En kvinna vid namn Lollys Stokeworth blir våldtagen vid ett upplopp i staden. När rapporten kommer till någon av våra main karaktärer så beskrivs det som att hon blev 'raped half a hundred times'. Missade du vad jag precis skrev? Vilken tur! För i VARENDA bok som följer så nämner de Lollys Stokeworth, och varje gång hennes namn kommer upp, tänker varje person exakt samma sak. 'Raped half a hundred times'. Tyrion, Cersei, Jamie, Sansa. Det spelar ingen roll, alla tänker exakt samma beskrivning. Writer's trick för att göra det lättare för oss läsare att komma ihåg? Kanske. Jävligt långrandigt? Ja.
Lägg sedan till att av alla våldtäkter (finns över tvåhundra i böckerna) så får endast en av karaktärerna som blivit utsatt för en våldtäkt en chans att prata om det, i monolog eller dialog. Och det är Mirri Maz Duur, en skurk som Dany bränner levande på bål.
Värst är Briennes kapitel. Helvete vad långrandiga de blir. Varannan sida är det någon som nämner "rape". Jag bokstavligen talat rullade ögonen när jag läste hennes kapitel där hon ska slåss mot Rorge och Biter, och hennes "Kom igen, nu slåss vi"-opening line är 'She stepped out into the rain, Oathkeeper in hand. "Leave her be. If you want to rape someone, try me.'
Fucking skojar du med mig Brienne? Var det så svårt för dig att säga "If you want to FIGHT someone, try me."?