Nekromanti Vad hände med...

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
...Joe Dever? (Eller var det Gary Chalk han hette?) Ni vet, han som illustrerade soloäventyren Ensamma Vargen, han hade en sån skön kararkteristisk stil som jag hatade i början men lärde mig älska. Jag tycker det ser ut som om han inspirerat figurspelet Warhammer också, nån som vet?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Joe Dever var författaren, Gary Chalk tecknade. Hans egen hemsida ligger här.

Jag håller med dig om att stilen tog tid att ta till sig, men att man tokälskar den när man väl "förstått" den. Jag gillar särskilt hur han leker med ytor och linjer på et ibland nästan oblygt expressionistiskt sätt. Jaja, snyggt är det iaf. Han tecknade väl till gamla Talisman också?

/Rising
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Åh, tack! Har kollat lite på sidan, javisst, han ritade Talisman också! Och har varit inblandad i Warhammer också, fast det stod inte mycket om det. Synd också att han bara kränger sina färdiga alster och inte ger tips på Warhammer-målning.

Och Magnamund-boken! Den hade jag glömt, köpte den aldrig då jag inte hade råd, skulle vara kul om nån sålde den till mig /images/icons/smile.gif Fast jag minns inte riktigt vad den handlade om, om det var en kampanjvärld eller vad den var bra för.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Magnamundboken

"Och Magnamund-boken! Den hade jag glömt, köpte den aldrig då jag inte hade råd, skulle vara kul om nån sålde den till mig Fast jag minns inte riktigt vad den handlade om, om det var en kampanjvärld eller vad den var bra för."

Oooou, ja, den vill jag också ha! Jag kommer ihåg att jag bläddrade i den en enda gång i en bokaffär, sedan dess såg jag den aldrig mer, men jag kommer ihåg att den var full med fakta om världen Magnamund. Giakernas språk var med där, vill jag minnas, och sedan har jag ett starkt minne av ett roligt brädspel (eller var det rollspel?) som utspelade sig på ett värdshus med en massa olika karaktärer som alla hade olika hemliga mål som skulle uppfyllas. En person skulle döda en annan person och han skulle i sin tur leverera en gåva till en annan person... Typ, jag kommer inte ihåg så mycket, men jag tyckte idén var skitcool och hittade på en egen lek som jag körde med mina kompisar som hette "offer, lönnmördare och polis" som var skitspännande och kunde bli ashäftig om man hade vattenpistoler och den kunde vidareutvecklas med en "vapenleverantör", "psykopat" (och fler poliser.) -Riktigt kul var det iaf. Skulle vara kul att se den där magnamundboken för att kolla hur mycket som jag egentligen kom ihåg ordentligt.

/Rising
svammlar
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Apropå Ensamma Vargen så är Project Aon uppe i tolv böcker nu. I några av dem har de med originalillustrationerna av Gary Chalk också.
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Apropå Ensamma Vargen så är Project Aon uppe i tolv böcker nu. I några av dem har de med originalillustrationerna av Gary Chalk också.

<hr></blockquote>



Ah vilken guldgruva! *pussar på Staffan*

Och jag har gjort mitt första citat! Och jag är inte grisodlare längre! Vilken dag!!
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Saxat från Aon:

"About the Internet Editions
Q: Exactly which books are you providing?
A: The original Lone Wolf series, including the "Kai" (1-5), "Magnakai" (6-12) and "Grand Master" (13-20) adventures. Keep in mind that the Grand Master books were abridged in the US."

Har det kommit ut FLER än 12 spelböcker på engelska?! Grand Master!! GAAAAAHH! VILL HA VILL HA! Och vad betyder "abridged"?

Såg att Mr Dever bara fått tillbaks copyrätten till US o UK - upplagorna, inte de svenska alltså. Så vem sitter på dom och gör ingenting?

