Nekromanti Vad göra åt Codex?

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Även jag hittade den underbara tidningen Codex, som växte i sidantal för varje nummer...fram till Katastrofen (nej, vi snackar inte om Mutant nu). De senaste tre numren har invaderats av recensioner av datorspel och annat trams, vilket naturligtvis inte hör hemma i Codex. Men jag förstår varför de tillåter sånt i vår älskade rollspelstidning. Det kallas att "bredda målgruppen".
"TV-spelstidningen" Super Play gjorde nyligen en sådan förändring, genom att ta in PC-spel i tidningen, i ett patetiskt försök att få fler läsare. Jag hoppas att det inte funkar (själv sade jag upp min prenumeration).
Med Codex är det exakt samma sak. Som rollspelare är vi en extremt liten läsarskara, och om tidningen vill överleva ekonomiskt, måste målgruppen bli bredare, t.ex. genom att föra in nya ämnen i tidningen. Därmed inte sagt att jag tycker om det de gör.
Sen finns det en annan orsak till att tidningen börjar ta in artiklar om lite allt möjligt: Vi rollspelande läsare sänder in alldeles för lite (bra) material till tidningen. Detta tänker jag dock hjälpa till att råda bot på, eftersom jag inte vill att alla ska tjura ihop totalt och sluta prenumerera på Codex, så tidningen självdör. Det vore en synnerligen tråkig utveckling (alla saknar vi väl Sinkadus?).
Jag har ett förslag på en återkommande avdelning som jag skulle hålla i. Något i stil med "Skuggvargs regelhörna". Dit skulle man kunna skicka funderingar över hur olika regler i olika spel fungerar, och alla som sitter och fixar med egna rollspelssystem, skulle kunna skicka frågor om vilka regler man kan använda till egna rollspel. Jag vet inte om detta är en BRA idé, men det är en IDÉ. Vad tycker ni andra? Kritik, tack.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
hmm. spontan reaktion: läs tidigare diskussioner om samma ämne. sök på typ 'vad göra åt codex förändring' tror jag den hette. där kom vi fram till (tykker jag iaf) att läsarna inte har så stort inflytande. genom att bredda sin målgrupp får de även in reklam från datorspelsbutiker och videoföretag. detta gör att de kan göra mer sidor, men att det är UPPLAGAN som räknas. inte antalet läsare. har inga exakta siffror, men om CODEX har 'siffra tagen ur luften' 25000 läsare, och en upplaga på 50000 så tjänar codex på det. även om inngen kanske läser Codex för dataspelen så får redax in mer pengar i annaonspengar ifall företag TROR att folk läser deras annonser. och så länge codex får pengar, så är det annonsörernra som styr. skulle Codex skriva om Blombinding eller trädgårdsskötsel skulle de få annonsörer från det området som finansierar området. om codes had en ständigt återkommande blom-hörna skulle nog Maggans blommor i smålandsstenar eller Byhåla höra av sig och vilja ha in en annons. likandatn vill ex. gameplay, som mest säljer datorspel, annonsera i Codex pga att de TROR att potentiella köpare läser tidningen. alltså datorspelare. men datorspelarna läser inte Codex för datorspelen. de läser PC gamer eller PC Games eller Super Play. läser de codex gör de det med största sannolikhet för rollspelen.

Jag vet att jag har rätt!
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
För att att fatta mig kort: Codex är inte längre en renodlad rollspelstidning, utan en generell speltidning. Som du mycket riktigt påpekade skulle en renodlad rollspelstidning inte fungera ekonomiskt.

Vad läsarna har att välja på är alltså inget rollspelsmaterial alls, eller ett tjugotal sidor rollspel i varje Codex, blandat med många fler sidor om dataspel och annat. Åtminstone är det så jag ser det. Läsare som vill ha enbart rollspelsmaterial kan förslagsvis börja prenumerera på något av de eminenta rollspelsfanzines som finns att tillgå.

-R, redaktionsmedlem
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
"Vad göra åt codex" ad absurdum

Man behöver inte ens söka, det finns på den här sidan.. Lättaste sättet att hitta fler trådar på samma tema är väl att helt enkelt backa -Det finns väl en på varje sida eller nåt..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Detta är ett rollspelsforum

Något som många verkar missa när de gör sina ovetenskapliga analyser på vad de "vet" att alla läsare vill är att detta är ett rollspelsforum. Dvs, forumen ligger på en webbplats helt dedikerad åt rollspel, alla foruminriktningar har att göra med rollspel. Så även om detta forum handlar om tidningen Codex, hur många tror ni det egentligen är här som inte tycker rollspel är bra eller bäst?

