Nekromanti Vad hände med alla drakar egentligen?

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det var nu mer än ett halvår sedan drakboken släpptes och som dess författare är jag nu därför nyfiken på hur den mottagits av er läsare. Vad som främst intresserar mig är om det är en bok som kommit till användning på något vis då en av problemen jag ställdes inför som skribent var att en bok om Drakar lätt blir rätt oanvändbar i andra syften än drakslakt.

Så dela gärna med er av era drakliga erfarenheter, antingen som spelare som mött någon av dessa väsen eller som spelare som applicerat dem på er spelkampanj!

Sebastian - undrar på vilket sätt "hans" skapelser fick liv rent spelmässigt
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Personligen så fastnade jag mest för de magiska effekterna i boken....å personligen så gillar jag inte antiaspekterna....trots att dessa står nämda redan i magiboken.....
Dock är jhu elementernas herre eller vad den heter helt ofantligt bra.....hamnade på min X-åtkomlighets lista =)

Men drakarna är balla som satan, speciellt pseudodrakarna...dock är det lite synd att det inte finns en lite större variant av "ridbar" pseudodrake då dumdrakarnas bärförmåga är ytterst begränsad....och hur funkar BF och Flygförmåga förresten?
Jag som SL är extremt intresserad....som det var senast i en lite mer episk kampanj vi lirade där RPna fick en möjlighet att rida med på drakar var de tvungna att tillsammans med ryttaren vara i princip nakna...och ta all utrustning utspridd
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Min spelgrupp har inte använt oss av boken särskillt mycket då vi mest kör långdragna kampanjer som det är planerat in något stort och magiskt i slutet, fast så långt brukar vi aldrig komma då vi spelar med så stora luckor att vi glömmer bort var vi var eller skapar nya karaktärer vi vill använda.
Men jag tycker att boken ändå har varit intressant att läsa och den har givit så mycket mer infortmation än om bara drakar. Det finns ju fullproppat med information om bla drakflygare, legender och berömmda drakar.
Fast de Drakar som kommit till mest nytta är de lägradrakarna, då de högre är väldigt ovanliga.

- Jocke, är nöjd med Drakar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: De slåss fortfarande

Eftersom jag involverade drakar flitigt i mina kampanjer redan långt innan 'Drakar' kom ut har jag fortsatt köra mitt eget race till största delen. Några grejer i 'Drakar' har jag dock haft användning för:

Lithvin involverades på ett hörn i min egen kampanj, även om hennes roll hittils varit mycket liten. Hon var en drake som passade väl ihop med mina egna, helt enkelt. Hon var närvarande vid ett rådslag den så kallade "Drakalliansen" höll i Drömriket, och var där en av de som röstade bort Verduhrakh från ordförandeposten på grund av hans påstådda emotionella band till sin drakväkterska Eithene. (Och på grund av att nämnda drakväkterska hade fallit till föga och i ett synnerligen svagt tillstånd avslöjat ytterst känslig information för Teveletion, en av Drakalliansens värsta fiender). Taethavris blev Drakalliansens nya ordförande, men eftersom han är nyligen uppvaknad efter årtusendens dvala och Verduhrakhs polare ligger den faktiska makten i viss mån fortfarande hos den senare.

Morhaxviths roll som bråkstake och allmän förespråkare av utrota-allt-som-rör-sig har i min kampanjvärld alltid fyllts av Vermithrax och Omeyocantli, en psykotisk lumiandrake. En del inspiration fick jag trots detta från texterna om anfallet mot Edron.

Elementens stenar trodde jag aldrig att jag skulle använda, men när allt kom till kritan gillade jag idén på något sätt. Vilka drakar som vaktar vilkens sten har jag inte brytt mig om, ej heller elementens tempel och Morhaxvith, men åtminstone två av stenarna, eldens sten och andens sten, är centrala element i min pågående Västlandenkampanj. Jag ska försöka skriva en kort sammanfattning av den här på forumet så snart jag bara orkar.

