Nekromanti Vad hände egentligen med...?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag har länge funderat över ett antal spel och spelskapare som försvunnit från scenen efter att ha varit närvarande, och i vissa fall till och med dominerande, under en längre tid. Jag tänkte slänga ut en fråga här, och den som vill får gärna hjälpa mig lösa den, eller ställa egna frågor om försvunna spelskapare.

Det första rollspel jag faktiskt engagerade mig i, började skriva hobbygrejer till och allt det där var Svenil. Jag minns hur kul det var att träffa Daniel Lenneér och spelleda åt honom på konvent. Men han har försvunnit från hela rollspelsscenen, vad det verkar. Det sista jag minns från spelet Svenil var att den femte utgåvan släpptes för c:a femton år sedan, och blev sågad i Sverox. Sedan dess har jag inte hört något om vare sig spelet eller Lennéer. Är det någon som vet något?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Han finns på Twitter - och jag tror mig skymta ibland någon referens till rollspel där så jag tror han fortfarande spelar. Ingen aning om Svenils öde dock.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag undrar vad som hände med Ann-Sophie Qvarnström, damen som skapade fantastiska kartor en gång i tiden? I dessa nostalgifyllda tider där namn från fornstora dagar dyker upp i diverse rollspelsprojekt, varför inte Qvarnström? Det skulle vara episkt. Helvete, varför inte Qvarnström och ROGER UNDHAGEN? Skulle det kunna få den Kosmiska sköldpaddan som bär världen att plötsligt hamna på rygg?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n320588 said:
Jag undrar vad som hände med Ann-Sophie Qvarnström, damen som skapade fantastiska kartor en gång i tiden? I dessa nostalgifyllda tider där namn från fornstora dagar dyker upp i diverse rollspelsprojekt, varför inte Qvarnström? Det skulle vara episkt.
Orvar och Jimmy hade kontakt med henne under arbetet med boken om Äventyrsspel. Men tyvärr visade det sig att hon inte har kvar några av sina gamla kartoriginal. Och idag pysslar hon med helt andra saker.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jo, jag läste om henne på Wikipedia, men det skulle ändå ha varit episkt. Hon kan nog fortfarande göra fina kartor med rätt motivation. T o m Nils Gulliksson väcktes ju ur sin drakdvala för Svärdets sång.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Idag rasslade NOCTUM förbi i min rollspelshjärna. Det låg i tiden när jag gick i gymnasiet, och jag minns flera vänner som jag vampyrlajvade med som verkligen gick igång på det. Men efter att det blev en utgåva på engelska har jag aldrig hört någon prata om det. Eller om skaparen. Vad hände med spelet? Och med skaparen? Är det någon som pratar om och/eller spelar Noctum idag?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Khan;n345996 said:
Vad hände med spelet? Och med skaparen? Är det någon som pratar om och/eller spelar Noctum idag?
Om jag förstått rätt så är det Mischa L. Thomas som låg bakom Noctum. Han verkar mest nyligen ha skrivit Cold & Dark som så sent som 2017 gavs ut av Modiphius.

Jag ägde Noctum i nån version. Just då var det nog mest för att det inte fanns något Kult att köpa. Jag spelade det aldrig…
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Khan;n320393 said:
Det första rollspel jag faktiskt engagerade mig i, började skriva hobbygrejer till och allt det där var Svenil. Jag minns hur kul det var att träffa Daniel Lenneér och spelleda åt honom på konvent. Men han har försvunnit från hela rollspelsscenen, vad det verkar. Det sista jag minns från spelet Svenil var att den femte utgåvan släpptes för c:a femton år sedan, och blev sågad i Sverox. Sedan dess har jag inte hört något om vare sig spelet eller Lennéer. Är det någon som vet något?
Daniel är ju inte försvunnen. Han finns på twitter, youtube och har en egen hemsida. Han är mer fokuserad på serieskapande och är bland annat engagerad i seriefanzinet Svenska Superserier som jag också gör material till och är redaktör för. En av hans skapelser, Ångestmannen, är en återkommande serie. Visste inte att han höll på med rollspel.
 
Top