Rollspelarna är en del av Codex läsarkrets, det är de som syns och hörs mest här, men de är långt ifrån hela läsarkretsen och de flesta som inte har intresse i rollspel har inget intresse av att vara här. Och de få som vågar säga att de tycker om Magic eller Warhammer brukar få en allmän bashning av övriga besökare här. Småsint av er som gör det skulle jag vilja säga.

Codex har en stor läsarkrets utanför rollspelarna, det är något som ni rollspelare som vill tvinga Codex att ha enbart rollspel måste inse. Varenda en som har ett brinnande intresse för något av avdelningarna i Codex vill naturligtvis att just deras del ska bli större, många hör också av sig till Codex redaktion om detta. Men ingen, förutom rollspelarna, skriver om det här.

Något som folk även borde inse att Codex lyssnar på sina läsare, men att lyssna på läsare är inte detsamma som att lyssna på <em>en</em> läsare. Dvs, bara för att en läsare vill något så kommer det inte att hända, vill många det så är det en annan sak.

Slutligen, Foggmock, denna rant var inte specifikt riktad till dig, utan till alla de här på forumet som har anledning att känna sig träffad.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: "Vad göra åt codex" ad absurdum

Okej, flåt...borde ha kollat upp att det inte redan fanns en diskussion om just detta...försökte tillföra lite "nya" tankar, och mana på folk att vill man ha rollspel i tidningen, får man anstränga sig lite själv också, och inte bara förvänta sig att det ska dyka upp sånt man vill läsa om.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Detta är ett rollspelsforum

»... men de är långt ifrån hela läsarkretsen och de
flesta som inte har intresse i rollspel har inget intresse
av att vara här«


Många verkar förvirrade eftersom texten på ettan lyder
»Codex -- rollspel.nu«. Kanske är det dags att säga upp
samarbetet?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tro det eller ej men det är inte någon brist på rollspelsmaterial till Codex vad jag vet. Jag har själv lämnat in en artikel om rollspelens historia till nummer 7, en fortsättning på min Kampanjkurs från nummer 6 till nummer 8. Petter Nallos artikel i senaste numret skulle ha varit i nummer 6 egentligen.

Personligen tror jag mängden rollspel i Codex är en funktion av de vill ha med en viss mängd material till varje sektion så att ingen blir utan i varje nummer.

Därmed inte sagt att du ska låta bli att skicka in material till dem, tvärtom, då sektionen krympt är det bra att folk ser till att det trots allt kommer in material och inte ger upp.

Våra företrädare för den mörka sidan brukar gilla att ta upp det faktum att detta forum ligger här på rollspel.nu ger en stark rollspelsvänlig ton i inläggen. Då får ni väl eller Codex väl sätta upp en separat sida för tidningen så att ni får en jämnare och mer rättvisande bild av läsekretsens åsikter. Gör ni ingenting åt det tycker jag att det är en förkastlig men enkel åsikt att ha. Praktisk också då ni kan använda den mot vart och en av oss rollspelares inlägg.

Sen skulle det vara trevligt om Codexsidorna uppdaterades istället för att ligga tre nummer efter.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Då får ni väl eller Codex väl sätta upp en separat sida för tidningen så att ni får en jämnare och mer rättvisande bild av läsekretsens åsikter."

Codex hade ju det tidigare <A HREF="http://www.icodex.nu/">http://www.icodex.nu/</A> Men i.o.m. sammarbetet med rollspel.nu så kopplades dessa två ihop och rollspel.nu kom att bli den huvudsakliga portalen för Codex. Men hur det blir sedan vet jag inte... Det jobbas ju på ett internetnätverk där huvudsidan kommer ha Codex inkluderat och inte rollspel.... Hur det blir vet jag dock inte.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Re: Detta är ett rollspelsforum

även fast jag inte klagat så mycket, så tar jag din rant väldigt personligt (har jag en förmåga att göra ibland), men förolämpningen/det sinnessjuka babblet innehåller vissa spår av sanning ;)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Sätt upp en egen sida då!

