CoC Sverige Vad gillar ni äventyren?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har bara tittat i regelböckerna än, och de känns otroligt grymma -- både snygga och bra. Men någon som hunnit läsa/ titta i äventyren? Var ska ni börja någonstans? Vad verkar coolt?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Köpte inte regelböckerna eftersom jag redan har Cthulhu 7e på engelska och dessutom brukar vilja köra med Cthulhu Dark i slutändan ändå. Är det stor skillnad från den engelska till den svenska versionen?

Med den saken sagt är jag otroligt peppad på de svenska äventyren. Förköpte precis Den Gula Filmen och En Seans I Stockholm från sfbok och det kliar i fingrarna att få sätta tänderna i dem.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Bara läst Hemligheten på Hvitfeldska än. Trodde jag skrivit en recension av den, men tydligen inte. Den är väl iofs bara digital och inte med i det utskickade paketet, så det kanske blir OT, men scenariot var hyffsat. Gillar att RP har mörka hemligheter, men de omsattes tyvärr aldrig i spel som händelser i scenariotexten utan blev främst upp till SL att improvisera. Läste nyligen att scenariot skall släppas i en förlängd version så förmodar att man bl.a. utökar dessa delar då.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,232
Köpte inte regelböckerna eftersom jag redan har Cthulhu 7e på engelska och dessutom brukar vilja köra med Cthulhu Dark i slutändan ändå. Är det stor skillnad från den engelska till den svenska versionen?

Med den saken sagt är jag otroligt peppad på de svenska äventyren. Förköpte precis Den Gula Filmen och En Seans I Stockholm från sfbok och det kliar i fingrarna att få sätta tänderna i dem.
Utredarens Handbok skiljer sig mest, då den har flera kapitel om livet i Sverige och Norden för 1920-talet, med allt från levnadsstandarder, politik, historia till hur vardagen såg ut. Väldigt skön för att gestalta tiden.

Och kul att du är peppad på äventyren! Bor du i Stockholm eller valde postorder får du dessutom signerade ex av dem!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Utredarens Handbok skiljer sig mest, då den har flera kapitel om livet i Sverige och Norden för 1920-talet, med allt från levnadsstandarder, politik, historia till hur vardagen såg ut. Väldigt skön för att gestalta tiden.
Får se om jag lägger vantarna på den vid tillfälle!


Och kul att du är peppad på äventyren! Bor du i Stockholm eller valde postorder får du dessutom signerade ex av dem!
Postorder till skåne! :D

Ska bli riktigt kul med lite svenskt 20-tal istället för den klassiska New England-miljön.
Bra också att äventyrets skapare hänger här på wrnu om man har frågor. Som sagt, sjukt peppad!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,232
Ska bli riktigt kul med lite svenskt 20-tal istället för den klassiska New England-miljön.
Bra också att äventyrets skapare hänger här på wrnu om man har frågor. Som sagt, sjukt peppad!
Sverige är en rolig miljö, klart annorlunda att jobba i!
Bara att PMa om du har frågor! Och hoppas att du gillar det såklart, kul att se peppen!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Kul med svenska scenarion! Är det ngt scenario som skulle lämpa sig särskilt bra att ‘konvertera’ plotten från till Nordiska Väsen? Liiite trött på mythos & tentakler för tillfället... fattar att "Gula Filmen" inte går, men "En Seans" eller "Tjurmannen" kanske går att flytta några decennier bakåt och med andra hot? Inga problem med omfattande konvertering, det är genomtänkta udda plottar med bra mysterielösande och visst skräckinnehåll jag är ute efter.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Jag kommer att börja med "I älvdalen boende" och sedan köra "Tjurmannen från Kungsskär". Den senare boken har jag inte fått än utan förbeställt från SF-bokhandeln tillsammans med "En seans i Stockholm" och "Den gula filmen". Osäker på om de skickas den 23:e eller kommer det datumet. Väldigt peppad! Vi har nyss avslutat äventyren i Starter Set efter ca 29 spelpass med en annan spelledare. Nu får hon bli spelare ett tag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag har läst Den Gula FIlmen. Det är ju ett konventsscenario med vad det innebär, svårt att exempelvis köra med annat än de färdiga RPna.
+ Bra och ansats och bakgrund som väver in Carcosa och pjäsen och med mer fokus där än på Kungen i Gult. Kul också att den är förlagd till filmmiljö
+ Välskriven, bra språk
+ Bra längd, 1-3 pass gissar jag
+ Vettiga RP och SLP med bra krokar
+ Bra flöde med scener och akter med variation mellan lite mer långsamma moment och mer fart