Såg även att dom kommer att lägga ut Magnamund-kompendiet på nätet, kul!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Såg att Mr Dever bara fått tillbaks copyrätten till US o UK - upplagorna, inte de svenska alltså. Så vem sitter på dom och gör ingenting?

<hr></blockquote>


Det beror på hur kontraktet mellan Dever/det engelska förlaget och Target Games såg ut. Jag skulle inte bli förvånad om Targets konkurs har lett till att översättaren har copyrighten på själva översättningen medan rättigheterna till de grundläggande verken ligger hos Dever (och Gary Chalk/andra illustratörer). Med andra ord skulle man behöva förhandla med Dever om rättigheten att ge ut böckerna på nytt, och om man får de rättigheterna så får man antingen förhandla med översättaren om att använda hans översättning eller så får man göra en ny.
 

SID 6.7

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
25
Location
Södertälje
Re: Magnamundboken

Ehum...måste få skryta lite om det är tillåtet, Jag har nämligen ovan nämda Bok i mycket bra skick!

Inköpt på Absolut Spel i stockholm för 200:-

Innehåller bl.a 2st färgkartor över hela Ensamma vargens värld
+ södra delen av världen där böckerna om Silverstjärna utspelar sig, Beskrivningar på de flesta länder med statsskick, befolkning osv, Magnamunds historia, Giakernas språk och spelet som Rising talade om...

"Ragadorns Taverna! Ett komplett bräd- och rollspel." Där man får välja en eller flera roller som alla möts en natt på ett värdhus av olika anledningar en är Ensamma Vargen och sen är det en uppsjö med andra figurer, krigare, handelsmän, präster, magiker, lönnmördare osv, grejen är den att en av dessa gubbar är i själva verket en Helgast! med målet att döda Ensamma Vargen...de andra har också mål som skall uppfyllas...man fick poäng för uppfyllda uppdrag, överlevande Rp:s osv...riktigt skoj, i boken finns också ett soloäventyr "Mörkerherrarnas Gryning" som utspelar sig före "Flykt undan Mörkret" och man spelar magikern Banedon.

Har själv använt Magnamund som kampanjvärld till DoD med stor framgång (enligt mina spelare).

Har ni inte boken så skaffa den!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Magnamundboken

Ehum...måste få skryta lite om det är tillåtet, Jag har nämligen ovan nämda Bok i mycket bra skick!

Då kan jag kontra med att vara avig. Jag köpte den, men bara för att jag aldrig fick tag på den på originalspråk ('The Magnamund Companion') - jag samlade på Lone Wolf-böckerna men det blev ett elände att få tag på dem när Target började ge ut dem på svenska.

Så varje gång jag har läst den har jag varit sur över att den är på fel språk...

--
Åke
 

SID 6.7

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
25
Location
Södertälje
Re: Magnamundboken

Tja, jag har aldrig sett nån Ensamma vargen bok på engelska, så för mig är det dom svenska som gäller...det kom väl inte fler än 12 på svenska? (förutom de om Silverstjärna)
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
En nöjd ägare...

Magnamund boken är ett av de bättre köpen jag gjort. Spelledde ett par gånger i den världen och använde den väldigt mycket som inspiration för rollspelsvärldar när jag var yngre. Dessutom har jag spelat det lilla värdshusspelet ett otal gånger med polare. Hade även nytta av figurbilderna och borgbyggartipsen när jag satte igång med WFB. Det korta soloäventyret spelades givetvis igenom tills man testat alla vägar som fanns att ta.

Enormt många glädjefyllda timmar för ett lågt pris. Exemplaret jag har idag (min andra tror jag, den första lästes sönder) är välnött och jag skulle egentligen behöva en ny.
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Re: En nöjd ägare...

Det är på g en pdf på Magnamund-boken om man får tro sidan det länkades till här.

Såg också att det släppts minst 20(!) Lone Wolf-böcker på engelska och att Joe Dever har synopsis på typ 50 st men inte har varken utgivare eller tid just nu.
 
Top