Skulle jag kunna säga, men det gör jag inte, men faktum kvarstår, det är inte helt enkelt att sätta upp och driva en sida. Codex har ett nära samarbete med Magic-sidan Svenskamagic.com som har egna forum och vi har försökt få igång sidor om andra saker. Men av någon konstig anledning vill inte folk lägga ner i stort sett all sin fritid utan att få något för det, förstår inte hur de kan ha den inställningen...

Det finns alltså planer på att starta upp sidor för Codex andra delar, vi i redaktionen för rollspelssidan varken kan eller är intresserade av att driva sidor om andra saker. Vi har helt enkelt inte kunskapen om övriga delar inom hobbyn och dessutom har vi mer än väl med arbete med rollspelsdelen. Det behövs alltså folk som kan tänka sig att arbeta för att kunna driva en sida och därmed ha forum, när det gäller just rollspel och Magic så finns det alltså det - mycket för att det funnits redan innan.

Det ser dock ut som om det skulle kunna lossna och förhoppningsvis kommer det hända saker.

Men återigen skulle jag vilja påpeka att det är inte så jävla lätt och att vara så inskränkt att man tycker att ens egna åsikter är De Enda Rätta och Codex egna och övriga läsare åsikter inte finns för att man ignorerar att läsa dem och för enkelhetens skull bakar ihop dem till svaret "forum[en] ligger här på rollspel.nu [vilket] ger en stark rollspelsvänlig ton i inläggen".

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Detta är ett rollspelsforum

Codex måste ha en webbsida, att driva en webbsida tar tid och resurser. Vi som jobbar på Codex webbsida för tillfället har tid och resurser för det vi alltid sysslat med - rollspelen. Utan hjälp från andra kommer det aldrig heller bli mer än så, speciellt som vi inte har några ingående kunskaper om de flesta andra saker och därför skulle göra ett dåligt jobb med en sån sida.

Det har alltid varit vår mening, både från tidningen och webbplatsens sida, att alla delar i tidningen ska få plats på webben. Problemet är dock som jag försökt påpeka många gånger och för alla som klagar att det inte alltid finns det.

Tro det eller ej, men alla som jobbar med Codex webbplats har vanliga liv och behöver försörja sig på något sätt. Allt sådant tar tid och webbplatsen hamnar i andra hand varför det kan ta tid att få saker gjort.

Och innan ni klagar på att nåt inte är gjort (och då menar jag klagar, inte konstruktiv kritik eller enkla frågor) tänk efter om det kanske inte är så att det tar tid och om det gör det, skulle ni själva hinna med att göra det? Är svaret nej, då ska ni ge tusan i att klaga!

Vi försöker få hjälp med en hel del saker här på webben men om man skulle råka få någon att säga att de kan göra något så händer i stort sett aldrig någonting ändå. Och om det skulle råka hända att något blir gjort så dröjer det och det är bara en engångsgrej, antagligen så är det så jobbigt att de inte orkar göra något igen. Då ska ni också tänka på att varje person som man försöker få att göra något kräver en del arbete från vår sida, för att beskriva vad som ska göras, hålla kontakten med personen och försöka uppmuntra personen i fråga så att arbetet blir utfört.

Sen kan jag säga att todo-listan är milslång och varje grej tar ett bra tag att göra.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Detta är ett rollspelsforum

Jag tycker du ska ta det personligt, så får du känna hur det känns.

Tänk sedan efter hur många påhopp webbredaktionen och tidningsredaktionen får för att vi inte gör precis som varenda person på forumet vill. Och tänk hur det känns för dem om de skulle ta det personligt varje gång, och ofta är ju inläggen det också.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Detta är ett rollspelsforum och officiell hemsida.

... för Codex enl. vad som står under redaktionellt.

"Något som folk även borde inse att Codex lyssnar på sina läsare, men att lyssna på läsare är inte detsamma som att lyssna på en läsare. Dvs, bara för att en läsare vill något så kommer det inte att hända, vill många det så är det en annan sak."