Informationen om gångna eoner har jag använt mig av. Sånt involverar jag ju lite grann i mina kampanjer, och utöver vissa detaljer som människornas och alvernas ursprung och tillblivelse är jag ganska nöjd med synen på eonerna som de presenterades i 'Drakar'. Jag kanske vill lägga till någon eon och tona ned tematiken i det hela, men det är redan som det är en avsevärd förbättring gentemot L&H. Stycket om drakarnas tillblivelse och ursprung får nog rentav ersätta mina egna idéer - såsom jag antytt saker hittils verkar det ha gjort det, iallafall.

Jag har också tagit till mig biten om drakars reinkarnation, även om jag inte funderat igenom helt och hållet hur det funkar. Det kändes passande, helt enkelt.

Men, framförallt - drakslakt. Förr eller senare kommer RP:na i min långkörarübersåpa att bli tvungna att ge sig på Rekhem själv (de har redan börjat lite smått med andestrid och magi), och de (och zoríanriddare och jargiska legioner) har redan battlat Gohlbrandh i två tolkienistiska fältslag. Spelvärdena för drakar blir alltså hyfsat relevanta. Även om jag inte använder dem rakt av är de bra som inspiration och riktlinjer. Men varelser som drakar funkar inte riktigt regeltekniskt - jag saknar någon slags mekanik för hur de störtdyker ner i eller springer rakt in i hela grupper av puny mortals och helt sonika krossar dem med sin kroppstyngd.

Så dina skapelser fick liv i ett tumultartat kaos av eld, blod och ond bråd död, utanför Grimssalar vid Kraalenbergens rötter och på Pavaras slätter utanför Arlons murar. Och den saken är inte utagerad än - Móroga är död, hans förbannelse bruten och Gohlbrandh har lämnat scenen, men Rekhem och en bitsk liten nyåterfödd lumian slogs fortfarande i skyn ovanför slagfältet när vi senast slutade spela.

- Ymir, redogör
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Antiaspekter och bärförmåga för drakar

Personligen så fastnade jag mest för de magiska effekterna i boken....å personligen så gillar jag inte antiaspekterna....trots att dessa står nämda redan i magiboken.....
Personligen gillade jag inte heller antiaspekterna i början. Ju mer jag tänkte på dem desto mer logiska började de dock att kännas (speciellt efter att läst en del om vår egen världs forskning om antimateria). Jag menar nästintill allt här i världen har ju en motsats, ett slags motpol (vilket även påtalas i Mystik & Magi iom Polaritetens lag). Men vad är då motsatsen/motpolen till eld? Vatten är ju ett klassiskt svar men ju mer jag tänker på det desto mindre känns det som att det verkligen skulle vara dess motsats. Alltså krävs någonting annat - antiaeld således!

Dock är jhu elementernas herre eller vad den heter helt ofantligt bra.....hamnade på min X-åtkomlighets lista =)
Elementarkontroll är helt klart en bra effekt men då den alltid kräver minst en annan effekt + har räckvidd Beröring + i regel kräver en areaeffekt så är den kraftigt begränsad. Dessutom så är det få förutom drakarna som känner till den!

hur funkar BF och Flygförmåga förresten?
För vanliga flygande väsen så räknas Bärförmågan i regel som om den vore halverad då de flyger. Detta gäller dock inte heavédrakar och de högre drakarna då dessa rider på de magiska strömningarna i etern utan de har normal Bärförmåga även då de flyger.
Deras Bärförmåga är dock inte maxtaket på hur mycket de kan ta med sig utan talar bara om hur mycket de kan ta med sig utan att få några negativa modifikationer. För regler kring detta se belastningsreglerna i grundboken (sid 75 i Spelledarens guide). Exempelvis kan en drake bära med sig tio gånger sin Bärförmåga men får då +9 i Utmattning, -9 i grundförflyttning och +Ob4T6 i svårighet på alla sina handlingar. Det kan alltså bära med sig en hel del men ju mer de bär med sig desto mer begränsade blir de i vad de kan göra.

Om man vill kan man lägga till en [frivillig regel] att man måste slå ett STY-slag med lika många ObT6 som antalet gånger Bärförmågan överskrids för att få fram ett slags maxtak på det hela för vad man kan lyckas med.

Sebastian - försöker förklara lite
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Kul att höra!