- Det absoluta slutet tror jag skulle bli en utmaning att få till i spel, känner viss risk att behöva leda spelarna för mycket för att de ska fatta det allra sista momentet
- Lite slarv i korr och layout (dubblerad/tappad text på något ställe)
- Lite brister i struktur tycker jag. Inte så att jag inte fattar något men jag tycker att mer översikt hade varit bra - ett flödesschema, ett samlat persongalleri, en relationskarta. Skulle jag SLa skulle jag vilja fixa de grejerna själv först (även om man klara sig utan)
- Hade gärna sett bilder på alla viktiga SLP, nu känns det lite slumpartat vilka som får en bild
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,232
Kul med svenska scenarion! Är det ngt scenario som skulle lämpa sig särskilt bra att ‘konvertera’ plotten från till Nordiska Väsen? Liiite trött på mythos & tentakler för tillfället... fattar att "Gula Filmen" inte går, men "En Seans" eller "Tjurmannen" kanske går att flytta några decennier bakåt och med andra hot? Inga problem med omfattande konvertering, det är genomtänkta udda plottar med bra mysterielösande och visst skräckinnehåll jag är ute efter.
Teoretiskt sätt, men inte helt optimalt. Nordiska väsen bygger mycket på att väsen du stöter på kopplas till naturen, som i sin tur står i kontrast till den framväxande industrin som människorna står för – därför kanske några av de mer avlägsna äventyren skulle passa bättre. Det blir därför (ofta) ett spel där du reser längre ut i landet på små orter. Tjurmannen tror jag är lite svårare, eftersom den till en stor del bygger mycket på det som pågår politiskt (till exempel i Ryssland), så den är lite mer 20-talsgrundad.

En annan sak är ju såklart att hitta väsen som i sin tur fungerar, vilket är det svåraste. Väsen i NV är ju så väldigt annorlunda Cthulhumyten, då de inte alls är lika storskaliga, utan mindre och mer lokala. Och såklart, mer tydligt bundna gentemot myten.

Men nu ger du mig rolig hjärngympa och hur jag hade konverterat En seans i Stockholm till Nordiska väsen! Småspoilers, av förklarliga skäl.
  • Behåll settingen i Stockholm. Gör en tydligare kontrast med den framväxande industrialiseringen under den här tiden och lägg in tematik med känslan att industrialiseringen "tvättar bort" blodet från det gamla Stockholm.
  • Första delen kan vara mer eller mindre samma, där Berns fortfarande passar perfekt. Lite tweaks på alla bikaraktärer behöver göras, men ganska mycket kan förbli kvar.
  • Den andra delen kan mer eller mindre vara kvar. Mödrarna kan till största del vara orörda.
  • Konradsberg kan, i huvudsak typ fungera. Det är dock väldigt nybyggt och kan eventuellt flyttas till Danviks dårhus.
  • Nationalmuseum en viktig plats och invigdes 1866, så det kan funka med lite fudging.
  • Den svåra biten är att komma på vad som ligger bakom. Ursprungligen är det en koloni med Elder Things som ligger frusna i Skärgården, men där en Shoggoth vaknat och nu kallar på en mänsklig härskarinna. Vilket i detta fall är Mödrarna, som i sin tur har med sig Shoggothyngel som skapar lakejer hon kan kontrollera. Vad tusan det hade blivit för väsen är faktiskt rent sagt toksvårt, då inget passar jättebra in på motiven och krafterna här. Kanske ta bort dem och göra modern till ett väsen?
En annan idé hade varit att köra det i Chock och då ha något mindre tentakligt som ligger bakom, men behålla tidseran och hitta på egna varelser med motsvarande krafter som de i äventyret (har ju ändå hittat på en hel del eget till Seans). Det skulle såklart i teorin gå till Nordiska väsen, men då tycker jag lite att det tappar charmen som finns i spelet, vilket är dess folkloristiska koppling.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,232
Jag har läst Den Gula FIlmen. Det är ju ett konventsscenario med vad det innebär, svårt att exempelvis köra med annat än de färdiga RPna.
+ Bra och ansats och bakgrund som väver in Carcosa och pjäsen och med mer fokus där än på Kungen i Gult. Kul också att den är förlagd till filmmiljö
+ Välskriven, bra språk
+ Bra längd, 1-3 pass gissar jag
+ Vettiga RP och SLP med bra krokar
+ Bra flöde med scener och akter med variation mellan lite mer långsamma moment och mer fart