Två saker angående detta:

1. Alltså blir det mer rollspel i codex framöver iom att det är många som vill ha mer rollspel i tidning./images/icons/wink.gif

2.Med andra ord så säger du oxå att de åsikter som framförs på det forum som är tillängnat Codex på dess hemsida inte betyder något bara för den oxå är tillängnad rollspel. I sådana fall bör denna sida inte vara Codex hemsida för säga att en sida är dess hemsida oxå sedan avfärda allt som sägs på den sidan är inte trovärdigt enligt min mening. Personligen så skulle jag tycka det vore konstigt om de av alla de som läste Codex så är det endast rollspelarna som besöker hemsidan.

"Codex har en stor läsarkrets utanför rollspelarna, det är något som ni rollspelare som vill tvinga Codex att ha enbart rollspel måste inse. Varenda en som har ett brinnande intresse för något av avdelningarna i Codex vill naturligtvis att just deras del ska bli större, många hör också av sig till Codex redaktion om detta. Men ingen, förutom rollspelarna, skriver om det här."

Så du menar att det är OK för personer som är intresserad t.ex. dataspel att tycka att tidningen skall innehålla mer dataspel men att en rollspelare inte får tycka att tidning skall innehålla mer rollspel?

"Slutligen, Foggmock, denna rant var inte specifikt riktad till dig, utan till alla de här på forumet som har anledning att känna sig träffad."

Till att börja med vill jag poängterar att jag inte känner mig träffad utan anledningen till att jag kommenterar ditt inlägg beror på att du in din argumnetation, så som jag tolkar det, hävdar att alla rollspelare som klagar på Codex vill att den skall innehålla bara rollspel, det är inte sant iom att jag aldrig hävdat tidningen enbart skall bli en rollspelstiding igen däremot har jag sagt att jag tycker att balansen mellan alla de olika avdelningarna är skev och då främst att dataspelsbiten är alldeles för stor och rollspeldelen för liten.

En annan kommenter angående att rollspelarna har åsikter. Det tycker inte jag är så konstigt med tanke på tidningen från början faktiskt var en renodlad rollspelstidningen för Neogames rollspel. En del startade sina prenummerationer då för att de trodde de skulle få en rollspelstidningen och så får de efter något nummer en helt annan tidning, det är väl inte konstigt om de blir arga och upprörda.

I och med att Rollspel.nu är tidningens hemsida och som ni säger, att det endast är rollspelare som uttrycker sina åsikter om tidningen här så kan man faktiskt tolka dettta som att de är endast de av Codex läsare som faktiskt bryr sig om vad som står i tidningen.

"Och de få som vågar säga att de tycker om Magic eller Warhammer brukar få en allmän bashning av övriga besökare här. Småsint av er som gör det skulle jag vilja säga."

Kan inte annat än hålla med, folk har all rätt i världen att gilla vad de vill och de har rätt att uttrycka det oxå utan att bli påhoppade.

En sista fråga till Redaktionen för Rollspel.nu och Codex redaktion. Varför är existerar detta formun fortfarande om det som uttrycks är ändå är ointressant för redaktionen. Varför står det, som i senaste Codex, att detta är tidningens hemsida om man nu inte vill förknippas med rollspel? eller att man i alla fall inte vill lyssna på de som är registrerade användare på den hemsida som man säger är Codex hemsida?

Vill bara som avslutning säga att jag inte menar att vara otrevlig mot någon i sådana fall ber jag om ursäkt i förväg, utan detta inlägg är menat som debattinlägg inget annat.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-08-23 23:44.</EM></FONT></P>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Bra att det händer något på fronten "egen hemsida för Codex". Jag ställde inte kraven på er att sätta upp en. Snarare tycker jag väl att det är Portal Publishings "ansvar". Nu är ju de inte heller världens bästa på att hålla sina siter ajour så ja misstänker att det kan bli lika eländigt som förr, samtidigt som jag hoppas att det inte blir så.

Den sista meningen i inlägget förstår jag inte riktigt men jag ska fundera vidare på den sen när jag sover.

Och jag är glad att du inte svarade "sätt ihop osv" för det svaraet tröttnade jag på redan första gången det användes här på forumet. Det känns lika meningsfullt som att om DoDs eller Eons skapare skulle hoppa in här på sina forum och säga skapa er egna rollspel då varje gång någon kommer med regeltillägg och varianter.. Jag ser på dem som gillar det svaret lite grann som anarkister och andra grupper som härjade i Gbg, att de hellre tycker att man ska göra något nytt istället för att använda sig av det som finns. (Vill härmed varna för att jag absolut inte vill ha någon debatt med det mista politiska inslag här. Om man tycker sånt är kul så kan man söka sig till respektive parti/förbund.)

