Vad gör strider kul?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Många goda poänger men jag vill tillägga att jag vill att strider skall vara dödliga, jag skall riskera något och efter en lång kampanj skall rollpersonerna ha åtskilliga nackdelar såsom enögd, enörad, saknar fingrar, …

Jag vill också slå ett slag för Exalteds system där alla har magiska förmågor, s.k. Charms, som kan aktiveras i samband med att en färdighet används. Jag hade t.ex. kampsportsskolan Crane Style som bland annat gjorde att om jag förflyttade mig för att anfalla och om jag avslutade min förflyttning genom att glidflyga på min essens (vilket jag kunde göra genom den eller andra charms) gjorde jag mer i skada. Jag kunde även göra en verbal kommentar kring motståndarens stridsteknik precis innan mitt anfall och därigenom ge motståndaren en s.k. Intimicy/Tie vilket gjorde att jag, något förenklat, kunde lappa till någon så denne tyckte om mig. Det gjorde striderna till lite mer av berättelser och inte enbart en lång tärningsexcercis. Det går att återberätta striden för någon som inte var där utan att det blir parodiskt.
 
Top