En drakrikare kampanj än så får man nog leta efter och således kan jag inte annat än att som författare till Drakar känna en viss uns glädje i hjärtat ÄVEN om draktemat påbörjades långt innan drakboken...

Jag ska försöka skriva en kort sammanfattning av den här på forumet så snart jag bara orkar.
Passa dig en dag är du faktiskt tvungen att försöka komma mde den där utlovade resumen! :gremgrin:

Sebastian - väntar fortfarande
 

Lenzaroth

Veteran
Joined
20 Jul 2004
Messages
12
Location
Strängnäs
Re: Antiaspekter och bärförmåga för drakar

Personligen tycker jag att drakboken var bra och realistisk tillskillnad från drakväcktar serien där drakarna var helt värdelösa å åkte på stryk av drogade heavedrakar! Även om dom blev sttarkare å snabbare så blev dom endå för bra.
Jag gillar också magierna som kom till. Tycker några e skumma men det finns flera bra.
Jag gillar även reinkarnation grejen också en dålig sak är att drakarna är helt könslösa för det förstör den annars så bra logiken totalt. Dom kunde väll endå få han ett kön så dom kunde föröka sig även om dom bara skulle göra det var 10000 år.

MVH/ Lenzaroth "Det är en humanoid liknande varelse."
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Drakar [Spoiler mina spelare]

Jag kan egentligen inte svara på din fråga då jag köpte drakboken alldeles nyligt men jag har väl en hyfsad uppfattning om hur jag kommer att använda den.

Jag gillade flera av pseudodrakarna, särskilt heave, lindorm och horndrake. Du skrev nån gång att du hade mer text om dessa, jag skulle hellre sett åtminstonde två av pseudodrakarna bortprioriterade för mer information om heave och horndrakar - finns ingen möjlighet att det kommer upp på någon hemsida? Alla dessa tre kommer jag i alla fall att använda någon gång i framtiden.

Tyckte draklegender var bokens bästa kapitel. Gillade framför allt molnryttarna och flygdragonerna. Sugen på att använda dessa i någon av mina kampanjer.

Men mycket var lite väl... "high fantasy" (kanske fel ord) för att jag skulle använda det. Vill inte ge drakarna en såpass stor kontroll över världen. De sätt spelarna kommer i kontakt med de högre drakarna skulle nog vara rykten om Rekhem, Vixharziva samt Gohlbrandh. Eventuellt Verdurakk eller Khakra om vi skulle spela i de områdena någon gång. Dessutom lär de få syn på någon Mortuach vid något tillfälle.

När jag läste introtexten till Kända drakar, blev jag väldigt sugen på att skriva ett dvärgisk kväde om någon gammal Khazim-drake som dräps. Reinkarnationsgrejen faller inte riktigt mig i smaken... men ändå lite och jag vet inte hur jag ska lösa det.

Men visst, jag har svårt att tänka mig att Drakar kan bli lika användbar som de flesta andra moduler (speciellt om man inte spelar så mycket på mörkret) men det är knappast något man som skribent kan hjälpa.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Drakarnas reproduktion [drakspoiler]

Jag gillar även reinkarnation grejen också en dålig sak är att drakarna är helt könslösa för det förstör den annars så bra logiken totalt. Dom kunde väll endå få han ett kön så dom kunde föröka sig även om dom bara skulle göra det var 10000 år.
Vad är logiskt för ett väsen av nästintill (?) gudomlig natur? En gud i Mundana kan som bekant inkarnera sig viljemässigt och på så vis ta en fysisk form. Drakarnas reproduktionsprocess är ett slags blandning av vanlig könslig reproduktion och gudomlig inkarnering. De är ju ett slags mäktiga dröm/skugglandsväsen och för att ta en fysisk form behöver de helt enkelt en källa till kroppslig materia. Därav ägget som det krävs att en annan drake lägger (eventuellt att de kan välja att lägga ett eget ägg - vad vet jag? :gremwink:). Deras själ tar sedan helt enkelt och inkarnerar in i ägget och vips - en ny drake!
Ologiskt? Inte ett dugg enligt mig, däremot låter det kanske med våra vetenskapligt präglade värderingar. Å andra sidan är det egentligen inte mycket egendomligare än att en daggmask kan föröka sig med sig själv (i egenskap av att vara hemfrodit).