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Detta är ett rollspelsforum

Först av allt så ska jag säga en sak som jag inte sagt tidigare vad jag kan minnas men som jag tycker passar nu. Rollspel.nu är den bästa svenska rollspelssajten som jag stött på och jag har kollat genom de flesta jag hittat genom internetsökningar, länkregister med mera. Så från mig till alla som håller i tåtarna där bakom så tycker jag att no gjort ett bra jobb att göra siten och framför allt forumen till en slags central mötesplats för rollspelare.

Det finns dock som ni märker vissa nackdelar med att vara en central site, det är att massor av oss tycker en massa saker och har "krav" på vad vi vill se. Detta kommer av i mitt fall att siten är så pass bra att man förväntar sig att alla delar av den ska vara lika bra. Det är lite som att vara en publik person antar jag, folk anser att de har rätt att säga saker om en eller inkränka på ens privatliv. Enligt många domstolsbeslut så verkar lagen ge dem rätt också. Huruvida det är rätt eller fel i övrigt tänker jag int gå in på men det är konsekvensen av att man visar upp sig inför mycket folk på ett sätt eller annat.

Som en som själv gör hemsidor vet jag att det kan vara ett himla sjå. Artiklar ska skrivas, html ska kodas, kanske andra programmeringsspråk också, forum ska modereras, fel ska sökas och så allt kul teknisk skoj också. Mitt råd/förslag är att istället för att utöka hålla sig till det som är skötbart. Kan ni inte uppdatera Codexsidorna. Gör inget, ta bara bort dom, det är ju ändå inaktuellt. Gör er av med det som överbelastar er arbetsbörda eller säg åt dem som ytterst ansvarar för de respektive delarna att styra upp det själva. Ni är ju ingen kommersiell firma så några egentliga krav kan ingen ställa på er.

Ett förslag till. Det är ju väldigt lite Codex här så det kanske är dags att fixa vinjetten till att heta rollspel.nu med stora bokstäver och Codex med mindre då siten ändå inte tar upp något av Codex ämnen annat än just rollspel.

När det gäller medarbetare till siten är mitt tips att låta dem som ansvarar för den respektive sektionen i Codex kanske ha hand om den sidan här om ni ändå vill gå vidare med att vara Codex officiella sida. När det gäller ideellt arbete finns ju nackdelen som du beskrev att folk hoppar av efter en alltför kort stund. Det effektivaste sättet att motarbeta detta är väl att göra fullständigt solkart för personerna ifråga vad som förväntas av dem. Annars kan det bli som med min defektion från Codex, att nya aspekter i jobbet kommer in som man inte vill ha att göra med. Nu har ju jag valt att slutföra alla uppgifter jag sagt att jag ska göra men jag har haft min åtskärda del av avhoppare i projekt så jag vet hur det känns.

Och innan jag klagar brukar jag tänka efter om jag har klagat på det förut, om jag fått svar då, vad svaret var, om det jag klagade på åtgärdades eller ej. Däremot brukar jag inte ha för vana att innan jag klagar på något ta reda på hela situationen eftersom ja\g inte tycker att det behövs. Jag klagade alldeles nyss på att Codexsidorna inte updaterades. Jag skulle kunna ringt eller skrivit till alla inblandade, frågat om allt är väl i deras liv, vad ni gör nu, vad som är på gång om ni planerat att uppdatera dem osv. Men det innebär arbete för mig och de flesta skulle tycka attdet var att göra för mycket för en sådan liten sak. Med det vill jag säga att precis som jag inte vet hela er situation så vet ni inte hela min men vi måste ändå försöka mötas nånstans även om det kan bli att man trampar varandra på tårna då och då.

