och människan Feazea) en härjande grupp kobolder. Borgmästaren misstänkte att kobolderna rymt från Accenderios gravkummel en bit bort och sände hjältarna dit.

När de kommer fram anfalls de av fler kobolder, Feazea slås medvetslös och tas tillbaka till byn för att läkas. Tre dagar senare återvänder de och tränger längre in i grottan. De slåss emot en blå ooze som våldför sig på Rykans bakdel innan den förstörs. De söker vidare i grottan och finner en förseglad dörr som de forcerar med blod, svett och hår. Där inne smyger de förbi en grupp sovande goblins, Rawr går rakt i en bearowl-fälla men överlever med en handfull HP. De ignorerar goblinsen och tar sig in i en gravkammare där den onda diabolisten Debracy (ja..) försöker öppna Accenderios grav för att kunna stjäla det mytomsbunda Sword of Lazar som Accenderios begravdes med. Han försöker muta karaktärerna att gå över på hans sida, Rawr fintar och lurar honom att han gick med på hans sida. Rawr anfaller honom, Debracy försöker kasta Hold monter på Rawr, fumlar och kastar den på sig själv. Karaktärerna hackar honom i småbitar och stjäl hans skor.


Och så var det när Queens and Quests gjorde sin entré på Grottröj :D

Alla exemplar av spelet jag hade såldes och jag är helnöjd med mottagandet.


*Tänk er en wookiee fast med serienumret bortfilat.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Jag spelade Basic Dungeons & Dragons med (ex-forumiten) Nightowl hela dagen. Vi började på Quest for the Silver Sword på pass 1 och han hade räknat med att det skulle gå rätt fort, men nädå. När passet var klart så hade vi inte alls gjort så mycket i det mystiska fortet. Förstärkta med några extra (bland annat forumiten Lasergreger) så körde vi alltså vidare på pass 2. Med en timme kvar så hade vi klått det mesta motståndet där inne och kunde gå tillbaka och rota efter något sätt att upphäva den mystiska magi som plågade trakten Det var riktigt trevligt!

På nattpasset spelledde Nightowl Reens heliga lampa (har för mig det hette så i alla fall), ett turneringsäventyr från GothCon 5 eller 6 typ. En väldigt intressant upplevelse!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,601
Första passet testspelades mitt retro science fantasy rollspel Solfläckar. Spelarna tog rollerna som fågelmannen Aratu, insektoiden K'rash och ödlemannen Vidun vilka var pilot, tekniker respektive befälhavare på patrullskeppet Stjärnröjaren III. Vad de sedan råkade ut för tänker jag inte avslöja eftersom scenariot mycket väl kan komma att spelas på fler Grottröj. Jag hade dock mycket roligt och fick en del värdefulla synpunkter på spelet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Ett par spelare tillkom lagom till att vi hunnit göra nya karaktärer för en andra expedition in i Getkultens katakomber. Naturligtvis fick en av dessa spelare ta på sig att föra gruppen framåt, eftersom de andra vid det här laget var skiträdda.

De letade rätt på en annan ingång den här gången. Väl där inne hittade de låsta dörrar och getmän. Även en get. Och avbildningar av getter.

Det var mycket velande, men till slut hittade de en trappa som ledde nedåt. Där nere muckade de gräl med några golems med fler dödsfall som följd, varefter det var dags att dra sig tillbaka.

Första sessionen hanns alltså fyra rum med och det gav totalt 26 XP per överlevande. Det hade tydligen väckt mersmak däremot, för vi fortsatte (med till stor del ny grupp) under andra sessionen.
 
Top