- Det absoluta slutet tror jag skulle bli en utmaning att få till i spel, känner viss risk att behöva leda spelarna för mycket för att de ska fatta det allra sista momentet
- Lite slarv i korr och layout (dubblerad/tappad text på något ställe)
- Lite brister i struktur tycker jag. Inte så att jag inte fattar något men jag tycker att mer översikt hade varit bra - ett flödesschema, ett samlat persongalleri, en relationskarta. Skulle jag SLa skulle jag vilja fixa de grejerna själv först (även om man klara sig utan)
- Hade gärna sett bilder på alla viktiga SLP, nu känns det lite slumpartat vilka som får en bild
Tack för väldigt fint omdöme på så mycket ändå – speciellt helheten! Och ja, väldigt bra feedback och minuspunkter, de kommer jag utan tvekan ta med mig (just korrfelen är väldigt enerverande och störande till exempel – en tråkig bieffekt att vi fick väldigt kort tid för korr efter layouten). Bra input om att översikt behövts också.

Det jag tänker på är slutet, vilket ja, som det är skrivet kan bli klart mer rälsat och inser att det kanske skulle förtydligats lite kring tanken kring rälsandet, så se detta mer som förtydligande från tankarna bakom:
Men när RP når Carcosa bryts också verkligheten – och här kopplar vi att verkligheten rämnar med fiktion. Så inuti Carcosa är allt mer låst, rälsat och… regisserat. De har nu klivit genom vita duken och hamnat i Kungen i gults skapade fiktion, där han – och i förlängning, SL, regisserar dem efter sin vilja. Självklart klart mer låst, men vår tanke var lite att försöka komma undan med det för att vi lekte med fiktion.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det jag tänker på är slutet, vilket ja, som det är skrivet kan bli klart mer rälsat och inser att det kanske skulle förtydligats lite kring tanken kring rälsandet, så se detta mer som förtydligande från tankarna bakom:
Jag tror din spoilertext föll bort... 🤔.

Ska säga att Den Gula Filmen gjort mig ganska sugen på dina andra äventyr till spelet. Gillade också signeringen skarpt - det var sen sista touchen som fick mig att impulsköpa den 😀.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Jag tror din spoilertext föll bort... 🤔.

Ska säga att Den Gula Filmen gjort mig ganska sugen på dina andra äventyr till spelet. Gillade också signeringen skarpt - det var sen sista touchen som fick mig att impulsköpa den 😀.
Spolier texten är där. skriven i samma färg som bakgrunden
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ah, ja det är ju en rätt rimlig tanke. Då skulle man behöva skruva upp den tematiken direkt. Det är så klart avsikten men jag läste det inte riktigt så.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Jag har spelat Den gula filmen, dock inte spellett. Början och sluttscenerna var väldigt effektiva, men --- jag vet inte om det var väktaren, vi eller äventyret --- blev lite utspritt och svårt att hänga med i.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Återupplivar den här tråden nu när jag varit spelledare för Den gula filmen. Jag håller med om allt som @Bifur och @Henke skriver i sina respektive recensioner/omdömen. Det är ett bra äventyr med intressanta karaktärer och händelser. Lite synd på layoutmissarna som nämns ovan, men inte mycket att göra åt det nu. Kanske i en andra tryckning, om den här säljer slut?

Ungefär halvvägs in i spelet (vi delade upp det på tre spelpass), när flera rollpersoner rasat rätt rejält i sinneshälsa, började spelarna bli försiktiga, vilket fick tempot att sjunka markant. Där önskar jag att jag hade bett dem göra tvärtom, att rollspela sinnesförlusten som oförsiktiga, maniska karaktärer med ett enda mål för ögonen: att finna sanningen. Särskilt
Klarateatern
hade mått bra av ett betydligt högre tempo. Sedan hade det inte gjort något om rollpersonernas frenesi sjönk i sista delen och att de lät sig "regisseras" mer. Något annat som också vore bra, hade varit om ingen av spelarna kände till mythosen, men det är rätt svårt att åstadkomma med spelare som varit med ett tag och spelat både Call of Cthulhu och Svenska kulter.

Allt som allt är jag mycket nöjd med äventyret! Nästa CoCS-äventyr vi planerar att spela är Räddaren i Nöden.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Ingen som har testat pamflettäventyren i Aldrig mera frid? Jag är lite nyfiken på hur det spelas när formatet är lite mindre.
 

Wintersvahn

Veteran
Joined
28 Sep 2022
Messages
7
Jag skulle vilja höra åsikter och Anders Janssons ”Räddaren i Nöden”. Är det någon som har spelat?

Jag är i valet och kvalet att börja med ”Den gula filmen” och sedan köra ”Tjurmannen…” men eftersom att Lund-settingen närmar sig så är jag nästan mer sugen på just
”Räddaren…” som första scenario.
 
Top