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Detta är ett addendum

Ja just det. Ett litet tillägg till ovan. Mängden arbete man tarvåt sig brukar vara självförvållat men om man försöker vara nogrann med att ta åt sig det man vet att man klarar istället för det man tror eller hoppas man klarar så brukar det gå bättre.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Detta är ett rollspelsforum och officiell hems

<cite>"Med andra ord så säger du oxå att de åsikter som framförs på det forum som är tillängnat Codex på dess hemsida inte betyder något bara för den oxå är tillängnad rollspel."</cite>

Nej, nej och åter nej. Jag säger att det finns andra åsikter än de som syns här och att bara för att ni tycker på ett sätt betyder inte det att alla tycker så. Skulle Codex ta en slumpvis person och göra tidningen helt efter vad han tycker? Ska Codex ta en rollspelare och göra tidningen exakt som han tycker? Eller ska Codex göra det de kan för att kunna få tidningen att fortsätta leva (dvs göra saker som många tycker är bra) och således fortsätta att ge ut en tidning varannan månad som ges ut i pressbyråer, OK-mackar och en massa andra ställen som faktiskt innehåller rollspel?

<cite>"Så du menar att det är OK för personer som är intresserad t.ex. dataspel att tycka att tidningen skall innehålla mer dataspel men att en rollspelare inte får tycka att tidning skall innehålla mer rollspel?"</cite>

Jag läser och läser och läser om min mening, men inte ens med min vildaste fantasi (som så här sent på natten är ganska så aktiv och vild) komma på hur du kan tolka det jag skrivit så. Antagligen vill du bara att jag ska vara lika inskränkt som alla andra, eller så läste du inte tillräckligt noga, eller vad vet jag. Fel tror du iaf.
När jag skriver att det finns andra än rollspelare som läser Codex och att de också tycker saker så menar jag just det. Eftersom det finns såna så måste man ju lyssna på dem också, och inte bara på rollspelarna. Annars vore det väldigt dumt. Men många av rollspelarna här verkar inte förstå det, det lilla som syns här på forumet om att andra saker ska finnas verkar de ignorera och det faktum att man kan skicka insändare och kommentarer direkt till tidningen verkar också gå dem förbi. Det jag skrev var ett försök att uppmärksamma om detta. Uppenbarligen kan man tolka det som att jag inte tycker rollspelare har någon talan. Inte fattar jag hur dock.

<cite>"...din argumnetation, så som jag tolkar det, hävdar att alla rollspelare som klagar på Codex vill att den skall innehålla bara rollspel..."</cite>

Ge tusan i att tolka in saker som jag inte menar i vad jag skriver. Och se till att läsa vad jag skriver så kanske du förstår det. Det är en hel del här som skriver att Codex ska innehålla mer rollspel och helst bara rollspel och absolut inte något dataspel alls, för dataspel är per definition av ondo.

Vad jag är irriterad över och varför jag nu gett mig in i denna diskussion är att i princip alla som skriver här verkar ha så otroligt inskränkta åsikter att jag blir rädd. Bara någon nämner något annat än rollspel så kommer stora pöbeln och säger att det kan man inte ha. Hur konstigt är det då att ingen förordar något annat än rollspel här? Jag har också svårt att se varför en tidning med rollspel inte kan handla om andra saker, man kan faktiskt ignorera att läsa dem och man blir i Codex fall definitivt inte ruinerad bara för att det finns en massa extra saker. Ännu mindre förstår jag varför vissa saker är OK men absolut inte dataspel, jag spelar själv nästan aldrig dataspel men jag kan inte förstå varför det absolut inte får finnas dataspel i Codex, när vissa andra saker går bra.

<cite>"...tidningen från början faktiskt var en renodlad rollspelstidningen för Neogames rollspel."</cite>

Detta är också en argumentation som inte stämmer. Redan från början fanns det artiklar om till exempel Ultra Ducks, som på intet sätt är ett rollspel och även om Neogames var en av utgivarna så var det producerat av Outer Limit Games. Även första numret innehåll dataspel, måhända var det ett dataspel som var hårt knutet till ett av Neogames rollspel, men det var fortfarande ett dataspel.
Visst kan man tycka att tidningen inte är det man skrev upp sig för, även om det nu är ett helt meningslöst argument eftersom det kommit ut ett års nummer sen samarbetet med Neogames bröts och ännu mer sedan fler saker togs med. Det går också alldeles utmärkt att säga upp sin prenumeration och få tillbaka sina pengar om man är alltför missnöjd med hur tidningen har utvecklats.
Till sist vill jag påpeka att Codex 001 innehåller sju sidor (varav två halva egentligen, och alla i svartvitt) med rollspelsmaterial, medan jag i Codex 009 hittar inte mindre än 15 sidor varav en bunt är i färg. Dessutom är det mycket mer text på var och en av dessa sidor än vad det är på en sida i Codex 001.
Således, om man nu började prenumera innan prishöjningen, vilket man måste ha gjort om man skulle kunna vara i närheten av att vara besviken för att det inte längre är en ren Neogames-tidning så innbär det att man för samma pris istället får mer än dubbelt så mkt rollspelsmaterial även om en del inte har att göra med Neogames produkter. Dessutom är en hel del i färg och på bättre papper och på köpet (minns du att det fortfarande är samma pris?) så får man också en hel del massa annat. Måhända är man totalt ointresserad av det, men man har ju inte blivit snuvad på några pengar heller, snarare fått en massa annat som man kanske kan vara intresserad av.