Sebastian - som gillar drakarnas annorlunda natur varav reproduktionsprocessen naturligtvis faller honom väl i smaken
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag älskar drakboken och jag har bläddrat i den MÅNGA gånger.
Jag har på senare ditt börjar knåppa ihop en kampanj med bland annat drakväktare, dräpare och någon drake, jag kommer antagligen att använda mig utav ett par psydondrakar också.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Drakboken var en bok jag länge hade väntat på. Alltid velat använda dem i en kampanj och det fick jag definitivt möjlighet till. I min EON kampanj har de en stor del men på ett plan som spelarna kanske aldrig riktigt får reda på, med vissa undantag. Jag har dock konkrekt använt dem på andra sätt som framgick i de diskussioner vi hade privat. Jag vill tyvärr inte dela med mig av den informationen då jag har spelare som är nyfikna av sig.... Om ni skickar ett privat meddelande kan jag skicka mina tankar om saken.
Drakarna har en mystisk och gudomlig insikt och aura av sig. Kopplingen till Skugglandet är underbar och förstärker deras mystik. Skulle kanske behöva lite mer information om just Skugglandet än vad som står i Legender och Hemligheter.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Drakar [Spoiler mina spelare]

Du skrev nån gång att du hade mer text om dessa, jag skulle hellre sett åtminstonde två av pseudodrakarna bortprioriterade för mer information om heave och horndrakar - finns ingen möjlighet att det kommer upp på någon hemsida?
Problemet är att dessa texter är kapade några meningar lite här och var. Att återge denna information utan att i princip beskriva hela drakbeskrivningen ter sig därför lite svårt och jag tror inte att Neogames gillar tanken på att lägga ut helversionen av pseudodrakarna på nätet...
Om du dock har några frågor så lovar jag givetvis att försöka vara till behjälplighet!

Tyckte draklegender var bokens bästa kapitel. Gillade framför allt molnryttarna och flygdragonerna. Sugen på att använda dessa i någon av mina kampanjer.
Jag håller för närvarande på att spelleda två kampanjer vari vilka spelarna gestaltar Molnryttare respektive Flygdragoner. Det har visat sig vara mycket spännande och lyckade äventyrskoncept hittills!

Vill inte ge drakarna en såpass stor kontroll över världen.
Om du granskar drakarna som beskrivs i boken noggrant så kommer du inse att det endast är ett fåtal som har stor kontroll. De andra lumiandrakarna har mer ett visst slags inflytande där ju spelledaren givetvis har sista ordet om exakt hur mycket.

När jag läste introtexten till Kända drakar, blev jag väldigt sugen på att skriva ett dvärgisk kväde om någon gammal Khazim-drake som dräps.
En idé som slog mig - naturligtvis var det dvärgarna som dräpte Rekhem i hans förra inkarnation för ett antal hundra år sedan. Även då hade han formen av en gyllene drake som dvärgarna därför tror vara Rekhems fader eller moder. Namnet han då gick under var Rukhatat och då precis som nu så plågade han dvärgarna med sin närvaro i bergen. Gissa varför han i denna inkarnation inte är särskilt förtjust i just dvärgar? :gremwink:

Förresten om du får för dig att skriva kvädet i fråga så får du minsann se till och vara bussig o dela med dig av det här!

Sebastian - blev inspirerad
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Hej. jo det var en bok jag fick abstinens av, den kom ju aldrig hehe. Men den har varit till stor nytta, har tilexemel använt drakar i mina äventyr, inte alltid att dom vet dte men, dom finns där. Men mest funderar jag över din "dikt" om vad drakar är, och det finns ingen lösning, ingenting är vettigt och allting är vettigt :gremconfused: . Ha det bra!!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Men mest funderar jag över din "dikt" om vad drakar är, och det finns ingen lösning, ingenting är vettigt och allting är vettigt
Jag kan lova dig en sak - varje ord i den meningen har en direkt symbolisk betydelse och den är faktiskt en djupdykning i vad drakarna egentligen är för något. Så klura vidare vet jag! :gremwink:

Sebastian - älskar gåtor utan något exakt givet svar
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ingen Drakslakt

Hallå!

