Nekromanti Vad hände med Conan-recensionen? ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Några av er kanske undrar vart den utlovade recensionen av Conan RPG 2nd Edition tog vägen.

Det är helt enkelt så att det inte dök upp något recensionsexemplar i tid till nummer 6/2007.

Nu finns spelet sedan en tid på SF-bokhandeln, så min förhoppning är att det även ska dyka upp ett exemplar till mig, så jag kan recensera det till nummer 1/2008 (f.ö. Fenix’ 25-nummersjubileumsnummer).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Du får gärna titta lite extra på bindingen/tryckkvaliteten, då Mongoose själva trycker det i källaren.

Det enda exet jag försiktigt gluttade i sprack i ryggen direkt...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"då Mongoose själva trycker det i källaren."

Ursäktavadåförnågotsadu?


Storuggla, tror inte sina ögon
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Mongoose (OT?)

Mongoose har investerat i egen digitaltryckeriverksamhet så de trycker alla böcker själva nu för tiden, ett internt Print-on-Demand.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Mongoose (OT?)

Men, men … det är ju lönsamt bara vid väldigt små upplagor. Trycker man fler än, typ, 1.000 ex är det dyrare med digitaltryck.

Plus att man måste investera i och underhålla sin egen maskinpark. Plus att tryckarna ska ha lön varje dag även om pressarna inte har någon beläggning.

Jag antar att någon hos Mongoose har gjort en ekonomisk kalkyl på det hela – även om jag inte förstår hur det får det att gå ihop.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Mongoose (OT?)

Vi snackar snubbarna som släpper ett rollspel med en sådan här framsida. Då kan man ju inte gärna förvänta sig att de ska vara kompetenta inom andra områden heller. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Mongoose (OT?)

Tja, kanske. Men då känns det som om det tappat fokus en smula.

Vad blir nästa steg? Tillverkning av Mongoose-glass? Ett eget klädmärke?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mongoose (OT?)

Skåda, en länk till ett spel Mongoose tryckt upp nu nyligen (så nyligen att det ännu inte finns i spelbutikerna!): Länktastic!

Det inger inte förtroende, speciellt inte när man läser om alla fel som andra fått (duplicerade sidor, sidor feltryckta, rollformulär kapade i kanterna osv osv...)...


Storuggla, mucho dott-o
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mongoose (OT?)

"Vad blir nästa steg? Tillverkning av Mongoose-glass? Ett eget klädmärke?"

[host]WestEndGames[/host].


Storuggla, feckin' shoes!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Mongoose (OT?)

Det känns som om i det finns väldigt många jag skulle lita på mer i fråga om tryckeriverksamhet. Typ, min femårige kusin med en halv potatis och lite målarfärg.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Mongoose (OT?)

Jaysis!

Att fräsa och blocklimma en så tjock bok är … bara korkat. Det finns inte en chans att en sån bok överlever upprepade läsningar och genombläddringar – ens om man är överdrivet försiktig.

De kunde lika gärna lagt alla lösa blad i ett kuvert och sålt det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mongoose (OT?)

"Att fräsa och blocklimma en så tjock bok är … bara korkat. Det finns inte en chans att en sån bok överlever upprebade läsningar och genombläddringar – ens om man är överdrivet försiktig."

Nä, men att trycka den så uselt att den brakar i frakten redan, det är inte korkat. Det är bara elakt.


Storuggla, mean ol' printers
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Mongoose (OT?)

Bilderna på insidan liknar det ex av Conan RPG som Marco knäckte. Jag har mailat Mongoose angående den kassa bindningen, men ännu inte fått något svar. De tunnare böcker Mongoose har givit ut den senaste tiden tycker jag verkar vara hyfsat bundna, men uppenbarligen klarar de inte av att binda tjockare böcker.

Jag fattar inte riktigt varför Mongoose aldrig lär sig. Så fort de gör något nytt, så verkar de alltid misslyckas. Uppenbarligen har de inget som helst kvalitetssäkringssystem...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Ett svar

Jag har läst om det där på RPGnet. Nån har hittat följande:

We have finally straightened out the last issues plaguing our printing facility - specifically, these were leading to wrinkled paper and pages coming loose on selected titles.

The main books affected were the second and third runs of the A Call to Arms rulebook, and the second run of Conan, though (literally) a handful of other books with other titles may be affected too.

If you have such a book, please get in contact with us at rveal@mongoosepublishing.com - you are covered under our guarantee, and will be sent a new replacement within ten days. Let us know your postal address, which book was affected, and where you purchased it. There is no time limit on this guarantee.

All affected books currently in production have been destroyed this morning, and only the highest quality books will be leaving our printing facility from this moment on.

We wish to thank you for your patience if you have been affected by this, and would like to reiterate our promise to provide you with the highest quality products possible.
Mer info här:

http://forum.rpg.net/showthread.php?t=366928&page=1

/M
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Apropå Mongoose

Spel på-butikerna har slutat att köpa in från Mongoose. Jag tjatade på Spel på Djäknegatans ägare här i Malmö om att ta in nya Conan, men eftersom Mongoose tydligen bara distribuerar till dem som tar in hela deras sortement (inkluderat en mängd kassa d20-produkter som aldrig blir sålda) vill inte kedjan ha något med dem att göra längre.

Som tur var hittade jag mitt ex på det nyöppnade SF-bokhandeln här nere, annars skulle jag fortfarande stå utan (köpa över nätet, säger du? - Nejnej, det är ju läskigt).
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Apropå Mongoose

"Spel på"-butikerna har aldrig köpt direkt från Mongoose utan från Engima Distribution (dansk speldistributör). Enigma slutade köpa grejer från Mongoose för nästan två år sedan (förmodligen av liknande skäl som du angav). Numera är det Vincit och Arcane Tinmen som distribuerar Mongooses prylar i Skandinavien, men dem vill inte "Spel på..." handla med (de har för övrigt inte alls något fullsortiment av Mongooses grejer, t.ex. inga D20-prylar, så frågan är om Enigmas/Spel pås förklaring har med sanningen att förskaffa).
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Ett svar

Kruxet är att det inte direkt är första gången något strular när Mongoose är i farten...

Tack dock för inlägget, skall se till att skicka ett mail till den adressen!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Mongoose är beviset ...

... på att man inte behöver göra rätt för att vara framgångsrik. Man behöver bara ha en stark drivkraft och djävlar anamma.

/M
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Och en förbannad massa pengar... [ANT]

Ryktet säger i alla fall att Matt Sprange är stenrik.
 
Top