<cite>"I och med att Rollspel.nu är tidningens hemsida och som ni säger, att det endast är rollspelare som uttrycker sina åsikter om tidningen här så kan man faktiskt tolka dettta som att de är endast de av Codex läsare som faktiskt bryr sig om vad som står i tidningen."</cite>

Ja, visst kan man göra det, men av döma av hur du tolkat vad jag har skrivit så kan man ju tolka saker väldigt fel. Faktum är att detta forum är långt ifrån enda kanalen det finns för att tala med Codex, man kan skicka brev med Posten AB (har du hört va, de finns faktiskt kvar), det går att skicka helt vanligt e-post och det finns insändar-formulär här på sidan. Det går även bra att tala med Codex redaktionsmedlemmar när de är på konvent eller direkt med dem om man skulle råka känna dem eller vet hur man får tag på dem. Tro det eller ej, men detta forum är inte den enda kommunikationsvägen som finns här på jorden.

<cite>"En sista fråga till Redaktionen för Rollspel.nu och Codex redaktion. Varför är existerar detta formun fortfarande om det som uttrycks är ändå är ointressant för redaktionen."</cite>

Åter tillbaka till din misstolkning. Bara för att det finns andra Codex lyssnar på och andra håll som dessa åsikter kan komma ifrån så betyder det <em>inte</em> att man inte lyssnar på det som förs fram här. Men jag hoppas du nu inser att det finns andra åsikter än "slopa dataspel, mera rollspel". En hel del Magic-spelare tycker precis likadant till exempel, fast med en liten variation "slopa rollspel, mera magic".
Sen finns det även en liten sak som heter marknadskraft också, även om den inte hörs, så påverkar den väldigt mycket. Rollspelare finns det inte så många av och de köper inte så många tidningar, magic-spelare, figurspelare, dataspelare och dylikt finns det desto fler av och jag har en känsla av att de köper fler tidningar proportionellt också.

<cite>"Varför står det, som i senaste Codex, att detta är tidningens hemsida om man nu inte vill förknippas med rollspel?"</cite>

Antingen har du hittat på en ny åsikt åt Codex eller så har du skrivit väldigt fel. Eftersom jag inte vill tro att du prackar på Codex åsikter som de inte har, dvs att de inte skulle vilja förknippas med rollspel - det vore nämligen helt absurdt, då alla personer som står bakom tidningen är rollspelare.

Jag antar att du tänkte skriva: "varför står det att detta är tidningens hemsida om man nu inte vill förknippas med annat än rollspel?"
Det enkla svaret på detta är att vi som gör hemsidan är rollspelare och det har aldrig varit tänkt att det ska vara något annat än rollspel på sidan. Det hade varit att svika våra besökare som vi hade innan vi gick ihop med Codex, och att svika sin läsarkrets var ju något som du tyckte man inte skulle göra om jag förstod det, alltså borde du tycka det är bra.
Tanken har varit att skapa nya sidor som handlar om de olika delarna inom Codex, alternativt att starta samarbete med andra sidor, som i fallet med Svenskamagic.com. Det har dock visat sig väldigt svårt att få ihop folk som vill arbeta med sidor, speciellt när det inte finns någon drivande person att hålla samman de som är intresserade av att göra lite jobb. Uppenbarligen tycker de flesta inte att det är roligt att spendera större delar av sin fritid med att göra någonting för att andra ska få en bra webbplats. Kan det vara så att de hellre spelar själva än driver sidor om det? Kanske det... Jag minns en gång när jag också hade tid att spela och inte behövde hålla på att uppdatera en webbplats. Eller var det bara en dröm....