Jag har använt mig av modulen ett flertal gånger, dock så har det aldrig mynnat ut i en strid mellan drake och rp.

Jag har varit lite läskad att dra i gång en srid mellan drake och rp men insett att det lär bli rpslakt och inte drakslakt.

Tzimisce
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Drakar [Spoiler mina spelare]

Problemet är att dessa texter är kapade några meningar lite här och var. Att återge denna information utan att i princip beskriva hela drakbeskrivningen ter sig därför lite svårt och jag tror inte att Neogames gillar tanken på att lägga ut helversionen av pseudodrakarna på nätet...
Om du dock har några frågor så lovar jag givetvis att försöka vara till behjälplighet!


Ja, det förstås. Njä det var inga direkta frågor jag hade, blev mest inspirerade av text och bild och skulle velat haft mer.

En idé som slog mig - naturligtvis var det dvärgarna som dräpte Rekhem i hans förra inkarnation för ett antal hundra år sedan. Även då hade han formen av en gyllene drake som dvärgarna därför tror vara Rekhems fader eller moder. Namnet han då gick under var Rukhatat och då precis som nu så plågade han dvärgarna med sin närvaro i bergen. Gissa varför han i denna inkarnation inte är särskilt förtjust i just dvärgar?

Bra idé. Jag vill dock i mitt Mundana ge Draken någon rätt så saftig nackdel av att dö. Kanske måste man ta sig till drakarnas kyrkogård för att kunna reinkarneras (?). Eller så förlorar de väldigt, väldigt mycket kraft om de dör och måste vara i någon sorts väldigt lång dvala för att återvända... Rolig tanke i alla fall.

Mmm, jag ska nog skriva det där kvädet till nån gång.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag gillar psuedodrakarna. Inget går upp mot att ha en horndrake på sin sida om man måste tampas med ett ilsket grottroll.

/Joel - vars rollperson rider på horndraken Niding
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Den jäveln! Alvisk 'extra-hårt-spänt'-båge, tungt dvärgiskt megaarmborst, ärketrollssmitt slagsvärd, dvärgasmitt gigantradard, alvsmitt melorsvärd och jag vet inte allt, stridskonst med en sex moment och en hel dröse tekniker, och nu senast en horndrake... Inte mig emot förvisso. :gremtongue:

-Hjalle, gillar.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

tungt dvärgiskt megaarmborst
Det är inte dvärgiskt...

stridskonst med en sex moment
Jag insåg också det när jag skrev ner den. Påminn mig om att banta den listan och införa nån slags begränsning eller stegring av svårighet för stridskonster med massa moment.

Fan vet varför han tränade in Carwelan egentligen. Sitt Carwelan har använt typ.. två gånger i strid. Faktiskt använder han Kraggsvärd oftare.

och en hel dröse tekniker
Uff, har du kollat vem han har att hålla jämna steg med? :gremwink:
Dessutom är det precis så många tekniker han klarar.

/Joel - har aldrig förnekat smygboffertendenser.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Det är inte dvärgiskt...
Dvärgasmitt.

Angående monenten så... tja, det är juh trots allt inte alls omöjligt, men om man tittat på till exempel de reviderade stridskonsterna så har du skurit ned antalet moment på ett flertal. Då känns det lite boffrigt att din rollperson ska ha dubbelt så många som en typisk unik. :gremtongue:

Ska påminna.

Uff, har du kollat vem han har att hålla jämna steg med? :gremwink:
Dessutom är det precis så många tekniker han klarar av.
Nej det är det inte. Han har om jag minns rätt 22 i sin stridskonst och det nuvarande kunskapskostnaden ligger på...20. Fast juste, det var juh inte hitåt vi skulle. :gremwink: Jaja, just teknikanantalet kan jag godkänna, det är juh tamejfan kul att vara über. :gremtongue:

-Hjalle, vill också bara påpeka att kunskapskostnaden för Su'nai ishani t'an Eithene ligger på 30. Hon är iofs drakväkterska, men huvaligen! :gremsmile:
 
Top