Nekromanti Vad hände med UppCon?

Mathias Larsson

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
17
Vi apjävlar åkte på UppCon en hel del fram till mitten på 90-talet. Hörde på omvägar att det bytte skollokal senare och att det slutligen lades i malpåsen. Är det någon av er som är insatt och kan fylla i lyckorna från -94 och framåt?

Vad hände egentligen med ett av sveriges mest populära konvent?

-Mathias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Med risk för att jag minns helt galet uppåt väggarna fel:

Det allra första UppCon var mer av en kringaktivitet runt Sveroks årsmöte 1990 (?). Det gick bra och var kul, så tanken föddes på ett återkommande konvent.

Drivande var ett antal uppflyttade G&B:are som tidigare ordnat WettCon (i Jönköping [?]). De fick med sig Atlantis och ADG och vips var UppCon ett faktum.

Att det försvann har jag för mig till stor del berodde på att att nyckelpersonerna blev klara med sina studier, flyttade hem igen och försökte dra igång WettCon igen.

Man skulle alltså kunna kalla UppCon för ett WettCon i exil.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Har för mig det var bråk mellan Atlantis och G&B också, som gjorde att det inte blev några fler.

På senare år har det dock hållts ett par små konvent här i Uppsala som gått under namnet UppCon. Det har inte varit mer än 40-60 pers dock, vilket nog mest berott på dålig (obefintlig) reklam. Dessa har dock varit arrangerade av G&B som håller hus i Ungdomens Hus i samarbete med Sverokdistriktet, eller något sånt... Tror inte det har nåt att göra med gamla UppCon, och hörde något om att det blev bråk om namnvalet, någon ansåg sig äga rätt till det som inarbetat varumärke.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Ja se G&B …

Jag skällde ut en G&B:are något UppCon för att de krävde att vi som arrangerade Cyberpunk skulle betala fullt inträde.

När jag hotat att ta med mig Magnus och våra tio spelledare från Ordo Septenarius och bara gå därifrån och skita i hela konventet slapp vi betala. (Till saken hör att vårt arrangemang hade i särklass flest anmälda lag av alla rollspelsturneringar.)

Och nu när du nämner det, så minns jag också något om osämja föreningarna emellan.
 

Attachments

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
G&B?

"Ja se G&B …"

Vaddå? Jag anar en underliggande osämja mellan dig och G&B. Är inte det en av Sveriges äldsta och anrikaste rollspelsföreningar? Vad är så hemskt med dem?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: G&B?

Äh, jag har absolut ingenting emot G&B. Däremot har jag dåliga erfarenheter av en eller två specifika G&B:are.

Men jag läste i DN häromdagen att »hade vi inte fördomar, skulle vi bli tokiga« (min högst personliga sammanfattning av en samling artiklar som upptog ett helt uppslag).

Så jag tänkte försöka odla mina fördomar lite. :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Tja

Om man läser Dantes inlägg så var det knäppt och frustrerande att G&B hade som policy att även arrangörer skulle betala för att komma in på konventet, trots att man försåg dem med 12 spelledare som spellede ohyggliga mängder lag.

För mig var det ett utslag av "kom inte här och tro att ni tillför något bara för att ni arrangerar", en attityd som var ganska vanlig på konvent i Sverige på den tiden, och inte enkom förbehållet denna individ från G&B.

Nått mer var det inte med det, i alla fall inte som jag läser inlägget. :gremlaugh:

/M
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
Re: Tja

Pust! Blev ju orolig ett tag... :gremgrin:

Kan läggas till handlingarna att det var ett UppCon nu i våras.

/Hellzon - pseudo-G&B:are som inte var där
 

Mathias Larsson

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
17
Sista riktiga UppCon?

När var det sista riktiga UppCon? Vilket år? Då menar jag inte den här nya lilla varianten på senare dar.

-M
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Dessa har dock varit arrangerade av G&B som håller hus i Ungdomens Hus i samarbete med Sverokdistriktet, eller något sånt... Tror inte det har nåt att göra med gamla UppCon, och hörde något om att det blev bråk om namnvalet, någon ansåg sig äga rätt till det som inarbetat varumärke.

Intressant... Notera att de sedan några år inte är ensamma om namnet:
UppCon: Sveriges största Anime och Mangaevenemang

--
Åke
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Hehe, det gör ju bråket än mer meningslöst. Hoppas verkligen att de begravt stridsyxorna. Huvudarrangören för de senare rollspels-UppCon verkar inte ha brytt sig nämnvärt om det iaf, han har fortsatt arrangera i godan ro. =]
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
UppCon är grejen!

UppCon lever!

För en hundring så kommer man inte i två dagar och får vara med på alla arrangemang. Blir det bättre än så? Inget fel var det på rollspelsscenariorna heller. Mer info om "nya" UppCon finns på G&B´s hemsida.
 
Top