<cite>"Vill bara som avslutning säga att jag inte menar att vara otrevlig mot någon i sådana fall ber jag om ursäkt i förväg, utan detta inlägg är menat som debattinlägg inget annat."</cite>

Det menar inte jag heller, men eftersom jag är väldigt irriterad just nu så märks det säkert i hur jag skriver.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Detta är ett rollspelsforum

<cite>"Så från mig till alla som håller i tåtarna där bakom så tycker jag att no gjort ett bra jobb att göra siten och framför allt forumen till en slags central mötesplats för rollspelare."</cite>

Sånt är alltid väldigt trevligt att höra, speciellt eftersom det är så mycket lättare att klaga än att berömma - får man höra att man gör ett bra jobb så glömmer man lätt alla klagomål och okonstruktiv kritik.

<cite>"Detta kommer av i mitt fall att siten är så pass bra att man förväntar sig att alla delar av den ska vara lika bra."</cite>

Vi gör vårt bästa för att hålla hela siten så bra som möjligt och när vi kan, lägga till nya delar. Alla kommentarer som kommer in om siten försöker vi svara på så snart och så tydligt som möjligt, är det något vi kan göra något åt så skriver jag upp det på en todo-lista. Ofta när det gäller förbättringar av forumsystemet skickar jag dock bara vidare förslagen till utvecklarna då det tar för mycket tid att lägga till allt själv och det gör att det blir svårare att uppdatera till nya versioner.
Det är dock inte säkert att vi håller med om alla kommentarer vi får varför vi inte alltid gör allt som vi blir bedda att göra. Dessutom tycker ju folk så olika att vi aldrig kan tillmötesgå alla.
Tyvärr har våra försök att få någon som kan hjälpa till med utveckling (både programmering och sidskapande) visat sig lönlösa, vi har fått in en hel del intresserade och flera verkade lovande men alla har "dött". Dvs, när det väl kommer till kritan så svarar de inte ens på mail.
På grund av allt detta växer todo-listan alltjämt större trots att vi gör vårt bästa för att beta av den.

<cite>"Ett förslag till. Det är ju väldigt lite Codex här så det kanske är dags att fixa vinjetten till att heta rollspel.nu med stora bokstäver och Codex med mindre då siten ändå inte tar upp något av Codex ämnen annat än just rollspel."</cite>

Jag lovar att det händer saker, men allt tar tid. Dessutom är vi som sagt ideella och planerade förändringar blir inte alltid av. Redan i våras höll vi högt tempo med att bygga om förstasidan just för att den skulle bli mer Codex-anpassad. Detta rann tyvärr ut i sanden av en hel del olyckliga omständigheter som vi inte kunde göra något åt, livet kom och störde som vanligt.
För tillfället jobbas det på att lösa det hela på ett nytt sätt, eller snarare så hoppar vi över det som vi höll på med i våras som ändå bara var en mellanlösning.
Vad gäller sidorna med Codex-information så är det mycket som strular, webbredaktionen tenderar att få saker väldigt sent och i stor oordning då layoutarna har alldeles för mycket att göra, speciellt i samband med att ett nummer ges ut (då ju informationen borde komma upp). Dessutom är det en hel del jobb som behöver göras och jobbet kräver att man har en vettig dator med vettiga program, något som jag som ansvarig för Codex-delen tyvärr inte haft tillgång till på ett bra tag. Därför har jag försökt lägga ut arbetet på andra personer, men uppenbarligen så fungerar inte det heller.

<cite>"Kan ni inte uppdatera Codexsidorna. Gör inget, ta bara bort dom..."</cite>

Det kan vi tyvärr inte göra, då det måste finnas information om tidningen. Den allra viktigaste informationen försöker jag hålla uppdaterad, bara jag får informationen från Ola. Men som alla andra så har både han och jag mycket att göra så det kan dröja ibland ändå.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tycker också att rollspel.nu är BÄÄST!

Känner mig lite träffad.. Jag hade ju också tänkt hjälpa till utan att det blev något..
(Å andra sidan var det en pluttig grej jag inte lovade något om.. Tråkigt ändå kanske. Ber om ursäkt i sådanafall.)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top